Válság a háztartásokban: nem veszik a napi fogyasztási cikkeket

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) piacának értéke tavaly az inflációtól elmaradó mértékben nőtt, az utolsó negyedévben viszont 3,7 százalékkal, az idén az első két hónapban pedig 2 százalékkal csökkent a piac volumene mintegy 5 százalékos infláció mellett – derül ki a GfK Hungária 2008. évi kereskedelmi trendeket összegző tanulmányából, a Kereskedelmi Analízisekből.

MNO
2009. 04. 16. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanulmányról szóló közlemény szerint a válság hírére a magyar háztartások nem az olcsóbb termékeket vásárolták, hanem a napi fogyasztási cikkek mennyiségét csökkentették inkább. A kereskedelmi csatornák közül 2008-ban a legnagyobb növekedést a szupermarketek érték el. Bár a kereskedelmi márkás termékek aránya Magyarországon még nem érte el a számos nyugat-európai országban tapasztalt egyharmados forgalmi részesedést, a magyar háztartások vásárlásaiban arányuk évről évre nő, 2008-ban meghaladta a 25 százalékot.

A szupermarketek piacrésze tavaly 15 százalékról 17 százalékra növekedett. A növekedés mögött a csatorna expanziója, a gyakoribb vásárlás és a kosár méretének bővülése áll. A cash and carry, az egyik áruházlánc megszűnésével veszített piacrészéből, 2008-ban 3 százalék alatt maradt. A korábbi években dinamikus fejlődést mutató hipermarketek növekedése megállt. A diszkont csatornán belül is átrendeződés figyelhető meg, habár a csatorna aggregált piaci részesedése nem változott 2007-hez képest. A kisboltok jelentősége évről évre 1-2 százalékponttal esik vissza, leginkább a független kisboltokkal szemben támaszt versenyt a modern kereskedelmi csatornák növekvő jelenléte. Annak ellenére, hogy a drogériák forgalma a napi fogyasztási cikkek piacán mindössze 2 százalék, mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévet vizsgálva erőteljesen nőtt.

A hét napjai szerinti fogalommegoszlás az előző évekhez hasonlóan alakult 2008-ban is. A teljes FMCG-forgalom 40 százaléka továbbra is pénteken és szombaton realizálódik. A vasárnapi forgalom összességében szintén nem változott 2007-hez képest. A napszak szerinti forgalommegoszlás tekintetében ez előző évekhez képest lényeges változás nem következett be 2008-ban: a privát vásárlások forgalmának több mint 60 százaléka dél előtt realizálódik.

A felmérés szerint a kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő, és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány 17 százalékra nőtt 2008-ban. A hipermarketekben a privát vásárlások értékének 35 százalékát kártyával egyenlítették ki, míg a cash and carry csatornában ugyanez az arány 34 százalék volt. A kártyahasználat jelentősége a kisboltokban a legalacsonyabb: mind a lánchoz tartozó kisboltok, mind a független kisboltok esetében a vásárlások értékének kevesebb mint 3 százalékát fizetik bankkártyával.

(MTI)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.