Súlyosabb bírságot rónak ki a gyorshajtókra május 1-jétől

Május elsejével megváltoztak a közigazgatási bírság szabályai; mostantól nem a sebességtúllépés százalékos, hanem kilométer/órában megadott mértékétől függ, milyen összegű bírságra számíthat a járművezető.

MNO
2009. 05. 01. 7:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Közlönyben megjelent jogszabály-módosítás melléklete szerint május elsejétől óránkénti 50 kilométeres megengedett sebességig 15-25 kilométeres túllépés után kell fizetni 30 ezer forintot. Így akkor, ha az adott útszakaszon óránként 50 kilométeres a megengedett sebesség, csekket a 65-tel vagy annál gyorsabban haladók kapnak. Ha a megengedett sebesség óránként 50 és 100 kilométer közötti, szintén 15 km/óra a tűréshatár, tehát 90-es táblánál a 105 km/óra sebességgel vagy annál gyorsabban hajtókat büntetik.

A 100 km/óra sebességhatár fölötti kategóriában 20 km/órára nő a tűréshatár. Autópályán, ahol óránként 130 kilométeres a megengedett legnagyobb sebesség, 150-től büntetnek; 300 ezer forintról szóló csekket a 240-nel vagy annál gyorsabban közlekedők kapnak. Az eddigi rendelet szerint 50 km/óra sebességig 30 százalékos túllépés után (vagyis 65 km/óra felett) kellett fizetni 30 ezer forintot, 300 ezer forintot pedig a 126 km/óra sebességet meghaladóknak számláztak ki. Az 51 és 100 kilométeres sebességhatár között 20 százalékos túllépéstől büntették a gyorshajtást, tehát 90-es táblánál 108-tól szabtak ki büntetést. 100 kilométer/óra megengedett sebesség fölött a tűréshatár 10 százalék volt; autópályán a 130 helyett 143-mal vagy annál gyorsabban hajtók kaptak csekket, a 300 ezer forintos bírságot pedig 261 kilométeres óránkénti sebesség esetén rótták ki.

Komáromi Endre, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályvezetője keddi sajtótájékoztatóján fontos változásként említette azt is: a jövőben nincs lehetőség arra, hogy a bírságot kiszabó határozatot méltányosságból módosítsák vagy visszavonják. Az ezredes az MTI kérdésére elmondta, hogy tavaly 40-50 ezer ilyen kérelmet nyújtottak be, és összességében 400 ezer az objektív felelősség hatálya alá tartozó ügyben jártak el. Hozzátette: fontos, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, s ha ezt mégsem teszi, legyen tisztában azzal, hogy még méltányosságból sem engedhető el a bírság. A módosításokat a május 2-tól indult eljárásokban kell alkalmazni, ezért előfordulhat, hogy egy áprilisban elkövetett cselekményt – a májusban indult eljárásban – már az új szabályok szerint bírálnak el. Szintén új elem, hogy a „korlátozott sebességű övezet” esetében ugyanazok a szabályok érvényesek, így az ilyen területeken nem kell minden sarokra jelzőtáblát helyezni, a sebességkorlátozás a teljes övezetre érvényes.

Az ezredes emlékeztetett arra: az idén 50 új mobil és legalább 200 új telepített sebességmérő beszerzésére írt ki közbeszerzési pályázatot a rendőrség. Az autópályákon 31 újabb mérőhelyet alakítanak ki, és ez a program az év végén sem áll le. A tervek szerint három éven belül 700 új berendezéssel fogják a sebességtúllépést mérni.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.