14 fát vágnának ki, mélygarázst terveznek: rémálom a Hunyadi téren

Vállalkozói hasznosításra kerülne a Hunyadi téri vásárcsarnok egy része, a tér alatt 700 gépkocsit befogadó mélygarázs épülne, 14 fát kivágnának – tudták meg civil szervezetek, amelyeket saját állításuk szerint az önkormányzat csak egy látszategyeztetésbe vont be. A fakivágásokat elbíráló szakértő ugyanaz, aki a Jókai téri mélygarázs esetében is az önkormányzat érdekei szerint döntött.• Furcsa közbeszerzést írtak ki a vásárcsarnok felújítására?

MNO
2008. 11. 11. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

700 személygépkocsit befogadó mélygarázst akarnak építeni a VI. kerületi Hunyadi tér alá, ezért ragaszkodik az önkormányzat 14 fa kivágásához – állítja lapunknak nyilatkozva Krumpli Béla, a Kincsünk a Piac – Hunyadi tér (KAP-HT) civil szervezet aktivistája. A fák váratlan „megbetegedése” ugyanis érdekes módon egybeesik az önkormányzat által tervezett építkezéssel – teszi hozzá. Krumpli azt is furcsának tartja, hogy az önkormányzat ugyanazt a Móczár Bélát kéri fel szakértőnek, aki a Jókai téri mélygarázs építésekor is betegnek, kivágandónak nyilvánított több a téren álló fát. Ezeket a fákat a Nyugat-magyarországi Egyetem Erdőmérnöki Karának szakemberei is megvizsgálták, és arra jutottak: egyik fa sem életveszélyes, nem szabad kivágni.

Ez alkalommal a tér védelmében együttműködő szervezet (amelyet a Levegő Munkacsoport is támogat) fölkereste Verók István polgármestert, aki beleegyezett, hogy Sopronból szakértőket hozzanak újabb véleményezés céljából.

Terméketlen egyeztetés

Civil szervezetként meghívást kaptunk, hogy vegyünk részt a Studio Metropolitana úgynevezett participációs folyamatában, melynek célja a tér és a vásárcsarnok megújításáról való egyeztetés lett volna; csakhogy a megbeszélések folyamán szó sem esett arról a megvalósíthatósági tanulmányról, amely döntő szerepet játszik a felújítás és a hasznosítás folyamán – meséli Krumpli. Egy szót sem szóltak mindvégig arról, hogy 700 gépkocsit befogadó mélygarázs épül majd a tér alatt. A találkozókról nem kaptunk jegyzőkönyvet, a résztvevők számát nem lehetett reprezentatívnak nevezni, az elkészült tanulmányról pedig sem véleményezés, sem vita nem folyhatott – kifogásolja.

Ezt a tanulmányt nem voltak hajlandók nekünk kiadni, csak kerülő úton jutottunk hozzá – jegyzi meg a civil szervezet aktivistája, hozzáfűzve: a közpénzen megbízott Studio Metropolitanának egyetlen sikeres projektje sincs, nem tud kellő referenciát felmutatni.

Nem minden eladó!

A PPP és DBFO (Design, Build, Finance, Operate – a tervezés, építés, finanszírozás, működtetés valamennyi szakaszát magában foglaló projekt) konstrukciók nem takarnak mást, mint a közösségi tulajdon vállalkozói hasznosítását, melyet ezúttal még európai uniós forrásokkal is könnyítenének. Ezt támasztja alá a választott feladatmegosztás: a csarnok külső homlokzatát és fedélszékét, a piaci árusítóhelyet, valamint a közteret szándékoznak közpénzekből felújítani, míg magántőkéből a csarnokbelsőt, a mintegy 24 lakás területét, valamint a mélygarázst – áll a civil szervezetek honlapján, ahol az érintettek emlékeztetnek: az önkormányzat korábban határozatot hozott a köztulajdonban levő gyermekjóléti intézmények (balatoni, dunai és hárshegyi ingatlanok) eladásáról abból a célból, hogy alapokat képezzen az EU-források 15 százalékos önrészéhez. Az eladást a gyerekek érdekeinek semmibevétele miatt elleneztük – közlik a civilek. Ez a tervezet azonban, amelynél a csarnok eredeti stílusú külső-belső felújítása sem önkormányzati megvalósítás lenne, még inkább alátámasztja a gyerekintézmények eladásával kapcsolatban fennálló ellenvéleményünket – teszik hozzá.

Ezen okok miatt a KAP-HT és a Levegő Munkacsoport tiltakozik az ellen, hogy a nevüket felhasználják a Studio Metropolitana által elkészített javaslat legitimálásához. Az önkormányzathoz benyújtott SM-tanulmány annyira távol áll a két civil szervezet álláspontjától, hogy nem járulhatnak hozzá ahhoz, hogy nevüket e dokumentumban felhasználhassák; szükség esetén az Európai Unióhoz fordulunk jogorvoslatért – húzzák alá; ezt az álláspontot képviselte Krumpli is.

Hahaha!

