Vége a sztrájknak – újraindult a közlekedés Budapesten

Elindultak a végállomásokról a metró, a kisföldalatti és a HÉV szerelvényei, miután délután egy órakor véget ért a hajnalban kezdődött munkabeszüntetés a BKV-nál. Az üzemkezdettől egy óráig tartó sztrájkban a BKV dolgozóinak nagy többsége részt vett.• Délelőtt 10 órától felfüggesztette a sztrájkot a VDSZSZ • Tarlós Gyurcsányt és Demszkyt tartjan felelősnek a káoszért

MNO
2008. 04. 07. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezetek által bejelentett időpontban, hétfőn egy órakor véget ért a BKV-dolgozók figyelmeztető sztrájkja – közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese hétfőn.

Az elnökhelyettes elmondta, hogy a metró- és HÉV-szerelvényeket a munkavállalók már korábban előkészítették, hogy azonnal munkába tudjanak állni a sztrájk befejeztével. Lassabban áll majd helyre a buszközlekedés, mivel a buszok a telephelyekről indulnak, ezért el kell telnie 1-2 órának, hogy fennakadásmentes legyen a forgalom – tette hozzá. A BKV által a távirati irodához eljuttatott közleményben tudatta: az autóbuszok, trolibuszok és villamosok menetrendje várhatóan 16.00 órára áll helyre.

Gulyás Attila szerint a dolgozók nagyon fegyelmezettek voltak a sztrájk ideje alatt, ezt jelzi az is, hogy amikor véget ért, mindenki azonnal munkába állt. Hangsúlyozta: a munkáltató jobban járt volna, ha elfogadja a szakszervezetek előzőleg a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékére tett 10 százalékos ajánlatát. A BKV-sztrájk alatt, a cég alvállalkozóival együtt, a normális szolgáltatás mértékének csak 7 százaléka üzemelt.

A közlekedési vállalat leállása nem bénította meg a főváros életét, néhány órás komoly nehézséget az okozott, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – ahogy a szervezet elnöke, Gaskó István fogalmazott – „véletlenül” a jó előre bejelentett BKV-sztrájk idején folytatta egy rövid időre saját, február elsején kezdett és azóta többször felfüggesztett sztrájkját. A bizonytalanul közlekedő vonatok miatt reggel hét órától kora délelőttig óriási dugókban, csak araszolva tudtak a gépkocsik bejutni Budapestre, ahol a belvárosi részeken ezzel egy időben szinte hétvégi volt a forgalom.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta: a kialakult közlekedési dugók a mentőknek komoly nehézséget okoztak, azonban minden balesethez időben odaértek. A reggeli műszakváltás rendben lezajlott, ami annak köszönhető, hogy már vasárnap este megszervezték a kollégák eljutását a bázisokra mikrobusszal, személyautóval.

Néhány fővárosi iskolában nem volt tanítás, máshol rövidített órákat tartottak a sztrájk miatt. A munkahelyek felkészültek a munkabeszüntetésre: előre megszervezték a munkát, így nem volt fennakadás. Nem érte atrocitás a sztrájkoló BKV-alkalmazottakat a munkabeszüntetés alatt – közölte Gulyás Attila. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy tudomása szerint a munkáltató betartotta a törvényt, „nem követett el a sztrájkolókkal szemben törvénytelenséget, és ez fordítva is így van, vagyis a sztrájkolók sem akadályozták azokat a munkavállalókat, akik dolgozni akartak”.

A szakszervezetek és a közlekedési vállalat vezetősége közötti tárgyalások hétfőn délután öt órakor folytatódnak annak érdekében, hogy tovább egyeztessenek az érdekképviseletek követeléseiről. A szakszervezetek elsősorban a tervezett csoportos leépítések ellen tiltakoztak a hétfői munkabeszüntetéssel, de hangsúlyozták, hogy a vállalat gazdasági helyzete a „24. órában” van. Úgy látják: hamarosan elkezdődik a vállalat széthullása, felaprózása, a munkafolyamatok kiszervezése, a telephelyek eladása, ami megint leépítésekhez vezet majd. A tervezett járatritkítások ellen is tiltakoznak, és nehezményezik, hogy a paraméterkönyv kidolgozásába sem vonja be őket a cég menedzsmentje. A szakszervezetek fenyegetése szerint ha a vezetőség nem tudja garantálni, hogy a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat és az állam illetékeseinek bevonásával megoldja a társaság finanszírozási problémáit, akkor újra sztrájkba lépnek.

A hétfői sztrájkot megelőző utolsó tárgyaláson a szakszervezetek elutasították a BKV megállapodástervezetét. A közlekedési vállalat felajánlotta, hogy eláll a tervezett 300 fős – csoportos – létszámleépítéstől, és bevonják a szakszervezetek képviselőit is a paraméterkönyv végső kialakításába. Arra viszont csak ígéretet tudott adni, garanciát nem, hogy az állam és a tulajdonos, a Fővárosi Önkormányzat bevonásával megoldást talál a társaság finanszírozási gondjára.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.