Kritizálták a gyűlöletbeszéd elleni alkotmánymódosítást

Végiggondolatlan, kapkodó munka a kormány gyűlöletbeszéd elleni alkotmánymódosító javaslata, nincs számottevő esély az elfogadására – mondta Kolláth György pénteken. Lövétei István szerint pedig a javaslat egyes rendelkezései túlságosan konkrétak.

MNO
2009. 03. 06. 13:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kolláth György szerint fontos és reális közpolitikai érdek a javaslat célja: a verbális agresszió megfékezése és tettleges erőszakba való átmenetének megakadályozása. Elismerte, hogy az alkotmánybírósági gyakorlatot alkotmánymódosítással felül lehet írni, de – mint fogalmazott – ez nem a dolgok szokásos elintézési módja. Illúzió, hogy a veszélyes aktuálpolitikai bajra az évtizedekre szóló alaptörvény rapid megváltoztatása a jó válasz; nem szabad erős felindulásból alkotmányt módosítani – mondta.

Kolláth György elismerte, hogy a javaslat illeszkedik az ország nemzetközi kötelezettségvállalásaihoz. Odáig Magyarországnak is illik elmennie, ameddig Európa elmegy a faji, etnikai gyűlölet elleni fellépésben, és előrelépést hozhat, ha a parlamentben sikerül megegyezni abban, hogy nyílt, közvetlen veszély nélkül is büntetni kelljen azokat, akik az egyének és közösségek méltóságát, avagy a köznyugalmat sértik, megzavarják – fűzte hozzá. Mint mondta, miután az Alkotmánybíróság (AB) gyakorlata még az európai emberi jogi egyezménnyel sincs szinkronban – mert az egyezmény mélyebb, kiterjedtebb törvényi korlátozást enged meg, mint az Alkotmánybíróság –, a világosan definiált és keretbe foglalt „gyűlöletbeszéd” büntetőjogi tényállása megállná a helyét. Az Alkotmánybíróság dilemmája volna ezután, hogy Európához igazodik-e, vagy a saját korábbi gyakorlatához. Az alkotmánymódosítás azonban csak akkor ér el valamit, ha mellette van a kilátásba helyezett, szigorú büntetőtörvénykönyv-módosítás is – nyilatkozta Kolláth a távirati irodának.

Az alkotmányjogász felhívta a figyelmet arra, hogy a tervezett szabályozás alapvető problémákat nem rendez. Így például kérdéses, hogy miért csak a nemzeti, etnikai, faji és vallási gyűlöletkeltés büntetendő, a szexuális másság iránti pedig miért nem. Kolláth György szerint a fajgyűlölet elleni fellépés történelmi okokból és nemzetközi kötelezettségvállalás folytán is adott, ám a másik három „aktuálpolitikai ízű, önkényes, talán diszkriminatív is”. Nem szabadna azt sugallni, hogy a nevesített négy vétek nem sértheti ugyan az alapvető jog gyakorlását, de más esetleg már igen; ez visszalépés lenne az alkotmányhoz képest, amely szerint az alapvető jogok tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.

A javaslat szerint a véleménynyilvánítás és a sajtószabadság gyakorlása nem irányulhat nemzeti, etnikai, faji vagy vallási gyűlölet keltésére. Kolláth György szerint hibás kiemelni a többi alapjog közül a véleménynyilvánítást és a sajtószabadságot, mert ez azzal a nem kívánt értelmezéssel járhat, hogy az egyesülési, gyülekezési jog gyakorlása esetében nincs ilyen korlátozás.

Nem feladata

Lövétei István alkotmányjogász szerint mindenképpen kellene utalni az alkotmányban arra, hogy a véleménynyilvánítás szabadsága nem terjedhet ki a gyűlöletbeszédre. Mint mondta, a gyűlöletbeszédnek az európai kultúrában elfogadott korlátai vannak. Erre utalni kell az alkotmányban, különben semmi sem gátolja azokat az értelmezéseket, amelyek szerint bármilyen ilyen szöveget el lehet mondani. Hozzátette: az Alkotmánybíróság azonban elfogadhatónak tartja a véleménynyilvánítás szabadsága szempontjából ezeket a megnyilvánulásokat. Itt ütközik az AB eddigi gyakorlata szerinti értékrendszer az európai értékrendszerrel, ezt pedig csak alkotmánymódosítással lehet feloldani – mondta.

Az alkotmánynak nem feladata kimondani, hogy valami tilos, mert nincs mögötte szankció. Mint mondta, helyénvaló, hogy a módosító javaslat úgy szól: nem irányulhat a véleménynyilvánítás gyűlöletkeltésre, a faji felsőbbrendűségre vagy a fajgyűlöletre alapozott eszmék terjesztésére, mert ez azt jelzi, hogy vannak a véleménynyilvánításnak korlátai, és ennek a korlátnak a jegyében már nem lesz feltétlenül alkotmányellenes egy büntetőjogi rendelkezés. Ugyanakkor felesleges hozzátenni, hogy ezt a büntetőjog szigorúan büntetni fogja. Nem szerencsés, ha az alkotmányba a büntetőjogot ilyen módon becsempésszük, tehát a szabályozás ebben a vonatkozásban túlságosan konkrét – mondta. Lövétei István hozzátette: nincs politikai esély az alkotmánymódosítás elfogadására.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.