Lélegzethez juthat a NABI

Ismét amerikai megrendeléshez jutott a fővárosban és Kaposváron működő magyar autóbuszgyártó. A NABI azért került bajba, mert az év elején visszalépett korábbi legnagyobb megrendelője, Los Angeles közlekedési vállalata.

2011. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb tengerentúli megrendelést kapott a magyar buszgyártó vállalat. A NABI a floridai Broward County közlekedési vállalatának 50 új fémvázas autóbuszt szállít. A megrendelő környezetbarát dízel-hibrid hajtáslánccal kérte a kocsikat, amelyekkel 170-re bővül a flottájában szolgáló NABI-modellek száma.
Az ötvendarabos megrendelés jókor jött a magyar buszgyártónak, hiszen az év elején Los Angeles közlekedési vállalata a finanszírozási nehézségek miatt nem hívta le a szerződés szerint 2011-re tervezett 100 darab kompozit karosszériavázas autóbusz leszállítását, ezért a kaposvári üzem mintegy hatvanfős létszámleépítésre kényszerült. A mostani megrendelés ugyanakkor nem segít a kaposvári üzem nehézségein, mert Broward County közlekedési vállalata nem kompozitvázas, hanem fémvázas járműveket rendelt – mondta kérdésünkre Kovács-Gajdács János, a NABI szóvivője. A NABI budapesti, acélvázas autóbuszokat gyártó üzemének a jövő év közepéig lekötött megrendelésállománya van, többek között floridai és coloradói városok számára készít dízel, hibrid és CNG gázhajtású autóbuszokat. Az új amerikai megrendelést mindamellett biztató fejleménynek tartják a NABI-nál.
A cég erős amerikai érdekeltsége mellett készen áll arra is, hogy az elöregedett hazai buszállomány cseréjében is részt vegyen – mondta Kovács-Gajdács János –, hiszen a magyar utakon futó mintegy tízezer autóbusz kétharmada idősebb tízévesnél, fele pedig húsz évnél is régebben teljesít szolgálatot. Az ötévesnél fiatalabb buszok aránya pedig mindössze négy százalék. Ezért a cég kifejlesztett egy járműcsaládot az európai követelmények teljesítésére is. A korábban az amerikai piacon sikereket aratott NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva, csaknem egyéves fejlesztési időszakot követően született meg elővárosi kocsija. A NABI Sirius autóbuszcsalád moduláris felépítésének köszönhetően az összes európai, így a magyar igényeket is teljesíteni tudja. Az alapkonstrukció kialakítása lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi-helyközi járművek mellett szóló vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz- vagy akár hidrogénhajtású variációt is elkészítsenek belőle. A prototípus készen áll a sorozatgyártásra, az autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd. A fejlesztését, építését és kiszerelését is a cég hazai szakembergárdája végezte. Budapesten és több nagyvárosban tesztüzemben futott már a cég autóbusza, ugyanakkor mindössze egyetlen példányt sikerült értékesíteniük idehaza. A vevő Kaposvár városa volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.