VEKE: a városvezetés felelős a BKV válsághelyzetéért

„Az elmúlt hónapok járatritkítási ámokfutása alapján kimondható: a városvezetés és különösen a BKV-t felforgató, majd teljesen magára hagyó főpolgármester-helyettes felelős a közlekedési cég válsághelyzetéért és a hétfői sztrájkért – miközben a már csak presztízsből erőltetett járatritkítások a főváros költségvetésének 0,4 százalékát jelentő átcsoportosítással elkerülhetők lennének” – olvasható a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hétfői közleményében.

MNO
2008. 04. 07. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VEKE úgy véli, a kabinet döntése nyomán közzétételre került a paraméterkönyv, amely – bár milliárdokban mérve valóban kisebb csökkentést tartalmaz – összességében még mindig egyértelműen a tömegközlekedés színvonalának elfogadhatatlan romlását tartalmazza. A terv szerint ugyanis a BKV 260 járatából 196 közlekedik ritkábban bizonyos időszakokban, vagy szűnik meg a közlekedése mai útvonalának egészén vagy egy részén – áll az egyesület közleményében. Mint írják, valamiféle pozitív változtatás – általában arányaiban a negatív intézkedéseknél sokkal kisebb mértékben – mindössze 71 járatot érint. Ezen változtatások egy része szerintük szakmailag támogatható, de hatásukat messze elnyomják azok a ritkítások és csökkentések, melyek csúcsidőben a jelenleginél sokkal nagyobb zsúfoltságot, míg csúcsidőn kívül jellemzően inkább falusias, esetleg kisvárosi környezetben megszokott 30 perces követési időket jelentenek – olvasható a közleményben.

A VEKE úgy véli, a 2 milliárd forint megtakarítását célzó paraméterkönyv-tervezetben vannak jó hálózatfejlesztési javaslatok, egy-két kivételtől eltekintve azonban kimondható: a tervezetben leginkább a járatok követési idejével van probléma. Ugyanis mit sem érnek a jó útvonalakon közlekedő járatok, ha azok használhatatlanul ritkán, sok helyütt még hétköznap napközben is 30 percenként közlekednek – szögezik le. Mint írják, bár a korábbi 40 járat teljes megszüntetését tartalmazó változathoz képest kétségtelenül meghátrálást jelent, a közzétett paraméterkönyv jelen formájában elfogadhatatlan.

A VEKE továbbra is felajánlja a konstruktív szakmai együttműködését a terv néhány pozitív elemének megtartása mellett egy új, az utasok érdekeit figyelembe vevő paraméterkönyv kidolgozásában. A BKV finanszírozásából ma a Fővárosi Önkormányzat nem veszi ki a részét – olvasható a közleményben. Úgy gondolják, a civil tiltakozások és a sztrájk tanulsága az, amit a VEKE már ősz óta hangoztat: elmaradásukat a város vezetői nem háríthatják az utasokra, mivel a hiányzó pénzt nem lehet járatritkításokkal megspórolni, és nem lehet már áremelésekkel sem beszedni. Itt az ideje, hogy a BKV utasainak és dolgozóinak járatritkításokkal való hergelése helyett a városvezetés a cég valódi problémáinak megoldásán, többletforrások bevonásán és egy hatékonyabb BKV megteremtésén dolgozzon – szögezik le. A járatritkítás ugyanis zsákutca: nem segít lefaragni a cég működési hiányából és adósságából, ehelyett viszont tovább csökkenti a BKV-t használók számát – zárul a közlemény.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.