Másfél évig lesz érvényes az Európai Vasútegylet (UIC) döntése értelmében a kontinens vasúttársaságainak menetrendje – így a MÁV Rt.-é is. A MÁV új menetrendje június 10-én lép életbe, és 2002. december 14-ig közlekednek ez szerint a személyszállító vonatok.Kukely Márton, a MÁV Rt. vezérigazgatója a tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: a MÁV személyszállító vonatait évente 155 millió utas veszi igénybe. Az utasszám csökkenése megállt, miközben az átlagos utazási távolság kismértékben emelkedett. Ennek következtében a bevételek is emelkedtek, az idén a tervek szerint a személyszállítási alágazaton belül 100 milliárdot meghaladó forgalmat bonyolítanak. Az idei menetrendben a távolsági – intercity- – és az elővárosi szolgáltatás kap hangsúlyt, emellett a csomópontokon szervezett utasfórumok észrevételeit felhasználva átdolgozták a távolsági, illetve a helyi személyszállító vonatok csatlakozását. Az intercity- (IC-) szolgáltatást Nyíregyháza–Debrecen–Budapest között intercity rapid vonatpár beállításával bővíti a MÁV. Ezek a vonatok drágábbak lesznek, ennek fejében az utasok magasabb színvonalú szolgáltatást kapnak. Egyes fővonalakon – Budapest–Hegyeshalom, Budapest–Kelebia – több gyorsvonat közlekedik majd, az IC-szerelvények elsősorban a reggeli és a délutáni csúcsidőben közlekednek gyakrabban. Az új menetrendben a Volán-társaságok 333 vasútállomáson összesen 9528 csatlakozást biztosítanak. Kukely bejelentette: a menetrendváltozással egy időben teszik közzé a személyszállítási minőségnyilatkozatot, amely vonattípusonként tartalmazza azokat a kötelezettségeket, amelyeket a MÁV a menetjegy áráért nyújt.A személyszállító vonatok műszaki színvonalán akkor lehet számottevően javítani, ha a MÁV a felújításokra megfelelő forrást talál – tette hozzá Kukely Márton. Mint azt lapunknak elmondta, hamarosan megkötik a szerződést a 130 elővárosi kocsi felújítására, így az első vagonok a jövő év elején jelennek meg a MÁV vonalain. A vasúttársaságnál ma születik döntés a 60 millió márkás német hitel felhasználásáról. Ebből a forrásból 16-17 kétrészes motorkocsit vásárol a MÁV. Napirenden szerepelnek az orosz államadósság terhére megvásárolandó motorkocsik is. A MÁV legnagyobb problémája az önköltség biztosítása, ugyanis e célra 18-19 milliárd forintot kell a vasúttársaságnak előteremtenie.Az InterCity Rapid vonatokat a MÁV Rt. az Utasellátó Rt.-vel közösen üzemelteti. A légkondicionált szerelvények, amelyek 95 kilométeres átlagsebességgel közlekednek, 450 forintos pótdíjért vehetők igénybe. Kecskeméti Róbert, az Utasellátó vezérigazgatója lapunknak elmondta: a vonaton idegen nyelveken beszélő utaskísérők dolgoznak, akik kérésre taxit, szállást rendelnek, illetve turisztikai információkkal is szolgálnak. Újdonság lesz például, hogy az első osztályon helyben történik az italkiszolgálás. A pótdíjat – akár többszörösen is – visszatérítik, ha a MÁV és az Utasellátó által garantált szolgáltatás elmarad.
Itt a bejelentés az orosz-amerikai csúcsról
