Makó Ford T-modellt vásárolt

Tervezője, Galamb József tiszteletére egy 1919-ben gyártott Ford T-modellt vásároltak és újítanak fel Makón. A csaknem százéves jármű várhatóan már ősszel végiggurulhat a világhírű mérnök szülővárosának utcáin. Később azonban a szakemberek meg akarják szerezni neki a nemzetközi veterán minősítést.

Győr Ágnes
2011. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy csaknem százéves Ford T-modell felújítására készülnek Makón a hajdani népautó tervezője, Galamb József szülővárosában – tudta meg lapunk Halmágyi Páltól, a makói József Attila Múzeum igazgatójától. A közelmúltban írták alá a város vezetői az adásvételi szerződést, s rövidesen elkezdődhet az 1919-ben készült jármű felújtása. A régi, s egyelőre működésképtelen kocsi helyrehozatalát a Maros-parti Veterán Autós Motoros Közhasznú Sportegyesület vállalta. Szilágyi László, az egyesület elnöke szerint körülbelül 250 ezer forint kell ahhoz, hogy ismét vezetni lehessen a régi Ford T Touringot. Többek közt ki kell cserélni az akkumulátort és az üzemanyagrendszert, ezzel azonban a szakember szerint már őszre végeznek. A szervezetnek azonban további tervei is vannak a kocsival, amelyet két évvel ezelőtt egy, a márkáért rajongó ózdi kereskedő hozott hazánkba az Egyesült Államokból. – Megszerezzük neki a nemzetközi veterán minősítést – fejtette ki Szilágyi. – Ehhez többek közt szükséges a jármű korhű megjelenése és az, hogy kilencven százalékban eredeti alkatrészeket tartalmazzon. Hazánkban és Európában is ritkák a T-Fordok, az Egyesült Államokban azonban a mai napig sok van a hajdani népautóból, így könnyen hozzá lehet jutni az alkatrészekhez. A Makói Oktatási Központ, Szakképző Iskola és Kollégium műhelyében is van egy Ford T-modell, de hiába az eddigi sok munka, még nem üzemképes.
Galamb József – aki idén lenne 130 éves – tervezte meg Henry Ford autógyáros egyik legnépszerűbb modelljét, a Ford T-t. A mérnöknek 1913-ban sikerült megszerveznie a futószalagos gyártást. Ez tette lehetővé, hogy az autó olcsóbbá váljon, és a kispénzűek is megvásárolhassák. Galamb – mint többször hangsúlyozta – olyan kocsit akart készíteni, amelyet a falu kovácsa is meg tud javítani, ha útközben elromlik – mesélte Szilágyi László.
A Ford T-t 1908 és 1927 között Amerikában, Németországban, Brazíliában és Argentínában is gyártották. Noha kevesen tudják, Makón a Deák Ferenc u. 61. szám alatt működött a legendás népautó egyik márkakereskedése. Ma már alig látszik valami abból a négy, falra festett, Ford T-modellt ábrázoló képből, amely a reménybeli vásárlók figyelmét hívta fel a kiváló portékára. Mint arról korábban is írtunk, az épület jelenlegi tulajdonosa 1976-ban textiltervező iparművészként került a Makói Népi Iparművészeti és Kereskedelmi Kft.-hez. Ez a cég költözött az ingatlanba, miután a második világháború után végleg bezárt a helyi Ford kereskedés. Hivatalos becslések szerint a történelmi reklám helyrehozatala tízmillió forintba kerülne. Önerőből nem tudja megmenteni a falfestményt az önkormányzat, s az elmúlt évben nem volt olyan pályázat, amelynek segítségével szert tehettek volna a makóiak a szükséges összegre. A közeljövőben tervek szerint alapítványt hoznak létre a pénz öszszegyűjtésére.
Galamb József a Ford gyár műszaki főmérnökeként röviddel a II. világháború vége előtt, 1944-ben ment nyugdíjba, és tíz évvel később, az egyesült államokbeli Detroitban halt meg. Nagyszerű mérnök volt, de az elmúlt rendszerben sokáig még a nevét sem volt szabad megemlíteni. Itthon először a 80-as évek elején avattak plakettet a tiszteletére – emlékezett vissza Szilágyi László. – Mi itt, Makón vállaltuk, hogy gondozzuk az emlékét és a felújított Ford T is ezt a célt szolgálja majd – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.