Válság a háztartásokban: nem veszik a napi fogyasztási cikkeket

A napi fogyasztási cikkek (FMCG) piacának értéke tavaly az inflációtól elmaradó mértékben nőtt, az utolsó negyedévben viszont 3,7 százalékkal, az idén az első két hónapban pedig 2 százalékkal csökkent a piac volumene mintegy 5 százalékos infláció mellett – derül ki a GfK Hungária 2008. évi kereskedelmi trendeket összegző tanulmányából, a Kereskedelmi Analízisekből.

MNO
2009. 04. 16. 10:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanulmányról szóló közlemény szerint a válság hírére a magyar háztartások nem az olcsóbb termékeket vásárolták, hanem a napi fogyasztási cikkek mennyiségét csökkentették inkább. A kereskedelmi csatornák közül 2008-ban a legnagyobb növekedést a szupermarketek érték el. Bár a kereskedelmi márkás termékek aránya Magyarországon még nem érte el a számos nyugat-európai országban tapasztalt egyharmados forgalmi részesedést, a magyar háztartások vásárlásaiban arányuk évről évre nő, 2008-ban meghaladta a 25 százalékot.

A szupermarketek piacrésze tavaly 15 százalékról 17 százalékra növekedett. A növekedés mögött a csatorna expanziója, a gyakoribb vásárlás és a kosár méretének bővülése áll. A cash and carry, az egyik áruházlánc megszűnésével veszített piacrészéből, 2008-ban 3 százalék alatt maradt. A korábbi években dinamikus fejlődést mutató hipermarketek növekedése megállt. A diszkont csatornán belül is átrendeződés figyelhető meg, habár a csatorna aggregált piaci részesedése nem változott 2007-hez képest. A kisboltok jelentősége évről évre 1-2 százalékponttal esik vissza, leginkább a független kisboltokkal szemben támaszt versenyt a modern kereskedelmi csatornák növekvő jelenléte. Annak ellenére, hogy a drogériák forgalma a napi fogyasztási cikkek piacán mindössze 2 százalék, mind a teljes 2008-as évet, mind az utolsó negyedévet vizsgálva erőteljesen nőtt.

A hét napjai szerinti fogalommegoszlás az előző évekhez hasonlóan alakult 2008-ban is. A teljes FMCG-forgalom 40 százaléka továbbra is pénteken és szombaton realizálódik. A vasárnapi forgalom összességében szintén nem változott 2007-hez képest. A napszak szerinti forgalommegoszlás tekintetében ez előző évekhez képest lényeges változás nem következett be 2008-ban: a privát vásárlások forgalmának több mint 60 százaléka dél előtt realizálódik.

A felmérés szerint a kártyás fizetések aránya évek óta fokozatosan nő, és jellemző módon a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik a háztartások ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány 17 százalékra nőtt 2008-ban. A hipermarketekben a privát vásárlások értékének 35 százalékát kártyával egyenlítették ki, míg a cash and carry csatornában ugyanez az arány 34 százalék volt. A kártyahasználat jelentősége a kisboltokban a legalacsonyabb: mind a lánchoz tartozó kisboltok, mind a független kisboltok esetében a vásárlások értékének kevesebb mint 3 százalékát fizetik bankkártyával.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.