Szerencsétlenül indult a dolog, mert már eleve volt egyfajta szembenállás – fejti ki Gauder Péter építész, a Studio Metropolitana ügyvezetője, aki hangos nevetésre fakadt, amikor megtudta tőlünk: a civil és környezetvédő szervezetek úgy érzik, orruknál fogva vezetik őket, mert az egyeztetések során szó sem volt mélygarázsról, fakivágásról. (A Fővárosi Önkormányzat gazdasági bizottsága 2007. június 1-jétől választotta meg Gaudert a Studio Metropolitana Urbanisztikai Kutató Központ Kht. ügyvezetőjének – derül ki a cég honlapjáról.) Gauder kifejti: civil szervezetek támadták az önkormányzatot, mely „megkért minket, hogy az úgynevezett participatív módszerrel próbáljunk konszenzust teremteni.” A participatív módszer kommunikáció során próbál megegyezést keresni azokra a kérdésekre, amelyekben – úgy gondoljuk – konszenzus kellene, hogy létrejöjjön – definiálja Gauder a cégük által alkalmazott módszer lényegét.

Ez a konszenzus nem autóparkolóról és fakivágásról szólt, hanem arról, hogyan lehetne a Hunyadi teret megújítani, élettel telivé tenni úgy, hogy a környéknek olyan központja legyen, amely a közösségi életet elősegíti – érvel Gauder. Az egész városban identitásközpontokat próbálunk létrehozni, hogy egyrészt a civilek, másrészt a befektetők elő tudják mozdítani egy jobb minőségű élet létrehozását – teszi hozzá.

Békétlen „külső civilek”?

Gauder rámutat: a programról párbeszédet folytattak a környéken élő egyetemistákkal, a téren játszó srácokkal, a gyerekes mamákkal, idősebb nénikkel; különböző akciók során próbálták kipuhatolni, mi az ott élők vágya. Kétségtelen, jegyzi meg, az egyeztetéseken részt vettek civil szervezetek, melyek korábban konfliktusba keveredtek már az önkormányzattal. Ők is elmondták a maguk elképzeléseit, s kiderült, ebben alapvető különbözőség nincs. Gauder szerint egyezség született a koncepció főbb vonalait illetően. Egyetértettek abban, hogy a teret ne plázásítsák, leültek tárgyalni az őstermelőkkel is (akik jelezték, hogy ők voltaképpen már nem őstermelők). A galérián a képzőművészeti egyetem jelentethet meg kiállításokat. Akik nem tudnak megegyezni, az önkormányzat és az úgynevezett „külső civilek”, tehát nem a közvetlenül ott lakók – állítja.

A gépkocsik akadályozzák a közlekedést, az önkormányzat pedig 50 évre előretekintve biztosítja, hogy legyen garázs is, melyet az ott lakók előnyt élvezve használhatnak. A parkoló egy olyan rész alatt helyezkedne el, ahol nincsenek fák, fölötte aszfaltozott tér van és őstermelői pavilonok. Ami fát ki szeretnének vágni, s ezt a focista gyerekek kérték, az a focipálya közepén nő ki az aszfaltból – így Gauder, aki megerősítette, hogy a „kettő, illetve akár egy” fát a gyerekek kérésére vágnák ki, mert „erdőben nehéz focizni”. A fiatalok cserébe vállalják, hogy „lefestik, bekerítik és rendben tartják a területet”.

Gauder a 14 fa kivágására vonatkozó kérdésünkre reagálva aláhúzta: csúsztatásnak érzi, hogy ezt az ügyet idekeverjék, „itt arról szó nem volt, hogy fák kivágásra kerüljenek”. A mélygarázs nem szerepelt az egyeztetési folyamatban; egy Colliers International nevű üzleti tervező cég készített megvalósíthatósági tanulmányt az egyeztetés alapján – teszi hozzá. Ez a pályázat szükséges az uniós támogatás elnyeréséhez az önkormányzat számára.

A civil szervezetek viszont kijelentik: a megvalósíthatósági tanulmány, mely tartalmazta a mélygarázst és a fák kivágását, végig készen volt; két és fél hónapon keresztül úgy egyeztettek velük, hogy erről senki nem beszélt. Mikor értesültek a dokumentumról, követelték annak kiadását, ám az önkormányzat, mint azt Krumpli elmondta, erre nem volt hajlandó.

Amikor a konszenzust próbáltuk létrehozni, nem létezett megvalósíthatósági tanulmány; amikor átadtuk az első lépésben elkészült anyagainkat, még nem szerepelt fakivágás a tanulmányokban – hangoztatja Gauder. Korábbi egyeztetési folyamatok során, például a Szervita térnél, létrejött egy olyan egyesület, amely felvállalja a tér üzemeltetését, menedzselését, és vállalja, hogy együttműködik a közszférával. Ezt a civilek elutasították, mondván, ők csak „watchdog”-ok, csak figyelik az eseményeket – emlékezett. Krumpli viszont kijelenti: az együttműködésre akkor kérték fel őket, mikor kiderült a garázsépítés, és ők bejelentették tiltakozásukat az ellen, hogy nevüket adják a projekthez. Természetesen nem vállaltunk részt ebből – fogalmaz Krumpli.

