Hódító úton a motorvonatok

Kényelmes, tiszta, légkondicionált és wifivel ellátott járművekkel kívánja visszahódítani a vasút az utasokat. Az elővárosi forgalomban szinte teljesen átveszik az uralmat a motorkocsik, pedig a mozdony vontatta szerelvényeknek is lehet létjogosultságuk. Nagy kérdés, hogy melyik megoldás kap zöld utat.

2011. 09. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy év alatt 118 korszerű motorvonat beszerzését tervezi a MÁV-Start: 2015 végéig az elővárosi közlekedésben 70, a távolsági forgalomban 18 közlekedik majd, ha a kormány rábólint, hogy részben uniós, részben hazai forrásból megvásárolják a járműveket. Ugyancsak a közeljövőben a városközi, közkeletű nemzetközi kifejezéssel intercity-forgalom számára ötven új vagy felújított, komfortos IC-személykocsit is rendel a vasúttársaság, ha a kormányzati engedélyt megkapja. A MÁV-Start célja, hogy a fontos elővárosi vonalak mindegyikén lecserélje a korszerűtlen járműveket új motorkocsikra. A jelenlegi, főként a budai oldalon közlekedő Flirt, Talent, Desiro vonatok mellett hasonló színvonalú vonatokat indít majd északi és keleti irányban is: Vácra, Vácrátótra, Ceglédre, valamint az Újszász-Szolnok vonalra.
A motorvonatok beszerzésének a híre örömmel töltheti el azokat az utasokat, akik megtapasztalták már, mekkora színvonalbeli emelkedést hozott korábban a korszerű járművek beállítása. A motorvonatok alacsony padlósak, vagyis kényelmes a ki- és beszállás, emellett mozgáskorlátozottak, kismamák részére akadálymentessé tehető. Elvárás még a légkondicionáló, a zárt rendszerű toalett, a wifi; végsebességük legalább 160 kilométer óránként. A vasúti szakemberek ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy a hagyományos vasúti kocsik semmivel sem kevésbé komfortosak, ha felújítják őket. Az úgynevezett 3. generációs IC-kocsik éppúgy légkondicionáltak, van hová bedugni a laptop villásdugóját, és az akadálymentesítés is megoldható, végsebességük pedig 160-tól felfelé a megrendelő igényétől függően választható. A mozdonyból, vagonokból és vezérlőkocsiból álló szerelvények ugyanúgy képesek ingajáratban közlekedni, mint a motorvonat. Előnyük utóbbiakkal szemben, hogy a karbantartás, javítás idejére könnyen kivonhatók az egyes kocsik, míg a motorvonat teljes egészében kiesik ilyenkor a forgalomból. Hasonlóképpen könnyebben növelhető vagy csökkenthető a szerelvény hossza az utasforgalom kívánalmai szerint. A motorvonatok mellett szól ugyanakkor az, hogy a MÁV-nak nemcsak a kocsiparkja, de a vontatóállománya is elavult, azaz nemcsak személykocsikat, hanem mozdonyokat is kellene vásárolnia. Ráadásul a motorvonatok energiahatékonysága jobb, mint a mozdony vontatta szerelvényé. Tekintve, hogy a villamos vasút költségeinek 40 százaléka az energiafelhasználásból adódik, ez harmincéves távlatban – ennyi a vasúti járművek életciklusa – jelentős megtakarítást jelenthet.

Vasúti M0-s készülhet. A vasúti szakzsargonban V0-nak nevezett, Budapestet délről elkerülő vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére írt ki nyílt közbeszerzést a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége. Jelenleg a vasúti teheráru-szállítás túlnyomó része a főváros belső területein keresztül bonyolódik le. A Közlekedési Operatív Programból (Közop) finanszírozott dokumentum elkészítésére október 17-ig lehet jelentkezni, ekkor bontják fel a beérkezett ajánlatokat is. Az eredményt várhatóan november 21-én hirdetik ki. A kiírás győztesének az öszszességében a legelőnyösebb ajánlattevőt hirdetik ki, a döntésnél az ajánlati árat 50-es, a műszaki ajánlatot 30-as, a késedelmi kötbér mértékét 20-as súlyszámmal veszik figyelembe. A megvalósíthatósági tanulmányt jövő év november 31-ig kell elkészíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.