Lejárt a vasúti távírászok ideje

Megszabadul távírászaitól a magyar állami vasúttársaság. 73 munkatársnak ajánlottak fel más munkát, vagy választhatják a nyugdíjaztatást. A szigorú iktatási és nyilvántartási szabályokkal és „évszázados” technikával működő rendszert feldarabolják és modernizálják. A távírászok helyett az „operatív irányításban és végrehajtásban” dolgozó vasutasok adják és veszik majd az üzeneteket.

Pálffy Lajos
2008. 11. 18. 10:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A GYSEV már tíz éve megoldotta
Az osztrák–magyar vegyes tulajdonban lévő és nyereségesen működő vasúttársaság már több mint tíz éve egy központi levelező- és iktatórendszeren keresztül bonyolítja belső kommunikációját. A biztonságos, zárt rendszerben a forgalmisták e-mailen keresztül kapják az utasítást, amit kinyomtatva továbbítanak a mozdonyvezetőknek. A GYSEV állomásain – ellentétben a MÁV-val – mindenütt van számítógép. A rendszer a 25 ezer voltos légvezetékek mellett futó optikai kábeleken keresztül továbbítja az üzeneteket. Ezeket már csak az életveszély miatt sem szokták ellopni, megrongálni.

Januártól már nem adnak fel és fogadnak klasszikus értelemben vett táviratokat a vasúton. Leállnak a legalább 40 éve üzemben lévő T–100-as, még lyukkártyás alapon működő távgépíró gépezetek, a MÁV telefonnal, faxokkal és számítógépes levelezéssel akarja kiváltani a rendszert – tudta meg az MNO.

A nagyobb csomópontoknál működő távírászokat, 73 embert a napokban hívtak be a budapesti központba, ahol közölték velük, hogy megszűnik a munkakörük, és aki tud, szerezzen munkát magának a MÁV-on belül. A külön erre a célra indított tanfolyamokon végzett távírászok feladata többek között az volt, hogy a központilag elrendelt sebességkorlátozásokról, vágányzárakról és más belső utasításokról, információkról tájékoztatták az érintett pályaszakaszok állomásfőnökeit, forgalmistáit.

A váltást a MÁV kommunikációs osztálya azzal indokolta lapunknak, hogy a régi, elavult rendszer lényegesen lelassítja az információk áramlását, így ezzel párhuzamosan már korábban kialakultak az egyéb (fax, e-mail) továbbítási módok a vasúti állomások és más szolgálati helyek felé. Tehát a korszerűsítés mellett a párhuzamosságokat is meg akarják szüntetni a MÁV belső kommunikációjában.

Arra a kérdésünkre, hogy a földkábeleken futó, elavult, de abszolút biztonságos rendszernek a vasút rendelkezésére álló jelenlegi technikai lehetőségek kihasználásával történő kiváltása nem hordoz-e kockázatokat, nem kaptunk egyenes választ. Azt mindenesetre hangsúlyozták a MÁV-nál, hogy a folyamatban lévő fejlesztési elképzelések kihasználásával vagy kiegészítésével egy hatékonyabb, gyorsabb, biztonságosabb rendszert fognak felépíteni.

Arról is tájékoztattak, hogy az állami vasúttársaság holdinggá való alakulásával csaknem valamennyi vasúti üzletág, leányvállalat saját kommunikációs csatornákat kíván majd használni. A rendelkezés anyagi vonzataira vonatkozó kérdésünkre csak annyit közöltek, hogy a feladatokat a jelenlegi szinten az e-mail elérhetőségek, a rendelkezésre álló faxkészülékek, továbbá az eddig is használt levelezőrendszeren keresztül bonyolítja le, amely nem igényel különösebb anyagi ráfordítást. Azt is közölték, hogy a 73 távírász munkáját az operatív irányításban és végrehajtásban dolgozók, tehát az állomásfőnökök és a forgalmisták veszik majd át.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.