Téves hibajelzés miatt állt le a lezuhant helikopter hajtóműve

Egy zárlatos kondenzátor miatti téves hibajelzés vezetett a július 31-én Bankháza mellett lezuhant mentőhelikopter egyik hajtóművének leállásához – ezt állapította meg a független szakmai vizsgálat, amelynek legújabb eredményéről Bajkó Erika, a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szóvivője tájékoztatta csütörtökön a távirati irodát.

MNO
2008. 10. 02. 11:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adatok előzetes kiértékelése alapján az volt valószínűsíthető, hogy a jobb oldali hajtóművet az elektronikus vezérlőegység a hajtóműfordulatszám-határoló blokk téves riasztása miatt leállította – olvasható az MTI-hez eljuttatott közleményben. A vizsgálatban közreműködő Goodrich gyártóbázis szakemberei részegység szintű hibafeltárást végeztek el a vezérlőegységen, és megállapították, hogy a téves riasztást egy, a fordulatszám-határoló blokkba beépített kondenzátor meghibásodása okozhatta.

A vezérlőegység gyártója által 2006. november 2-án kiadott dokumentum szerint a jelenség már több esetben előfordult. Ezért kiadtak egy javítási közlönyt, amely kötelezte az üzemeltetőket, hogy a dokumentum mellékletében feltüntetett gyári számú elektronikus vezérlőegységeket juttassák el a gyártóhoz, ahol elvégzik a szükséges módosításokat. A közlöny szövege szerint 188 egység volt érintett, amelyekben ki kellett cserélni bizonyos típusú, zárlatra hajlamos kondenzátorokat, hogy csökkentsék a vezérlőegység meghibásodásának valószínűségét, és ezzel a váratlan hajtóműleállás veszélyét.

A balesetet szenvedett helikopter jobb oldali hajtóművének vezérlőegysége, amelynél a vizsgálat a hibás kondenzátort találta, nem szerepelt a visszahívásra jelölt egységek listáján. Az a tény, hogy a korábban már ismert meghibásodás egy „megbízhatónak” nyilvánított vezérlőegységnél is bekövetkezett, arra enged következtetni, hogy nem történt meg az összes olyan vezérlőegység beazonosítása, amelyek meghibásodásra hajlamos alkatrészeket tartalmazhatnak. Ezért a KBSZ biztonsági ajánlást adott ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság, az érintett országok, valamint az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség felé, felhívva erre a figyelmet. A vizsgálat során kiderült az is, hogy a helikopterből, illetve a töltőberendezésekből vett tüzelőanyag-minták laboratóriumi vizsgálatakor a minták mechanikai szennyeződése a megengedett értékek alatt maradt, minősége és tulajdonságai megfeleltek a szabványban előírtaknak.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet ezért azt javasolja a repülésbiztonságért felelős szerveknek, hogy hívják fel az adott típust üzemeltető szervezetek figyelmét a váratlan hajtóműleállás veszélyére, különös figyelemmel arra a körülményre, hogy a visszahívásban nem érintett hajtóművezérlő egységek is meghibásodhatnak. A repülésbiztonsági szervek saját hatáskörükben egyéb intézkedéseket is hozhatnak.

A vizsgálatban a KBSZ, az amerikai balesetvizsgáló szervezet (NTSB) és a gyártó cég szakemberei, valamint az Eurocopter és a Turbomeca képviselői vettek részt. A balesetben egy ember meghalt, hárman megsérültek. A helikopter Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyermekkel és édesanyjával, valamint egy ápolóval és egy orvossal, amikor kényszerleszállást kellett végrehajtania a pilótának.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.