Bezárják az importkaput

Aki nem talál magának megfelelő használt autót a hazai piacokon, külföldit rendel a kereskedőknél. A német autó nem olcsóbb, de általában lényegesen jobb állapotú. A behozatalnak véget vethet a regisztrációs adó januárban életbe lépő új szabályozása.

2011. 09. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlzásnak nevezte a külföldi használtautó-behozatal felpörgéséről szóló minapi híreket Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke. A kereskedő lapunk kérdésére elmondta, hogy valóban megnövekedett a külföldi autók behozatala, ám ennek oka csupán az, hogy a hazai kínálatban kevés a fiatal, jó állapotú gépkocsi. A behozatal növekedése nem jelenti a magánimport erősödését: a vevők túlnyomórészt a használtautó-kereskedőknél rendelik meg a kívánt korú, méretű, képességű járműveket. A cégek pedig többnyire európai országokban, főként Németországban, Olaszországban, Belgiumban vásárolnak, majd minden adminisztratív feladatot elvégezve, forgalomba helyezve adják át a vevőnek a gépkocsit. A külföldről behozott autók nem olcsóbbak és nem is feltétlenül fiatalabbak az itthoniaknál. Amiért mégis érdemes ottani gépkocsit venni, hogy az az ottani utakon futott, minden valószínűség szerint megkapta a szükséges szervizt, és ha javították, akkor ahhoz gyári vagy azzal egyenértékű anyagokat használtak.
A behozatal élénkülését viszszavetheti, ha a parlament ősszel abban a formában fogadja el az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvénynek a regisztrációs adó táblázatát érintő módosító javaslatát, ahogy azt a költségvetési bizottság júliusi ülésén tárgyalta. A javasolt regisztrációsadó-táblába új elemként beemeli az euro5-ös károsanyag-kibocsátású gépkocsik kategóriáját, és ezzel egyidejűleg az euro4, euro3 és korábbi típusok adótételeit nagymértékben növeli. Fojt Attila ismertetése szerint az euro5-ös kategóriájú gépkocsik 2009-2010-ben gördültek ki a szalonokból, azaz használt autóként aligha jöhetnek szóba. A külföldről behozott használt gépkocsik életkora leggyakrabban három–hat év.
A korábbi „legzöldebb” kategória, az euro4-es gépkocsik díjtétele a javaslat szerint 15 százalékkal emelkedik. Az euro3-asoké, amelyek ugyancsak népszerűek a vásárlók körében, már 30 százalékkal lesz drágább – állította az MGOE elnöke. Bár az adó ilyen mértékű drágulása a jármű vételárában csak mintegy 5 százalékkal jelentkezik, a rendkívül árérzékeny hazai piacon ez is a forgalom visszaeséséhez vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.