Vége a sztrájknak – újraindult a közlekedés Budapesten

Elindultak a végállomásokról a metró, a kisföldalatti és a HÉV szerelvényei, miután délután egy órakor véget ért a hajnalban kezdődött munkabeszüntetés a BKV-nál. Az üzemkezdettől egy óráig tartó sztrájkban a BKV dolgozóinak nagy többsége részt vett.• Délelőtt 10 órától felfüggesztette a sztrájkot a VDSZSZ • Tarlós Gyurcsányt és Demszkyt tartjan felelősnek a káoszért

MNO
2008. 04. 07. 11:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szakszervezetek által bejelentett időpontban, hétfőn egy órakor véget ért a BKV-dolgozók figyelmeztető sztrájkja – közölte Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnökhelyettese hétfőn.

Az elnökhelyettes elmondta, hogy a metró- és HÉV-szerelvényeket a munkavállalók már korábban előkészítették, hogy azonnal munkába tudjanak állni a sztrájk befejeztével. Lassabban áll majd helyre a buszközlekedés, mivel a buszok a telephelyekről indulnak, ezért el kell telnie 1-2 órának, hogy fennakadásmentes legyen a forgalom – tette hozzá. A BKV által a távirati irodához eljuttatott közleményben tudatta: az autóbuszok, trolibuszok és villamosok menetrendje várhatóan 16.00 órára áll helyre.

Gulyás Attila szerint a dolgozók nagyon fegyelmezettek voltak a sztrájk ideje alatt, ezt jelzi az is, hogy amikor véget ért, mindenki azonnal munkába állt. Hangsúlyozta: a munkáltató jobban járt volna, ha elfogadja a szakszervezetek előzőleg a sztrájk idején nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékére tett 10 százalékos ajánlatát. A BKV-sztrájk alatt, a cég alvállalkozóival együtt, a normális szolgáltatás mértékének csak 7 százaléka üzemelt.

A közlekedési vállalat leállása nem bénította meg a főváros életét, néhány órás komoly nehézséget az okozott, hogy a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete – ahogy a szervezet elnöke, Gaskó István fogalmazott – „véletlenül” a jó előre bejelentett BKV-sztrájk idején folytatta egy rövid időre saját, február elsején kezdett és azóta többször felfüggesztett sztrájkját. A bizonytalanul közlekedő vonatok miatt reggel hét órától kora délelőttig óriási dugókban, csak araszolva tudtak a gépkocsik bejutni Budapestre, ahol a belvárosi részeken ezzel egy időben szinte hétvégi volt a forgalom.

Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője elmondta: a kialakult közlekedési dugók a mentőknek komoly nehézséget okoztak, azonban minden balesethez időben odaértek. A reggeli műszakváltás rendben lezajlott, ami annak köszönhető, hogy már vasárnap este megszervezték a kollégák eljutását a bázisokra mikrobusszal, személyautóval.

Néhány fővárosi iskolában nem volt tanítás, máshol rövidített órákat tartottak a sztrájk miatt. A munkahelyek felkészültek a munkabeszüntetésre: előre megszervezték a munkát, így nem volt fennakadás. Nem érte atrocitás a sztrájkoló BKV-alkalmazottakat a munkabeszüntetés alatt – közölte Gulyás Attila. A szakszervezeti vezető elmondta, hogy tudomása szerint a munkáltató betartotta a törvényt, „nem követett el a sztrájkolókkal szemben törvénytelenséget, és ez fordítva is így van, vagyis a sztrájkolók sem akadályozták azokat a munkavállalókat, akik dolgozni akartak”.

A szakszervezetek és a közlekedési vállalat vezetősége közötti tárgyalások hétfőn délután öt órakor folytatódnak annak érdekében, hogy tovább egyeztessenek az érdekképviseletek követeléseiről. A szakszervezetek elsősorban a tervezett csoportos leépítések ellen tiltakoztak a hétfői munkabeszüntetéssel, de hangsúlyozták, hogy a vállalat gazdasági helyzete a „24. órában” van. Úgy látják: hamarosan elkezdődik a vállalat széthullása, felaprózása, a munkafolyamatok kiszervezése, a telephelyek eladása, ami megint leépítésekhez vezet majd. A tervezett járatritkítások ellen is tiltakoznak, és nehezményezik, hogy a paraméterkönyv kidolgozásába sem vonja be őket a cég menedzsmentje. A szakszervezetek fenyegetése szerint ha a vezetőség nem tudja garantálni, hogy a tulajdonos Fővárosi Önkormányzat és az állam illetékeseinek bevonásával megoldja a társaság finanszírozási problémáit, akkor újra sztrájkba lépnek.

A hétfői sztrájkot megelőző utolsó tárgyaláson a szakszervezetek elutasították a BKV megállapodástervezetét. A közlekedési vállalat felajánlotta, hogy eláll a tervezett 300 fős – csoportos – létszámleépítéstől, és bevonják a szakszervezetek képviselőit is a paraméterkönyv végső kialakításába. Arra viszont csak ígéretet tudott adni, garanciát nem, hogy az állam és a tulajdonos, a Fővárosi Önkormányzat bevonásával megoldást talál a társaság finanszírozási gondjára.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.