VEKE: a városvezetés felelős a BKV válsághelyzetéért

„Az elmúlt hónapok járatritkítási ámokfutása alapján kimondható: a városvezetés és különösen a BKV-t felforgató, majd teljesen magára hagyó főpolgármester-helyettes felelős a közlekedési cég válsághelyzetéért és a hétfői sztrájkért – miközben a már csak presztízsből erőltetett járatritkítások a főváros költségvetésének 0,4 százalékát jelentő átcsoportosítással elkerülhetők lennének” – olvasható a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hétfői közleményében.

MNO
2008. 04. 07. 6:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VEKE úgy véli, a kabinet döntése nyomán közzétételre került a paraméterkönyv, amely – bár milliárdokban mérve valóban kisebb csökkentést tartalmaz – összességében még mindig egyértelműen a tömegközlekedés színvonalának elfogadhatatlan romlását tartalmazza. A terv szerint ugyanis a BKV 260 járatából 196 közlekedik ritkábban bizonyos időszakokban, vagy szűnik meg a közlekedése mai útvonalának egészén vagy egy részén – áll az egyesület közleményében. Mint írják, valamiféle pozitív változtatás – általában arányaiban a negatív intézkedéseknél sokkal kisebb mértékben – mindössze 71 járatot érint. Ezen változtatások egy része szerintük szakmailag támogatható, de hatásukat messze elnyomják azok a ritkítások és csökkentések, melyek csúcsidőben a jelenleginél sokkal nagyobb zsúfoltságot, míg csúcsidőn kívül jellemzően inkább falusias, esetleg kisvárosi környezetben megszokott 30 perces követési időket jelentenek – olvasható a közleményben.

A VEKE úgy véli, a 2 milliárd forint megtakarítását célzó paraméterkönyv-tervezetben vannak jó hálózatfejlesztési javaslatok, egy-két kivételtől eltekintve azonban kimondható: a tervezetben leginkább a járatok követési idejével van probléma. Ugyanis mit sem érnek a jó útvonalakon közlekedő járatok, ha azok használhatatlanul ritkán, sok helyütt még hétköznap napközben is 30 percenként közlekednek – szögezik le. Mint írják, bár a korábbi 40 járat teljes megszüntetését tartalmazó változathoz képest kétségtelenül meghátrálást jelent, a közzétett paraméterkönyv jelen formájában elfogadhatatlan.

A VEKE továbbra is felajánlja a konstruktív szakmai együttműködését a terv néhány pozitív elemének megtartása mellett egy új, az utasok érdekeit figyelembe vevő paraméterkönyv kidolgozásában. A BKV finanszírozásából ma a Fővárosi Önkormányzat nem veszi ki a részét – olvasható a közleményben. Úgy gondolják, a civil tiltakozások és a sztrájk tanulsága az, amit a VEKE már ősz óta hangoztat: elmaradásukat a város vezetői nem háríthatják az utasokra, mivel a hiányzó pénzt nem lehet járatritkításokkal megspórolni, és nem lehet már áremelésekkel sem beszedni. Itt az ideje, hogy a BKV utasainak és dolgozóinak járatritkításokkal való hergelése helyett a városvezetés a cég valódi problémáinak megoldásán, többletforrások bevonásán és egy hatékonyabb BKV megteremtésén dolgozzon – szögezik le. A járatritkítás ugyanis zsákutca: nem segít lefaragni a cég működési hiányából és adósságából, ehelyett viszont tovább csökkenti a BKV-t használók számát – zárul a közlemény.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.