Csak átmeneti volt a felívelés?

Az egész évben érezhető javulás után negatív fordulatot hozott a július a gépjármű-értékesítések számát tekintve Magyarországon. Az eladott járművek száma nem elég ahhoz, hogy eltartsa az ágazatot.

Hírösszefoglaló
2011. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Júliusban 5044 új gépjárművet helyeztek forgalomba Magyarországon, hatszáz darabbal, 10,6 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbinál – közölte a távirati iroda a DataHouse autópiaci adatszolgáltató cégre hivatkozva. Éves szinten a nagy haszongépjárművek eladása esett vissza a legjobban 343-ról 168-ra, miközben a motorkerékpároké 2,6 százalékkal 238-ra nőtt júliusban. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szintén hétfői közleménye szerint abban bízik, hogy a júliusi megtorpanás csak átmeneti és az év hátralévő részében már emelkedés várható az előző évhez és az előző hónapokhoz képest is.
Az idén az első hét hónapban 36083 új gépjárművet helyeztek forgalomba, 7,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Januártól júliusig a nagy haszongépjárműveket illetően a forgalomba helyezések száma nőtt, miközben leginkább – 20,5 százalékkal – a motorkerékpároké csökkent. A forgalomba helyezett új gépjárművek száma májusban éves összehasonlításban még 16,3 százalékkal bővült, majd júniusra 0,4 százalékra lassult a növekedés üteme. Júniusban 5580 új gépjárművet helyeztek forgalomba, míg az első fél évben 31032-t, ami 11,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Júliusban aztán negatívba fordult a tendencia. A múlt hónapban összesen 3689 új gépjárművet adtak el a kereskedők, ami 15,4 százalékkal kevesebb a tavaly júliusinál. A visszaesés minden jármű-kategóriában érezhető volt – buszból például mindössze huszonhárom darabot tudtak értékesíteni.
Az MGE szerint a forgalomba helyezési darabszámok alacsony volumene továbbra sem biztosítja az ágazat fennmaradását jelenlegi formájában. Az időarányos adatok is alátámasztják azt a korábbi előrejelzésüket, hogy a kilábalás lassú, törékeny és hullámzó lesz, amelyben lehetnek kisebb visszaesések, de a trend érzékelteti a kilábalás folyamatát. Az egyesület szerint az alacsony értékesítési számok a kereskedéseknek és javítóknak további anyagi problémákat okozhatnak, ami az ilyen típusú létesítmények számának további csökkenését vonhatja maga után az év második felében. Nem arról van tehát szó, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem arról, hogy az értékesítési és most már a javítási tevékenység elhúzódó visszaesését milyen formában élik túl a vállalkozások – áll az MGE közleményében. A motorkerékpár-piacról az MGE közölte, hogy ha megengednék a 125 köbcentis, maximum 11 kilowattos teljesítményű motorkerékpárok „B” kategóriás személyautó-jogosítvánnyal való vezetését, az jelentősen javítaná a motorkerékpár-piac helyzetét. Ugyancsak javulást hozhatna a robogók regisztrációs kötelezettségének bevezetése. E változásokat az egyesület folyamatosan kezdeményezi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.