Kritizálták a gyűlöletbeszéd elleni alkotmánymódosítást

Végiggondolatlan, kapkodó munka a kormány gyűlöletbeszéd elleni alkotmánymódosító javaslata, nincs számottevő esély az elfogadására – mondta Kolláth György pénteken. Lövétei István szerint pedig a javaslat egyes rendelkezései túlságosan konkrétak.

MNO
2009. 03. 06. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kolláth György szerint fontos és reális közpolitikai érdek a javaslat célja: a verbális agresszió megfékezése és tettleges erőszakba való átmenetének megakadályozása. Elismerte, hogy az alkotmánybírósági gyakorlatot alkotmánymódosítással felül lehet írni, de – mint fogalmazott – ez nem a dolgok szokásos elintézési módja. Illúzió, hogy a veszélyes aktuálpolitikai bajra az évtizedekre szóló alaptörvény rapid megváltoztatása a jó válasz; nem szabad erős felindulásból alkotmányt módosítani – mondta.

Kolláth György elismerte, hogy a javaslat illeszkedik az ország nemzetközi kötelezettségvállalásaihoz. Odáig Magyarországnak is illik elmennie, ameddig Európa elmegy a faji, etnikai gyűlölet elleni fellépésben, és előrelépést hozhat, ha a parlamentben sikerül megegyezni abban, hogy nyílt, közvetlen veszély nélkül is büntetni kelljen azokat, akik az egyének és közösségek méltóságát, avagy a köznyugalmat sértik, megzavarják – fűzte hozzá. Mint mondta, miután az Alkotmánybíróság (AB) gyakorlata még az európai emberi jogi egyezménnyel sincs szinkronban – mert az egyezmény mélyebb, kiterjedtebb törvényi korlátozást enged meg, mint az Alkotmánybíróság –, a világosan definiált és keretbe foglalt „gyűlöletbeszéd” büntetőjogi tényállása megállná a helyét. Az Alkotmánybíróság dilemmája volna ezután, hogy Európához igazodik-e, vagy a saját korábbi gyakorlatához. Az alkotmánymódosítás azonban csak akkor ér el valamit, ha mellette van a kilátásba helyezett, szigorú büntetőtörvénykönyv-módosítás is – nyilatkozta Kolláth a távirati irodának.

Az alkotmányjogász felhívta a figyelmet arra, hogy a tervezett szabályozás alapvető problémákat nem rendez. Így például kérdéses, hogy miért csak a nemzeti, etnikai, faji és vallási gyűlöletkeltés büntetendő, a szexuális másság iránti pedig miért nem. Kolláth György szerint a fajgyűlölet elleni fellépés történelmi okokból és nemzetközi kötelezettségvállalás folytán is adott, ám a másik három „aktuálpolitikai ízű, önkényes, talán diszkriminatív is”. Nem szabadna azt sugallni, hogy a nevesített négy vétek nem sértheti ugyan az alapvető jog gyakorlását, de más esetleg már igen; ez visszalépés lenne az alkotmányhoz képest, amely szerint az alapvető jogok tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.

A javaslat szerint a véleménynyilvánítás és a sajtószabadság gyakorlása nem irányulhat nemzeti, etnikai, faji vagy vallási gyűlölet keltésére. Kolláth György szerint hibás kiemelni a többi alapjog közül a véleménynyilvánítást és a sajtószabadságot, mert ez azzal a nem kívánt értelmezéssel járhat, hogy az egyesülési, gyülekezési jog gyakorlása esetében nincs ilyen korlátozás.

Nem feladata

Lövétei István alkotmányjogász szerint mindenképpen kellene utalni az alkotmányban arra, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága nem terjedhet ki a gyűlöletbeszédre. Mint mondta, a gyűlöletbeszédnek az európai kultúrában elfogadott korlátai vannak. Erre utalni kell az alkotmányban, különben semmi sem gátolja azokat az értelmezéseket, amelyek szerint bármilyen ilyen szöveget el lehet mondani. Hozzátette: az Alkotmánybíróság azonban elfogadhatónak tartja a véleménynyilvánítás szabadsága szempontjából ezeket a megnyilvánulásokat. Itt ütközik az AB eddigi gyakorlata szerinti értékrendszer az európai értékrendszerrel, ezt pedig csak alkotmánymódosítással lehet feloldani – mondta.

Az alkotmánynak nem feladata kimondani, hogy valami tilos, mert nincs mögötte szankció. Mint mondta, helyénvaló, hogy a módosító javaslat úgy szól: nem irányulhat a véleménynyilvánítás gyűlöletkeltésre, a faji felsőbbrendűségre vagy a fajgyűlöletre alapozott eszmék terjesztésére, mert ez azt jelzi, hogy vannak a véleménynyilvánításnak korlátai, és ennek a korlátnak a jegyében már nem lesz feltétlenül alkotmányellenes egy büntetőjogi rendelkezés. Ugyanakkor felesleges hozzátenni, hogy ezt a büntetőjog szigorúan büntetni fogja. Nem szerencsés, ha az alkotmányba a büntetőjogot ilyen módon becsempésszük, tehát a szabályozás ebben a vonatkozásban túlságosan konkrét – mondta. Lövétei István hozzátette: nincs politikai esély az alkotmánymódosítás elfogadására.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.