A szélsőséges időjárás gyakran okozott fennakadást a vasúti közlekedésben ezen a nyáron. Előfordult, hogy az utasok továbbszállításáról nem tudott gondoskodni a vasúttársaság, és több ezer ember ragadt a vasútállomásokon. Az ok: a MÁV-Start jelenleg nem rendelkezik állandó szerződéssel az autóbuszos szolgáltató társaságokkal, hogy vészhelyzetben elszállítsák az utasokat, ugyanakkor országszerte sok magánvállalkozással kapcsolatban állnak – tudtuk meg a vasúttársaságtól. Szükséghelyzetben címlista alapján értesítik a földrajzilag számba jöhető partnereket – mindenképpen a helyileg érintett Volánnal kezdik a sort –, és attól rendelnek szolgáltatást, aki elfogadható időn belül tud buszt küldeni. Ugyanakkor tény, hogy szinte sehol sem áll rendelkezésre egy 8-10 kocsis vonat összes utasát rövid időn belül elszállítani képes szabad gumikerekes kapacitás.
Mi lenne, és mikor lesz megnyugtató megoldás a problémára? Kérdésünkre a MÁV-Startnál elmondták, hogy autóbuszos pótlásra alapvetően két esetben lehet szükség: rendkívüli időjárási, műszaki helyzetben, vagy tervezett módon, építés, felújítás esetén, amikor vágányzárat rendelnek el. Ilyen esetekben a vasúttársaságnak külső vállalkozótól kell szolgáltatást vásárolnia. Ehhez közbeszerzési eljárás keretében felhívást kell közzétennie, azonban évek óta nem volt eredményes a közbeszerzés. Legutóbb 2009 februárjában kezdeményezett közbeszerzést a MÁV-Start, amelynek második körében már csak a Volán maradt benn. A tárgyalások azonban nem jártak sikerrel, mert a Volánnak nem kifizetődő a rendelkezésre állás. Ezért össze kívánták kapcsolni a két buszrendelési lehetőséget, ebben a kérdésben azonban nem jöhetett létre megegyezés, mert a vágányzárhoz kapcsolódó személyszállítási szolgáltatásokat nem a MÁV-Start, hanem a pályavasút intézte. Az erre vonatkozó szabályozás időközben változott, július 1-jétől minden esetben a MÁV-Start feladata az autóbuszok megrendelése. Az új felállás szerinti közbeszerzési eljárást az ősszel írhatják ki, és jövő év elejére hozhat eredményt.
Az elakadt vonatok utasai közül többen megkeresték a sajtót, egy érintett a Lánchíd Rádióban mondta el augusztus 27-én éjjel átélt kalandjait. Vonatuk este kilenc óra előtt akadt el felsővezeték-szakadás miatt a Balaton déli partján, és az utas hajnali egykor ért el egy mentesítőt úgy, hogy a települések között taxival, saját költségére közlekedett. A vasúttársaság három kimaradó vonat utasainak elszállítására mindössze két autóbuszt tudott mozgósítani. Ezen az áldatlan állapoton már csak azért is mielőbb változtatni kell, mert egyre többen utaznak vasúttal. A MÁV friss közleménye szerint az év első nyolc hónapjában több mint három és fél millióval több fizető utast szállítottak, mint 2010-ben.
Majdnem belehalt egy idős ember egy brutális támadásba - egy budapesti buszról rángatták le