Kihasználtak minket

Mindig az volt az érzésem, hogy egy kicsit kihasználtak minket. Pedig én azt gondoltam, lesz egy közösségi tervezési folyamat, amely arról szól, hogyan fog megújulni a Hunyadi tér és a vásárcsarnok – idézi fel a Studio Metroplitánál eltöltött időszakot Kristin Faurest kertépítész, a Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Karának tanára. Faurest a cég munkatársaként vett részt az egyeztetési folyamatban.

Júliusban láttam a pályázati kiírást; annyi volt benne, hogy egy 500 férőhelyes garázs szerepeljen a tervben (a civil szervezetek szerint azóta 700-ra emelték a gépkocsik számát – a szerk). Semmi nem utalt arra, hogy a pályázónak figyelembe kell vennie a megbeszélt közösségi formákat. Egyfajta gyakorlat volt az egész egyeztetés, semmilyen praktikus célt nem szolgált. Ha tudtam volna, hogy erről az egészről már van egy kész elképzelés, el sem vállaltam volna a feladatot – fűzi hozzá. Határozottan úgy érzi: „nem vették komolyan, amit csináltunk”, az önkormányzat félvállról vette a közösségi tervezési koncepciót.

Szó esett ugyan arról, hogy majd parkolóhelyet kellene teremteni, akár mélygarázzsal, de szó sem volt 500 vagy 700 férőhelyes garázsról – szögezi le.

„Ingerszegény környezetben él, aki nem tudta”

Körülbelüli szám az 500 gépkocsi, mert a pályázati kiírást még nem fogadta el a képviselő-testület – jelenti ki a tervezett garázs befogadóképességét firtató kérdésünkre Hegedűs Károly alpolgármester. (A civil szervezetek úgy tudják: képviselő-testületi ülés hagyta jóvá a nem 500, hanem 700 autót befogadó mélygarázs tervét.) A kivágásra ítélt 14 fáról elmondta: a szomszéd kerület hatósága állapította meg, hogy a fák balesetveszélyesek, és ki kell őket cserélni. Nem a garázs miatt kell ezeket a fákat kivágni, hanem mert idősek és elkorhadtak – teszi hozzá. Ezeket a fákat ki kell cserélni, előnevelt lombkoronájú 17 fával pótoljuk őket. (Krumpli Béla kijelenti: a fapótlások már egy januári dokumentumon szerepeltek.)

Azt, hogy az önkormányzat ugyanazt a személyt jelöli ki szakértőként, mint aki a Jókai téren is kivágásra látott alkalmasnak olyan fákat, melyekről később kiderült, hogy egészségesek, Hegedűs kijelentette: a Jókai tér rossz példa. Az ott álló kanadai nyárfákra nézett az irodám ablaka, szeles időben karvastagságú ágak törtek le – érvel.

Azt, hogy az önkormányzat tulajdona vállalkozói hasznosításra kerülne, Hegedűs nem vitatja, bár leszögezi, hogy az önkormányzat semmit nem ad tulajdonba. Igaz, idegen tőke bevonásával kívánjuk a felújítást megvalósítani, az önkormányzatnak ugyanis nincs meg a hiányzó több milliárd forintja – ismeri el, azzal próbálva alátámasztani érveit, hogy a Hunyadi téri csarnok és környéke nem éktelenkedhet jelenlegi állapotában. Elismeri: a vállalkozók elvárják, hogy a befektetett pénz megtérüljön.

Voltaképpen jobboldaliak

Hegedűs határozottan állítja: az egyeztetési folyamat eleve egy mélygarázs építésével indult; „ha valaki arra hivatkozik, hogy mindezt csak az utolsó pillanatban tudta meg, vagy ingerszegény környezetben él, vagy megfeledkezett róla. Ugye, nem mondanám, hogy szándékosan nem mond igazat?” A projekt 2005–2006-ban teljes mellszélességgel nyilvánosságra került – teszi hozzá.

Krumpli Béla viszont az MNO-nak kijelenti: ez év március 26-án Verók István polgármester egy közmeghallgatáson, melyről videofelvétel is készült, arra a kérdésre, hogy lesz-e több száz kocsit befogadó mélygarázs, azt mondta: az lesz, amit a lakosság akar.

Az alpolgármester leszögezte: mindenhol, ahol mélygarázst próbáltak építeni, „a jelenlegi, hatalmon lévő baloldali önkormányzat ellen lépnek fel és csinálnak hangulatot a civil szervezetek, nem baloldali hangulattól vezérelve, s a jobboldal prominens személyiségei az élére állnak” ezeknek a kezdeményezéseknek. Terézvárost csak derékon felül lehet látni a rengeteg autó miatt, parkolókra tehát szükség van; a támadásokat kizárólag politikai háttérrel vezetik – nyilatkozta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.