Még június végén írtuk meg, hogy hat irányítóközpontot – a ceglédit, a berettyóújfaluit, a bajait, a vácit, a mátészalkait és a sátoraljaújhelyit – zárnak be a nyár folyamán az OMSZ-nél. Győrfi Pál szóvivő akkor azt nyilatkozta, hogy az ügyben semmi újdonság nincs, minden az előre eltervezett ütem szerint zajlik. Az egészségügyi tárca szintén igyekezett megnyugtatni a kedélyeket. Hangsúlyozták, nem megszüntetésről, hanem centralizálásról van szó. – A technikai fejlődés tette és teszi lehetővé, hogy az irányítóközpontok számát az OMSZ tovább csökkentse. A centralizálás egyértelműen gyorsabb és hatékonyabb munkaszervezést jelent – magyarázta lapunknak június végén a minisztérium sajtóirodája.
Arról, hogy az átszervezés mennyire nem hozott hatékony munkaszervezést, a lapunkkal megismertetett felvételek tanúskodnak.
Az átszervezés egyik lépése az volt, hogy a közép-magyarországi régióban a nappali és éjszakai mentésírányítást szétválasztották. Korábban a budapesti, a ceglédi és a váci központok 24 órában irányították a területileg illetékes mentést, július elsejétől azonban a két vidéki város központja este hét és reggel hét óra között csak telefonügyeletet tart. Este hét után a régió összes hívása a budapesti központba fut be, ahol döntenek a mentési feladatok elosztásáról.
Előfordul azonban, hogy a hívások egy részét nem a fővárosban, hanem a két kisebb, vidéki irányítóközpontban fogadják, ilyenkor a felvett feladatot továbbítaniuk kell Budapestre, mert éjszaka nincs döntési jogkörük. Ezután a fővárosban döntenek arról, hogy a vidéken rögzített feladatot melyik kocsi lássa el. Ebből az látszik, hogy az éjszakai irányítás – a túlbonyolított belső kommunikáció miatt – komoly késéseket eredményez a mentésben.
Az egyik hangfelvétel budapesti irányítóközponti munkatársak mentésszervezéssel kapcsolatos beszélgetéseibe enged betekintést. Az egyik esetben – a szó szerinti szöveget a személyiségi jogok védelmében nem közöljük – egy vidéki „ügyeletes” kereste telefonon a budapesti kollégát, hogy az általa felvett feladatot továbbadja a központnak. Az ottani irányító viszont éppen neki akart adni egy azonnal elvégzendő mentést. A fővárosi munkatárs azonban – miután nem rendelkezett a konkrét esetben helyismerettel – tájékozatlan volt a riasztható kocsik helyzetéről, percekig döntésképtelen volt, ami végül hibás döntést eredményezett. Emiatt egy életveszélyben lévő személyhez csak komoly késéssel érkezett megfelelő segítség. A beszélgetésből nem derül ki, hogy az illető életben maradt-e, vagy sem.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!