A Malév tegnapi közgyűlése nem tárgyalt a társaság tőkerendezéséről, mert a közgyűlés öszszehívásáig – a rendelkezésre álló rövid idő miatt – még nem született meg a fedezet biztosításához szükséges valamennyi döntés – közölte az MTI kérdésére a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). A közgyűlést a résztvevők a napirendi pont megvitatása előtt felfüggesztették azzal, hogy azt augusztus 23-án folytatják. Mint ismert, a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint a Malév beszámolójának elfogadását – 2011. május 27. – követő kilencven napon belül meg kell szüntetni azt a helyzetet, hogy a társaság saját tőkéje mínuszban van. A Malév a 2010-es mérlege szerint 24,5 milliárd forintos veszteséget termelt. A vagyonkezelő idén eddig két részletben hétmilliárd forintot juttatott a társaságnak, vagyis augusztus 25-ig nagyságrendileg további 18 milliárddal kell emelnie a Malév tőkéjét, hogy megfeleljen a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak. Korábban, az április elsején megtartott rendkívüli közgyűlésen a fő tulajdonos, az MNV 2,5 milliárd forint tőkét juttatott a társaságnak, amiből 25 millió forinttal emelték meg a jegyzett tőkét 440,1 millió forintra, 2,475 milliárd forint a tőketartalékba került. Júniusban újabb 4,5 milliárd forinttal emelték a tőkét. A kormány eközben rendszeresen tárgyalt az orosz résztulajdonossal. A Vnyesekonombank (VEB) a 96 százalékban a magyar állam tulajdonában lévő Malév egyik kisebbségi közvetett tulajdonosa az AirBridge Zrt.-n keresztül, amely 5 százalékkal rendelkezik a társaságban. Az orosz befektetési bank ugyanakkor finanszírozója is a magyar légitársaságnak, 102 millió euróval tartozik a Malév a VEB-nek.
A Malév 2007-es privatizációját követően az Abramovics testvérek kisebbségi tulajdonába került. Az orosz belső piacon céghálózatot kiépítő testvérpár a VEB kölcsönéből vette meg a Malév 49 százalékos tulajdonrészét. A 2008-as gazdasági válság beköszönte következtében az orosz tulajdonosok vállalkozásai csődöt mondtak, a Malév kisebbségi tulajdonrésze a VEB-re szállt, amely a magyar kormánnyal arról egyezett meg, hogy az Aeroflot szakmai irányításával működteti tovább a nemzeti légitársaságot. Valójában csak annyit tett, hogy fenntartotta az évről évre 10-15 milliárd veszteséget felhalmozó légitársaság fizetőképességét. Így alakult ki a nagyságrendileg 100 millió eurós adósság. Tavaly a Bajnai-kabinet visszaszerezte a Malév 95 százalékos tulajdonjogát. A jelenlegi kormány azért nem tud új befektetőt hozni a Malévhoz, mert még nem tudta lezárni a korábbi időszakra vonatkozó elszámolást a VEB-bel.
Ifj. Lomnici nagy titkot árult el: ezért támogatja Orbán Viktort