Egy csaknem százéves Ford T-modell felújítására készülnek Makón a hajdani népautó tervezője, Galamb József szülővárosában – tudta meg lapunk Halmágyi Páltól, a makói József Attila Múzeum igazgatójától. A közelmúltban írták alá a város vezetői az adásvételi szerződést, s rövidesen elkezdődhet az 1919-ben készült jármű felújtása. A régi, s egyelőre működésképtelen kocsi helyrehozatalát a Maros-parti Veterán Autós Motoros Közhasznú Sportegyesület vállalta. Szilágyi László, az egyesület elnöke szerint körülbelül 250 ezer forint kell ahhoz, hogy ismét vezetni lehessen a régi Ford T Touringot. Többek közt ki kell cserélni az akkumulátort és az üzemanyagrendszert, ezzel azonban a szakember szerint már őszre végeznek. A szervezetnek azonban további tervei is vannak a kocsival, amelyet két évvel ezelőtt egy, a márkáért rajongó ózdi kereskedő hozott hazánkba az Egyesült Államokból. – Megszerezzük neki a nemzetközi veterán minősítést – fejtette ki Szilágyi. – Ehhez többek közt szükséges a jármű korhű megjelenése és az, hogy kilencven százalékban eredeti alkatrészeket tartalmazzon. Hazánkban és Európában is ritkák a T-Fordok, az Egyesült Államokban azonban a mai napig sok van a hajdani népautóból, így könnyen hozzá lehet jutni az alkatrészekhez. A Makói Oktatási Központ, Szakképző Iskola és Kollégium műhelyében is van egy Ford T-modell, de hiába az eddigi sok munka, még nem üzemképes.
Galamb József – aki idén lenne 130 éves – tervezte meg Henry Ford autógyáros egyik legnépszerűbb modelljét, a Ford T-t. A mérnöknek 1913-ban sikerült megszerveznie a futószalagos gyártást. Ez tette lehetővé, hogy az autó olcsóbbá váljon, és a kispénzűek is megvásárolhassák. Galamb – mint többször hangsúlyozta – olyan kocsit akart készíteni, amelyet a falu kovácsa is meg tud javítani, ha útközben elromlik – mesélte Szilágyi László.
A Ford T-t 1908 és 1927 között Amerikában, Németországban, Brazíliában és Argentínában is gyártották. Noha kevesen tudják, Makón a Deák Ferenc u. 61. szám alatt működött a legendás népautó egyik márkakereskedése. Ma már alig látszik valami abból a négy, falra festett, Ford T-modellt ábrázoló képből, amely a reménybeli vásárlók figyelmét hívta fel a kiváló portékára. Mint arról korábban is írtunk, az épület jelenlegi tulajdonosa 1976-ban textiltervező iparművészként került a Makói Népi Iparművészeti és Kereskedelmi Kft.-hez. Ez a cég költözött az ingatlanba, miután a második világháború után végleg bezárt a helyi Ford kereskedés. Hivatalos becslések szerint a történelmi reklám helyrehozatala tízmillió forintba kerülne. Önerőből nem tudja megmenteni a falfestményt az önkormányzat, s az elmúlt évben nem volt olyan pályázat, amelynek segítségével szert tehettek volna a makóiak a szükséges összegre. A közeljövőben tervek szerint alapítványt hoznak létre a pénz öszszegyűjtésére.
Galamb József a Ford gyár műszaki főmérnökeként röviddel a II. világháború vége előtt, 1944-ben ment nyugdíjba, és tíz évvel később, az egyesült államokbeli Detroitban halt meg. Nagyszerű mérnök volt, de az elmúlt rendszerben sokáig még a nevét sem volt szabad megemlíteni. Itthon először a 80-as évek elején avattak plakettet a tiszteletére – emlékezett vissza Szilágyi László. – Mi itt, Makón vállaltuk, hogy gondozzuk az emlékét és a felújított Ford T is ezt a célt szolgálja majd – tette hozzá.
Szentkirályi Alexandra: Magyar Péter bevallotta, hogy létezik a szivárványkoalíció