A MÁV-nál és a Volánnál nem nőnek a jegyárak januárban

Nem emelkednek az árak januárban a helyközi vonat- és autóbusz-közlekedésben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részben azért döntött a 2007-es árak fenntartásáról, mivel az idén mindkét ágazatban csökkent az utasszám az egységes vonat- és autóbusztarifákra és kedvezményrendszerre történő átállással összefüggő áremelések hatására.

MNO
2007. 12. 29. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-A jegyárak és utazási kedvezmények hatóságilag szabályozottak, ezekről a minisztérium dönt – emlékeztetett Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-START Zrt. szóvivője. Elmondta: a társaság egyetért azzal, hogy január 1-jével nem emelkednek a jegyárak, hiszen a 2007-es évben történt jegyáremelések hatására kevesebb utas választotta a vonattal történő közlekedést. A MÁV-START Zrt. ezért azt kérte a minisztériumtól, hogy lehetőség szerint ne emelkedjenek az árak. Arról, hogy év közben lehet-e áremelkedés, szintén a minisztérium dönt majd, a MÁV-START Zrt. javaslatait is mérlegelve – jegyezte meg.

A MÁV-START Zrt. reményei szerint a korábbi árak fenntartása megállítja az utasszám csökkenésének tendenciáját. A stabil árak fenntartásán kívül a vonzó utazási ajánlatokkal is szeretnék növelni az utasszámot. A társaság alapvető célja a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése is. A MÁV által nyújtott vasúti személyszállítás bruttó díjtételei utoljára 2007. május 1-jén, a belföldi tarifa- és kedvezményrendszer változásával átlagosan 17 százalékkal emelkedtek.

Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója arról tájékoztatta a távirati irodát, hogy náluk is csökkent az idén az utasszám. Mivel a rövidebb utazási távolságoknál a tarifaemelkedés érzékenyebben érintette az utasokat, ezért sokan az ilyen távolságok esetében inkább a gyaloglást választották, vagy kerékpárra ültek. Egy újabb áremelés valószínűleg tovább erősítené ezt a tendenciát. Ezért a Volán-társaságok számára is fontos, hogy lehetőség szerint ne csökkenjen tovább az utasok száma. Megjegyezte, hogy ennek a közszolgáltatásnak a finanszírozását nemcsak az utasok által fizetett jegyár-bevétel szolgálja.

Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására – közlekedéspolitikai, vagy társadalompolitikai megfontolásból – állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra – 2008-ban gyakorlatilag először – 8 milliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, amely kifejezetten a közforgalmú autóbusz-közlekedésben használható fel. Amennyiben a költségcsökkentési, takarékossági intézkedések ellenére ez a keret nem fedezi a többletkiadásokat, lehetséges, hogy év közben mégis kezdeményezni kell a szaktárcánál a tarifaemelést – jegyezte meg a szakmai igazgató.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.