Új utak és zsákutcák az álomgyárban

Már a 3D utáni életet tervezi Hollywood Robert Rodriguez 4D-ként aposztrofált szagos filmjével. Az amerikai álomgyár évtizedek óta technikai fejlődésekbe menekül, hogy fellendítse a stagnáló nézőszámot. Néha röpke sikerrel, máskor eredménytelenül.

Kárpáti György
2011. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különösnek hangzó kísérlettel próbálkozik a Dimension Films nevű hollywoodi stúdió, amely június közepén jelentette be, hogy a Kémkölykök című széria ősszel mozikba kerülő epizódját 4D-ben mutatják be. A technikai újításairól is ismert sorozat harmadik része 2003-ban az elsők között készült a legújabb 3D eljárással – a Kémkölykök 4D: A világ minden ideje pedig ezúttal a szaglószerveinket célozza meg. Minden megvásárolt jegy mellé egy Aromascope kártya is jár majd, amelyen nyolc szám található. Amikor az adott szám megjelenik a vásznon, a kártyán ugyanazt a számot kell megdörzsölni az illatanyag felszabadításához. Amikor mind a nyolc aroma felszabadult, egy különleges jelentben az illatok szimfóniája gyakorlatilag életre kelti a filmet az alkotók szándéka szerint.
A kísérlet rendkívülinek hangzik, mégsem az. Szagos filmekkel többször próbálkoztak már a filmtörténetben. Jó száz éve egy rózsákról szóló hír alatt rózsavíz illatát terjesztette ventilátorral egy mozigépész. Az ötvenes években néhány helyen a légkondicionáló berendezésen keresztül szagosítottak bizonyos filmeket. Egy Elizabeth Taylor-filmben a gyilkos felbukkanását pipafüst jelezte, de az illat nem jutott el mindenhová a nézőtéren. E sorok írója Amszterdamban vett részt egy szagos vetítésen a kilencvenes évek végén. Az adott jelenethez illeszkedő, befújt illatok kezdetben egzotikus élményt jelentettek, ám a szagelszívás a történet előrehaladtával mind nagyobb gondot okozott. Az illatok keveredése egy idő után kifejezetten kellemetlen érzetet keltett, kísérletnek azonban elment.
A hollywoodi filmstúdiók szinte megalakulásuktól kezdve keresik azokat a technikai lehetőségeket, amelyekkel növelni tudják a moziba járók számát. A legnagyobb dilemmát már az első pillanattól kezdve az érdeklődés fenntartása jelentette. A film 1895-ös feltalálásakor még elég volt a mozgás élménye, később mind bonyolultabb trükkökkel „színesítették” a fekete-fehér és néma képsorokat. A húszas évekre előbb a hangosítás, a harmincas évekre a színes film problematikáját is sikerült megoldani, így A jazzénekes 1927-ben még csak hangos, az Óz, a csodák csodája és az Elfújta a szél 1939-ben már hangos és színes is volt egyszerre.
A második világháború után a tévé megjelenése és elterjedése jelentett minden korábbinál nagyobb kihívást a mozinak. Az ötvenes évektől a filmipar számos kísérletet tett arra, hogy megújítsa ezt az örökké a művészet és a szórakoztatóipar határán táncoló műfajt. A palást (más néven A köntös) című Richard Burton-film 1953-ban a világ első szélesvásznú (cinemascope) élményével nyűgözte le a mozizókat. A római birodalomról szóló történelmi darab hatalmas totálképeinél is nagyobb meglepetést kínált 1952-ben a Bwana Devil című, Kenyában játszódó oroszlános kalandtörténet, amely a világ első kék-piros szemüvegben élvezhető 3D mozibemutatójaként vonult be a filmtörténetbe. A Polaroid duálprojektoros 3D rendszere utóbb nem bizonyult tartósnak a mozi evolúciójában, bár alkalmanként vissza-visszatértek a színes szemüvegek: 1991-ben a Freddy halála – Az utolsó rémálom Magyarországon is így volt élvezhető a mozikban.
Hallás- és mozikárosító újításnak bizonyult viszont a sensurround. A hetvenes években kifejlesztett technika dübörgő szubbasszusokkal támadta az érzékeket. Négy korabeli filmhez használták fel, de kiderült, hogy a baszszus hangok megrongálták egyes mozik plafonját, így végül kivonták a technikát a forgalomból. Könnyebb trükk volt az illusion-o, amelyet egy hatvanas évekbeli kísértetfilmnél próbáltak ki: csak egy speciális szemüveggel lehetett látni a vászon előtt elsuhanó szellemeket. A percepto nevű fejlesztés egy moziszékbe épített rezgő szerkezetet takart, amely beindult a horrorfilm megfelelő jeleneteinél. Az Emergo! még egyszerűbb trükk volt: műcsontvázat reptettek a nézőtér fölött.
Napjaink legsikeresebb mozis trükkje kétségkívül a 3D lett: a szemüveggel elérhető térbeli látvány legújabb kori megjelenése óta a multiplex mozik túlélésének záloga. A kezdetben csak a legnépszerűbb közönségfilmes látványműfajokban használt eljárást mára a legváratlanabb helyzetekben is alkalmazzák. Lapunk is beszámolt róla, hogy az idei Berlinalén többek között Wim Wenders készített 3D-s táncfilmet Pina Bauschról, Werner Herzog dokumentumfilmet, Michel Ocelot pedig szerzői animációs filmet jegyzett ezzel a technikával. Az eljárás egyre nagyobb szeletet hasít ki a filmes bevételekből: a Thor című képregényfilm nemzetközi bevételének 70 százaléka származik a 3D-s forgalomból, a Transformers 3. eddigi bevételeinek 60 százalékát gyűjtötte a 3D-s vetítésekből. Szakértők ugyanakkor figyelmeztetnek arra, hogy a 3D varázsa is érezhetően kopik, s talán erre válaszul próbálkozik most Robert Rodriguez a szagos film ötletével. Első hallásra azonban kevéssé valószínű, hogy a szagos film menti meg a mozikat a csökkenő nézőszámtól.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.