Éjféltől ismét sztrájkolnak a vasutasok – jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. Az érdekképviselet folytatja a határozatlan időre meghirdetett, de februárban felfüggesztett munkabeszüntetést.
A szakszervezet elfogadhatatlannak tartja, hogy a MÁV továbbra sem hajlandó érdemben tárgyalni követeléseikről. Mivel a két félnek még az elégséges szolgáltatásokról sem sikerült megegyezésre jutnia az elmúlt hetekben, ismét káosz várható az ország vasúti közlekedésében.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a hétfői sztrájk elkerülésére vasárnap 17 órára egyeztetést kezdeményezett a szakszervezet a MÁV Zrt. vezetésénél.
Nagy szükség
A VDSZSZ eredeti követelése 10 százalékos többlet béremelés a kiszervezett MÁV-társaságok munkavállalóinak a megajánlott 6,9 százalék felett, a MÁV Cargo privatizációs bevételéből 250 ezer forint kifizetése valamennyi vasutas számára. Időközben ez egészült ki azzal a követeléssel, hogy a korábban bezárásra szánt 38 vasúti szárnyvonalon maradjon meg a személyszállítás, valamint a pénzügyminiszter által bejelentett további inflációnövekedést a munkáltató 1,1 százalékos béremeléssel kompenzálja.
Gaskó István követeléseik realitásának alátámasztására elmondta, hogy január 15-én a MÁV-START Zrt.-nél már megállapodtak volna, de ezt a tulajdonos nem hagyta jóvá. A VDSZSZ elnöke megismételte, hogy a MÁV Cargo privatizációs bevételéből való részesedésre a vasutasok ígéretet kaptak 2005-ben Kóka János akkori gazdasági és közlekedési minisztertől, ezt az ígéretet akarják kikényszeríteni. Utalt arra, hogy a MÁV Cargo privatizációjából a vártnál több, 102,5 milliárd forint bevétele lesz a MÁV Zrt.-nek, a szakszervezeti követelés teljesítése 9 milliárd forintot tesz ki.
A kiszervezett társaságoknál a 10 százalékos pótlékra vonatkozó követeléssel kapcsolatban Gaskó István elmondta: nagy szükségük lenne erre az ott dolgozóknak. Megjegyezte, hogy információjuk szerint további kiszervezéseket tervez a MÁV menedzsmentje, azonban, ha a mostani követelés nem teljesül, akkor a további kiszervezéseket nehezíteni fogják.
Politikai büntetés alatt a VDSZSZ?
A VDSZSZ elnöke elmondta, hogy a sztrájk idején nyújtandó még elégséges szolgáltatásról sincs megállapodás. A szakszervezet az 1995-ben, az akkori menedzsmenttel megkötött egyezség alapján kíván megállapodni a mostani munkabeszüntetés idejére is. A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a vasutas társadalom „politikai büntetés” alatt áll, többek között azért, mert kiállt az egészségügyi törvénnyel szemben. Kérdésre válaszolva Gaskó István elmondta, elképzelhető, hogy az SZDSZ-es közlekedési miniszter április 30-i lemondása kapcsán az MSZP által jelölt MÁV-vezetés bátrabban tárgyal.
Gaskó István elmondta: véletlen egybeesés, hogy a meghirdetett BKV-sztrájkkal egy időben lesz a vasutassztrájk. A vasutasok szolidárisak a BKV-sok munkabeszüntetésével. A VDSZSZ elnöke úgy vélekedett, hogy a két sztrájk egybeesése megbéníthatja az ország, a főváros közlekedését.
A MÁV Zrt. felelőtlenségnek tartja, hogy a VDSZSZ Szolidaritás szakszervezet az utolsó pillanatban, vasárnap délután jelentette be, hogy hétfőn nulla órától folytatja a sztrájkot – közölte a vasúttársaság. Az utasok érdekében a vasúttársaságok a lehetőségekhez képest igyekeznek megszervezni a vonatközlekedést és a sztrájk ideje alatt a megfelelő vonatmennyiség (954 vonat) biztosítja a minimális szolgáltatást – olvasható a közleményben.
(hírTV, MTI)