Szabó Máté egy beadványból értesült, hogy egyes közüzemi szolgáltatók csak akkor hajlandók elfogadni az ügyfél telefonos bejelentését, ha megadja az ügyfélszámát. Mivel azonban a panaszos rosszul lát és nem tudja leolvasni a számláján szereplő ügyfélszámot, elesik a telefonos ügyintézés lehetőségétől. A fogyatékos személyek jogait rögzítő ENSZ-egyezmény elismerésével Magyarország kötelességet vállalt a közszolgáltatások teljes akadálymentesítésére is, aminek 2013. december 31-éig meg kell történnie.
A biztos úgy látja, hogy a jogalkotó és a szolgáltatók eddig is tettek már lépéseket az akadályok lebontására, ezért újabb kezdeményezést nem tart szükségesnek. Leszögezi azonban, hogy a fogyatékkal élő embereket fokozott védelem illeti meg. Erre vonatkozó rendelkezéseket már tartalmaz a villamosenergiáról szóló, már hatályos, és a földgázellátásról szóló, idén július 1-jén hatályba lépő törvény. Ugyanakkor a jogi szabályozás önmagában még nem jelent egyértelmű megoldást. A fogyasztó telefonos azonosítására alternatív módszereket kellene keresni.
Ilyen lehetne néhány személyes adat, vagy a banki szolgáltatások esetében már bevált jelszó használata, elképzelhető lenne egy kártya is, amelyen a szolgáltató Braille-írással tünteti fel a telefonos ügyintézéshez szükséges adatokat – sorolja Szabó Máté, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, aki a 2009. év kiemelt vizsgálati témájává tette a fogyatékkal élők helyzetét, gondjait „Méltóképpen másképp” elnevezésű programjával – áll az Országgyűlési Biztos Hivatalának közleményében.