Magukra hagyott utasok

Legkorábban januárban lehet érvényes szerződése a MÁV-Startnak a Volán társaságokkal a vészhelyzet miatt elakadt vonatok utasainak elszállításáról. Akkortól talán ritkábban fordul elő, ami augusztus végén történt, hogy kétezer emberért csak két mentesítő autóbuszt küldtek.

2011. 09. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szélsőséges időjárás gyakran okozott fennakadást a vasúti közlekedésben ezen a nyáron. Előfordult, hogy az utasok továbbszállításáról nem tudott gondoskodni a vasúttársaság, és több ezer ember ragadt a vasútállomásokon. Az ok: a MÁV-Start jelenleg nem rendelkezik állandó szerződéssel az autóbuszos szolgáltató társaságokkal, hogy vészhelyzetben elszállítsák az utasokat, ugyanakkor országszerte sok magánvállalkozással kapcsolatban állnak – tudtuk meg a vasúttársaságtól. Szükséghelyzetben címlista alapján értesítik a földrajzilag számba jöhető partnereket – mindenképpen a helyileg érintett Volánnal kezdik a sort –, és attól rendelnek szolgáltatást, aki elfogadható időn belül tud buszt küldeni. Ugyanakkor tény, hogy szinte sehol sem áll rendelkezésre egy 8-10 kocsis vonat összes utasát rövid időn belül elszállítani képes szabad gumikerekes kapacitás.
Mi lenne, és mikor lesz megnyugtató megoldás a problémára? Kérdésünkre a MÁV-Startnál elmondták, hogy autóbuszos pótlásra alapvetően két esetben lehet szükség: rendkívüli időjárási, műszaki helyzetben, vagy tervezett módon, építés, felújítás esetén, amikor vágányzárat rendelnek el. Ilyen esetekben a vasúttársaságnak külső vállalkozótól kell szolgáltatást vásárolnia. Ehhez közbeszerzési eljárás keretében felhívást kell közzétennie, azonban évek óta nem volt eredményes a közbeszerzés. Legutóbb 2009 februárjában kezdeményezett közbeszerzést a MÁV-Start, amelynek második körében már csak a Volán maradt benn. A tárgyalások azonban nem jártak sikerrel, mert a Volánnak nem kifizetődő a rendelkezésre állás. Ezért össze kívánták kapcsolni a két buszrendelési lehetőséget, ebben a kérdésben azonban nem jöhetett létre megegyezés, mert a vágányzárhoz kapcsolódó személyszállítási szolgáltatásokat nem a MÁV-Start, hanem a pályavasút intézte. Az erre vonatkozó szabályozás időközben változott, július 1-jétől minden esetben a MÁV-Start feladata az autóbuszok megrendelése. Az új felállás szerinti közbeszerzési eljárást az ősszel írhatják ki, és jövő év elejére hozhat eredményt.
Az elakadt vonatok utasai közül többen megkeresték a sajtót, egy érintett a Lánchíd Rádióban mondta el augusztus 27-én éjjel átélt kalandjait. Vonatuk este kilenc óra előtt akadt el felsővezeték-szakadás miatt a Balaton déli partján, és az utas hajnali egykor ért el egy mentesítőt úgy, hogy a települések között taxival, saját költségére közlekedett. A vasúttársaság három kimaradó vonat utasainak elszállítására mindössze két autóbuszt tudott mozgósítani. Ezen az áldatlan állapoton már csak azért is mielőbb változtatni kell, mert egyre többen utaznak vasúttal. A MÁV friss közleménye szerint az év első nyolc hónapjában több mint három és fél millióval több fizető utast szállítottak, mint 2010-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.