Túlzásnak nevezte a külföldi használtautó-behozatal felpörgéséről szóló minapi híreket Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A kereskedő lapunk kérdésére elmondta, hogy valóban megnövekedett a külföldi autók behozatala, ám ennek oka csupán az, hogy a hazai kínálatban kevés a fiatal, jó állapotú gépkocsi. A behozatal növekedése nem jelenti a magánimport erősödését: a vevők túlnyomórészt a használtautó-kereskedőknél rendelik meg a kívánt korú, méretű, képességű járműveket. A cégek pedig többnyire európai országokban, főként Németországban, Olaszországban, Belgiumban vásárolnak, majd minden adminisztratív feladatot elvégezve, forgalomba helyezve adják át a vevőnek a gépkocsit. A külföldről behozott autók nem olcsóbbak és nem is feltétlenül fiatalabbak az itthoniaknál. Amiért mégis érdemes ottani gépkocsit venni, hogy az az ottani utakon futott, minden valószínűség szerint megkapta a szükséges szervizt, és ha javították, akkor ahhoz gyári vagy azzal egyenértékű anyagokat használtak.
A behozatal élénkülését viszszavetheti, ha a parlament ősszel abban a formában fogadja el az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvénynek a regisztrációs adó táblázatát érintő módosító javaslatát, ahogy azt a költségvetési bizottság júliusi ülésén tárgyalta. A javasolt regisztrációsadó-táblába új elemként beemeli az euro5-ös károsanyag-kibocsátású gépkocsik kategóriáját, és ezzel egyidejűleg az euro4, euro3 és korábbi típusok adótételeit nagymértékben növeli. Fojt Attila ismertetése szerint az euro5-ös kategóriájú gépkocsik 2009-2010-ben gördültek ki a szalonokból, azaz használt autóként aligha jöhetnek szóba. A külföldről behozott használt gépkocsik életkora leggyakrabban három–hat év.
A korábbi „legzöldebb” kategória, az euro4-es gépkocsik díjtétele a javaslat szerint 15 százalékkal emelkedik. Az euro3-asoké, amelyek ugyancsak népszerűek a vásárlók körében, már 30 százalékkal lesz drágább – állította az MGOE elnöke. Bár az adó ilyen mértékű drágulása a jármű vételárában csak mintegy 5 százalékkal jelentkezik, a rendkívül árérzékeny hazai piacon ez is a forgalom visszaeséséhez vezethet.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt