A tubesi építkezéssel megvárják a Fővárosi Ítélőtábla döntését

A honvédelmi miniszter megvárja a Fővárosi Ítélőtábla döntését, s ha az a tárca számára kedvező lesz, akkor kezdődik meg a Pécs melletti Tubes-hegyre tervezett radarállomás építése – közölték a minisztérium illetékesei Békéscsabán. A szaktárca ugyanis meghívta a Baranya megyei újságírókat a Békéscsaba melletti, úgynevezett fürjesi laktanyába, hogy személyesen is győződjenek meg a tubesihoz hasonló radar működéséről.

MNO
2007. 11. 20. 12:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bencze Zsolt mérnök alezredes, a Honvédelmi Minisztérium osztályvezetője elmondta: a pécsi önkormányzat, több civil szervezet, valamint magánszemélyek megfellebbezték a miniszter azon döntését, ami az építési engedélyről szólt, valamint kérték, hogy függesszék fel az építkezést is. Szekeres Imre építési engedélyről szóló döntése bírósági szakaszban van, míg az építkezés azonnali felfüggesztésére vonatkozó kérelmet a Fővárosi Bíróság első fokon elutasította.

Ha a Fővárosi Ítélőtábla jóváhagyja az első fokon eljárt bíróság döntését, akkor megkezdődhet az építkezés, függetlenül attól, hogy az építési engedély kiadásáról szóló másik jogvita mikor zárul le. A tubesi radar megépítésének szükségességéről szólva Szűcs Pál mérnök ezredes, az 54. számú Veszprém Légtérellenőrző ezred parancsnoka elmondta: a korábbi légtér-ellenőrzési berendezések elavultak, drágán üzemelnek, ráadásul az elmúlt években jelentősen korszerűsödött a repülés is, ezért nemzeti érdek, hogy tudjuk, milyen gépek repülnek Magyarország felett.

A NATO-előírásoknak megfelelő új radarállomások már elkészültek Békéscsabán és Bánkúton, azok tesztelése folyamatban van, s várhatóan a jövő év nyarán állnak ténylegesen is hadrendbe. Mint mondta, a Tubes-hegyre tervezett radarra azért is szükség van, hogy korszerű körülmények között, időben és megfelelő távolságból észleljék a Magyarország felé délről, délkeletről és délnyugatról érkező polgári és katonai gépeket. Hozzátette: a déli határszakasz légtérellenőrzését jelenleg több, elavult és nem hatékony radarállomás biztosítja, s ezeket szeretné a szaktárca kiváltani a tubesi radarral.

A honvédség szakértői bemutatták azokat a filmfelvételeket, amelyek például a bánkúti radarállomás létesítéséről szóltak. A képek tanúsága szerint a hegytetőre épített állomás beruházása során igyekezett megóvni a környezetet, így a mintegy félhektáros, erdővel borított területet fakerítés veszi körül, de több helyen az épület tetejét is fű borítja. Hasonlót terveznek a Tubesre is, vagyis a kiszolgálóépületet gyakorlatilag besüllyesztenék a föld alá, a tetejére szintén füvet kívánnak telepíteni. A terepszint fölé csak a mintegy 18 méter átmérőjű gömb és annak tartószerkezete kerülne.

A radarállomások veszélyességét firtató kérdésre a szakemberek egybehangzóan elmondták: eddig évekre visszamenőleg semmilyen radar okozta betegséget nem tapasztaltak a radarokat működtető állomány soraiban, sőt ezt a HM-től független szakértők is megállapították. Szűcs Pál felhívta a figyelmet arra is, hogy a radarok környékén dolgozó civil műsorszórók teljesítménye sokkal magasabb, mint a már működő, valamit a Tubesre tervezett radaroké. A technológiáról szólva hozzátette: ilyen állomások működnek napjainkban is Lengyelországban, Csehországban, Ausztriában és Norvégiában is.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.