A MÁV-nál és a Volánnál nem nőnek a jegyárak januárban

Nem emelkednek az árak januárban a helyközi vonat- és autóbusz-közlekedésben. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium részben azért döntött a 2007-es árak fenntartásáról, mivel az idén mindkét ágazatban csökkent az utasszám az egységes vonat- és autóbusztarifákra és kedvezményrendszerre történő átállással összefüggő áremelések hatására.

MNO
2007. 12. 29. 15:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-A jegyárak és utazási kedvezmények hatóságilag szabályozottak, ezekről a minisztérium dönt – emlékeztetett Balogh-Fazekas Anita, a MÁV-START Zrt. szóvivője. Elmondta: a társaság egyetért azzal, hogy január 1-jével nem emelkednek a jegyárak, hiszen a 2007-es évben történt jegyáremelések hatására kevesebb utas választotta a vonattal történő közlekedést. A MÁV-START Zrt. ezért azt kérte a minisztériumtól, hogy lehetőség szerint ne emelkedjenek az árak. Arról, hogy év közben lehet-e áremelkedés, szintén a minisztérium dönt majd, a MÁV-START Zrt. javaslatait is mérlegelve – jegyezte meg.

A MÁV-START Zrt. reményei szerint a korábbi árak fenntartása megállítja az utasszám csökkenésének tendenciáját. A stabil árak fenntartásán kívül a vonzó utazási ajánlatokkal is szeretnék növelni az utasszámot. A társaság alapvető célja a hatékonyság javítása, a költségek csökkentése is. A MÁV által nyújtott vasúti személyszállítás bruttó díjtételei utoljára 2007. május 1-jén, a belföldi tarifa- és kedvezményrendszer változásával átlagosan 17 százalékkal emelkedtek.

Marcsa Ildikó, a Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója arról tájékoztatta a távirati irodát, hogy náluk is csökkent az idén az utasszám. Mivel a rövidebb utazási távolságoknál a tarifaemelkedés érzékenyebben érintette az utasokat, ezért sokan az ilyen távolságok esetében inkább a gyaloglást választották, vagy kerékpárra ültek. Egy újabb áremelés valószínűleg tovább erősítené ezt a tendenciát. Ezért a Volán-társaságok számára is fontos, hogy lehetőség szerint ne csökkenjen tovább az utasok száma. Megjegyezte, hogy ennek a közszolgáltatásnak a finanszírozását nemcsak az utasok által fizetett jegyár-bevétel szolgálja.

Az Európai Unióban érvényes rendelkezések szerint a társaságokra kompenzáció nélkül nem lehet ráhárítani a veszteséges közszolgáltatás többletköltségeit, ezért ha ilyen szolgáltatás nyújtására – közlekedéspolitikai, vagy társadalompolitikai megfontolásból – állami vagy önkormányzati megrendelés érkezik, azt külön meg kell téríteni. Erre a célra – 2008-ban gyakorlatilag először – 8 milliárd forintos veszteségkiegyenlítő keret áll rendelkezésre a központi költségvetésben, amely kifejezetten a közforgalmú autóbusz-közlekedésben használható fel. Amennyiben a költségcsökkentési, takarékossági intézkedések ellenére ez a keret nem fedezi a többletkiadásokat, lehetséges, hogy év közben mégis kezdeményezni kell a szaktárcánál a tarifaemelést – jegyezte meg a szakmai igazgató.

(mti)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.