Nem a motorvonatok a hibásak?

Papírja van a Bombardiernek arról, hogy az osztrák vasút, az ÖBB elégedett a nála futó Talent motorvonatokkal. A Dunakeszin karbantartó és gyártó bázist fenntartó cég szerint komoly kihívást jelent majd a konkurens Stadlernek a MÁV Talentjeinek karbantartása.

2011. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bombardier Talent motorvonatok kiforrott konstrukciójú, magas műszaki színvonalú járművek, amelyekről az osztrák szövetségi vasút (ÖBB) – mely 188 ilyen típusú motorvonatot üzemeltet – a legnagyobb elismerés hangján nyilatkozott – reagált Schwartzné Lovász Beáta, a Bombardier MÁV Kft. ügyvezető igazgatója a lapunkban múlt héten megjelent cikkre, amelyben a Talent motorvonatok megbízhatóságát kétségbe vonó cikkeket idéztük. A kérdéses kijelentést egyébként egy osztrák lap tette közzé korábban. Mint ismert, 2006-ban a MÁV motorvonat-tendere, amelyen a Bombardier és a Stadler termékei versengtek, az utóbbi cég győzelmével végződött. Meglepetésre ezután a MÁV kiírt egy újabb tendert, amelyen a rövid határidő miatt csak a Bombardier pályázhatott sikerrel, és így került a MÁV birtokába tíz Talent motorvonat. A járművek féktárcsáinak gyors kopása miatt azóta a MÁV pert kezdeményezett.
A Talentek gond nélkül futnak az ÖBB-nél – mondta az ügyvezető lapunknak. Kijelentése alátámasztására eljuttatta lapunkhoz a hivatalos ÖBB-referencianyilatkozatot. Ami a hazai üzemeltetés során fellépő vitás ügyeket illeti, Schwartzné Lovász Beáta elmondta, hogy a féktárcsa kopását főleg a használat módja befolyásolja. Az egész flotta egyidejű fokozott igénybevétele az elvárásokhoz képest gyorsabb elhasználódást eredményezhet. A nagyobb flottával rendelkező vasúttársaságok meg tudják oldani, hogy cserélgetik a járműveket a különféle igénybevételt jelentő vonalakon, így befolyásolhatják az egyes alkatrészek kopási idejét. A MÁV motorvonatflottájából csak a Talent motorvonatok alkalmasak arra, hogy lebonyolítsák az Ausztriába menő forgalmat, ezért célszerű lett volna ezekből többet vásárolni – vélekedett az ügyvezető. A motorvonatokat a Dunakeszin működő Bombardier MÁV Kft. tartja karban. A tőlük elvárt rendelkezésre állás 97 százalékos – mutatott rá Schwartzné Lovász Beáta, ezzel utalt a Stadler korábbi nyilatkozatára, amelyben azt állította, hogy a Flirt motorvonatai 94 százalékos rendelkezésre állás mellett üzemelnek.
A MÁV karbantartási pályázatával kapcsolatban az ügyvezető elmondta, hogy az annak előzményéül szolgáló szerződést 2006-ban három évre kötötték. És bár lejárt, a Bombardier, hogy a MÁV teljesíteni tudja nemzetközi kötelezettségeit, továbbra is ugyanolyan feltételekkel tartotta karban a Talenteket, bár az számára nem volt kifizetődő. A 2010 végén kiírt új pályázatot a Bombardier ügyvezetője előnytelennek minősítette. A hat évre szóló megállapodás ugyanis olyan kötelezettségeket tartalmaz a szolgáltató számára, mintha az a járművek teljes életciklusára, azaz 30 évre vonatkozna. A hónapokig tartó tárgyalási fordulókon a MÁV nem vette figyelembe a cég felvetéseit, ezért a Bombardier úgy döntött, nem vesz részt a tender utolsó fordulójában.
A karbantartási pályázattal kapcsolatban megkereste szerkesztőségünket a MÁV Gépészet is, cáfolva értesülésünket, hogy az egyik résztvevő cég pályázati anyagát elkészítette volna. Ezzel szemben az igazság az, mondta Zaránd György vezérigazgató, hogy társaságuk mind a Bombardier, mind az ÖBB számára ajánlatot tett a közreműködésre, mindkét esetben ugyanazzal a tartalommal.
Schwartzné Lovász Beáta a karbantartási tender végeredményével kapcsolatban elmondta – mint ismert, a Stadler végzi majd a Talentek szervizelését –, tudomásul vette, de meglepte a MÁV döntése. A korszerű járművek karbantartása speciális felkészültséget igényel. Nagy kihívás előtt áll a MÁV és a Stadler, hiszen az ilyen alacsony darabszámú flotta esetében a rendelkezésre állási mutatótól való kis eltérés is érzékelhető visszaesést jelent a szolgáltatás színvonalában – nyilatkozta az ügyvezető igazgató. Ez pedig már a Bombardier és a Dunakeszi Járműjavító számára is presztízskérdéssé válhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.