„November 21-én a Liga Szakszervezetek gőzerővel szervezi a tiltakozó akciókat, munkahelyi sztrájkokat, nem tud eltántorítani a kormány jogellenes, politikai szándékúvá leminősítő kommunikációja sem bennünket, természetesen a sztrájktörvénynek megfelelően a Liga Szakszervezetek folytatja a kötelezően előírt tárgyalást” – nyilatkozta Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke. A következő forduló kedden lesz, a Liga elnöke nem zárta ki, hogy megegyeznek a kormánnyal.
Lefújni ebben az esetben se tudják az összes, szerdára meghirdetett sztrájkot és tiltakozást. Hogy melyiket tartják meg, egyelőre nem tudni. Így azt sem, lesz-e hatórás vasutassztrájk vagy elmarad. A munkaügyi államtitkár mindenesetre figyelmeztette az érdekképviseleti vezetőket, a törvény értelmében a munkáltató kártérítési pert indíthat, ha a szakszervezet nem jelentette be egy héttel korábban a sztrájkot. „Nem vagyok biztos abban, hogy a 14-e után helyileg bejelentett sztrájkok kiállják a törvényesség próbáját” – figyelmeztetett Csizmár Gábor munkaügyi államtitkár.
Az érdekképviseletek szerint az államtitkár fenyegetőzik. A szakszervezetek arra hivatkoznak, a sztrájktörvény megengedi, hogy a tárgyalások ideje alatt beszüntessék a munkát, igaz, legfeljebb két órára. Az államtitkárnak megvolt a lehetősége a viszonválaszra, de parlamenti programjára hivatkozva nem nyilatkozott a sajtónak.
A szolidaritás napjához csatlakozó szervezetek a szerda estére meghirdetett tiltakozó nagygyűlést biztosan megtartják a parlament előtt. A szakszervezetek és civil szervezetek vezetői azt mondták, addig tiltakoznak, amíg a kormány vissza nem vonja a szigorított nyugdíjszámítást és az egészségbiztosítás részleges privatizációját.
A hatórás sztrájkot meghirdető Vasutasok Szakszervezete és a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete a hétfő esti egyeztetéssorozat után se adott egyértelmű választ arra, megtartják-e szerdán a munkabeszüntetést. A két érdekképviselet a Gazdasági Minisztériummal az újabb szárnyvonalak bezárásáról, a MÁV-val pedig az elégséges szolgáltatásról tárgyalt.
A vasúttársaság a végállomásig járatná azokat a vonatokat, amelyek a sztrájk kezdete, tehát reggel hat óra előtt indulnak. Ez a személyszállító vonatok harmadát jelentené, köztük az összes nemzetközi járatot. A teherszállítási üzletág 32 vonat közlekedéséhez kért hozzájárulást. A MÁV ajánlata megosztotta a szakszervezeteket, a Vasutasok Szakszervezete hajlandó lenne tárgyalni róla, míg a másik érdekképviselet nem.
(hírTV)