Továbbra is áfamentes a szürkeimport

Arra kérték a kormányt a gépjárműimportőrök, szüntesse meg azt a lehetőséget, amelynek segítségével az import használt autók egy része az áfa megfizetése nélkül, olcsóbban kerül forgalomba. A kabinet a változásra nem lát lehetőséget.

2011. 09. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezres nagyságrendben károsítják meg alkalmanként – átlagosan félmillió forinttal – a költségvetést egyes használtautó-importőrök, amikor az áfa befizetése nélkül adják el a portékájukat. A gyakorlat megszüntetése érdekében törvénymódosítást javasolt a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) – mondta el kérdésünkre Erdélyi Péter, a szervezet elnöke. A közelmúltban arról tájékoztatta az MGE-t a szaktárca: az európai szabályozás (amely a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szól) nem teszi lehetővé, hogy az áfafizetést a regisztrációs adó megfizetéséhez vagy a forgalomba helyezéshez kössék. Erdélyi Péter elmondta, nem kívánnak vitába szállni a kormányzati szakértőkkel arról, hogy miért nem lehet bezárni egy kiskaput, amelyik milliárdos nagyságrendű bevételkiesést okoz a magyar költségvetésnek. Az MGE elnöke szerint a kormányzatnak az a dolga, hogy megtalálja azt a módot, ahogy a problémát meg lehet oldani, adófizető állampolgárként ezt el is várja tőle.
A használtautó-kereskedők érintett része azt használja ki, hogy az áfát nem a behozatalkor vagy a gépkocsi továbbértékesítésekor kell kifizetni. Az alapelv az, hogy abban az országban kell leróni az áfát, ahol a végső értékesítés történik. Ezért aztán abban az államban, ahol vásárolják a gépkocsit, nem kell fizetni adót, vagyis azt nettó áron hozzák be. A magyar szabályozás szerint akkor kell megfizetni az áfát, amikor értékesítették az autót, de legkésőbb a negyedév végén. Az ügyeskedő kereskedők azonban minden behozatal alkalmával új céget alapítanak. Az autókat gyorsan, ár alatt értékesítik, majd mielőtt az adó fizetése a negyedév lejártával esedékessé válna, a céget megszüntetik. Egy ötezer eurós jármű esetében a 25 százalékos áfa 1250 euró, ennyit bukik tehát a költségvetés minden trükkösen eladott gépkocsi után. A kereskedő e pénz egy részét árengedmény formájában odaadja a vevőnek, másik része profitként nála marad.
Eközben a külföldről behozott használt autók jelentősége növekszik a magyar piacon, miután az újautó-forgalom tartós visszaesése miatt érezhető hiány alakult ki az 1–3 éves, újszerű személyautók piacán. Ez mind az autósok, mind a kereskedők számára jelentős nehézségeket okoz – tette közzé a Használtautó.hu internetes szakportál. A teljes piaci kínálat több mint négyötödét megjelenítő honlapon egy éve még több mint 24 ezer, idén júliusban már csak
16 200 háromévesnél fiatalabb személyautó között válogathattak az érdeklődők. A közel egyharmadnyi visszaesés mintegy 7 százalékos átlagár-növekedéssel járt együtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.