-A jegyárak és utazási kedvezmények hatóságilag szabályozottak, ezekről a minisztérium dönt – emlékeztetett Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-START Zrt. szóvivője. Elmondta: a társaság egyetért azzal, hogy január 1-jével nem emelkednek a jegyárak, hiszen a 2007-es évben történt jegyáremelések hatására kevesebb utas választotta a vonattal történő közlekedést. A MÁV-START Zrt. ezért azt kérte a minisztériumtól, hogy lehetőség szerint ne emelkedjenek az árak. Arról, hogy év közben lehet-e áremelkedés, szintén a minisztérium dönt majd, a MÁV-START Zrt. javaslatait is mérlegelve – jegyezte meg.
A MÁV-START Zrt. reményei szerint a korábbi árak fenntartása megállítja az utasszám csökkenésének tendenciáját. A stabil árak fenntartásán kívül a vonzó utazási ajánlatokkal is szeretnék növelni az utasszámot. A társaság alapvető célja a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése is. A MÁV által nyújtott vasúti személyszállítás bruttó díjtételei utoljára 2007. május 1-jén, a belföldi tarifa- és kedvezményrendszer változásával átlagosan 17 százalékkal emelkedtek.
Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója arról tájékoztatta a távirati irodát, hogy náluk is csökkent az idén az utasszám. Mivel a rövidebb utazási távolságoknál a tarifaemelkedés érzékenyebben érintette az utasokat, ezért sokan az ilyen távolságok esetében inkább a gyaloglást választották, vagy kerékpárra ültek. Egy újabb áremelés valószínűleg tovább erősítené ezt a tendenciát. Ezért a Volán-társaságok számára is fontos, hogy lehetőség szerint ne csökkenjen tovább az utasok száma. Megjegyezte, hogy ennek a közszolgáltatásnak a finanszírozását nemcsak az utasok által fizetett jegyár-bevétel szolgálja.
Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására – közlekedéspolitikai, vagy társadalompolitikai megfontolásból – állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra – 2008-ban gyakorlatilag először – 8 milliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, amely kifejezetten a közforgalmú autóbusz-közlekedésben használható fel. Amennyiben a költségcsökkentési, takarékossági intézkedések ellenére ez a keret nem fedezi a többletkiadásokat, lehetséges, hogy év közben mégis kezdeményezni kell a szaktárcánál a tarifaemelést – jegyezte meg a szakmai igazgató.
(mti)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.