Ezres nagyságrendben károsítják meg alkalmanként – átlagosan félmillió forinttal – a költségvetést egyes használtautó-importőrök, amikor az áfa befizetése nélkül adják el a portékájukat. A gyakorlat megszüntetése érdekében törvénymódosítást javasolt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – mondta el kérdésünkre Erdélyi Péter, a szervezet elnöke. A közelmúltban arról tájékoztatta az MGE-t a szaktárca: az európai szabályozás (amely a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szól) nem teszi lehetővé, hogy az áfafizetést a regisztrációs adó megfizetéséhez vagy a forgalomba helyezéshez kössék. Erdélyi Péter elmondta, nem kívánnak vitába szállni a kormányzati szakértőkkel arról, hogy miért nem lehet bezárni egy kiskaput, amelyik milliárdos nagyságrendű bevételkiesést okoz a magyar költségvetésnek. Az MGE elnöke szerint a kormányzatnak az a dolga, hogy megtalálja azt a módot, ahogy a problémát meg lehet oldani, adófizető állampolgárként ezt el is várja tőle.
A használtautó-kereskedők érintett része azt használja ki, hogy az áfát nem a behozatalkor vagy a gépkocsi továbbértékesítésekor kell kifizetni. Az alapelv az, hogy abban az országban kell leróni az áfát, ahol a végső értékesítés történik. Ezért aztán abban az államban, ahol vásárolják a gépkocsit, nem kell fizetni adót, vagyis azt nettó áron hozzák be. A magyar szabályozás szerint akkor kell megfizetni az áfát, amikor értékesítették az autót, de legkésőbb a negyedév végén. Az ügyeskedő kereskedők azonban minden behozatal alkalmával új céget alapítanak. Az autókat gyorsan, ár alatt értékesítik, majd mielőtt az adó fizetése a negyedév lejártával esedékessé válna, a céget megszüntetik. Egy ötezer eurós jármű esetében a 25 százalékos áfa 1250 euró, ennyit bukik tehát a költségvetés minden trükkösen eladott gépkocsi után. A kereskedő e pénz egy részét árengedmény formájában odaadja a vevőnek, másik része profitként nála marad.
Eközben a külföldről behozott használt autók jelentősége növekszik a magyar piacon, miután az újautó-forgalom tartós visszaesése miatt érezhető hiány alakult ki az 1–3 éves, újszerű személyautók piacán. Ez mind az autósok, mind a kereskedők számára jelentős nehézségeket okoz – tette közzé a Használtautó.hu internetes szakportál. A teljes piaci kínálat több mint négyötödét megjelenítő honlapon egy éve még több mint 24 ezer, idén júliusban már csak
16 200 háromévesnél fiatalabb személyautó között válogathattak az érdeklődők. A közel egyharmadnyi visszaesés mintegy 7 százalékos átlagár-növekedéssel járt együtt.
Egyértelműen vezet a Fidesz a többi párt előtt