Homály fedi a vasút jövőjét – ismét járatritkítások lesznek?

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) arra szólítja fel a MÁV vezetőit, illetve a közlekedésért felelős minisztert, hogy hozzák nyilvánosságra, pontosan milyen megszorításokat terveznek a vasúti közlekedéssel kapcsolatban – áll a szervezet szerdai közleményében. Az egyesület attól tart, hogy a tervezett újabb 40 milliárdos megtakarítás további járatritkításokat, a vidéki vonalak bezárását eredményezi majd.  

MNO
2009. 08. 05. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július 2-án jelentette be az aktuális miniszter, hogy két hetet ad a MÁV új elnökének a 40 milliárdos MÁV-csomag kidolgozására – emlékeztet a VEKE, hozzátéve: azóta öt hét telt el, mégis gyanúsan nagy a csend. A közlekedési minisztertől és csapatától hetek óta egyetlen értékelhető mondatot sem hallani a vasút jövőjéről, a megszorítások mibenlétéről – írja a közlemény.

A VEKE szerint a hetek óta kínosan halogatott színvallás jól mutatja, hogy a vállalás lehetetlen volt: „40 milliárd forintot nem lehet csak úgy elvenni a vasúttól, főleg nem a szakértelem teljes hiányával. Mivel azonban a bonyolult szervezeti és korrupciós viszonyoktól megijedvén mindig ugyanoda nyúlnak a döntéshozók, így félő, hogy megismétlődik a tavalyi eset: 2010-ben is kevesebb vonat közlekedhet, de ugyanannyi pénzből és ugyanakkorra pazarlással” – olvasható a szervezet közleményében.

A VEKE emlékeztet: 2008 őszén még a megszorítások tényét is tagadták, az utasok két héttel a decemberi menetrendváltás előtt szembesülhettek a járatritkításokkal, melyekről bebizonyosodott, hogy semmilyen megtakarítást nem eredményeztek, kizárólag a vasút hatékonyságát rontották. Eközben a korrupció, a féktelen pénzpazarlás mit sem változott, a vasúti szolgáltatás tehát olcsóbb nem lett, csak rosszabb. Hiába kap tehát évről évre több pénzt a MÁV, a szolgáltatás színvonala és a hatékonyság csak romlik – véli az egyesület. Bár az elmúlt években többször próbálkoztak a járatok ritkításával, egyszer sem lehetett kimutatni a költségek csökkenését, csak a csökkenő utasszámot. A VEKE szerint mindez jól mutatja, hogy a kormány és a MÁV vezetői nem tanulnak: takarékosság címén csak a járatok ritkítását tudják elképzelni, a hatékonyság növelését, felesleges munkafázisok kiiktatását, az országos ütemes menetrend, a közlekedési szövetségek és hatékony vasúti technológia bevezetését nem.

A VEKE június 26-án mutatta be országos menetrendi elképzelését, amely az utolsó személykocsi napi beosztásáig levezetve elemezte a rendszer átalakítási lehetőségeit. Mint írják, hiába találtak óriási üzemi tartalékokat a MÁV működésében – a hatékony munkavégzést akadályozó adminisztratív apparátus fenntarthatatlanságáról nem is beszélve –, a minisztérium és a MÁV reakciója elmaradt. A szervezet ezért felszólítja a MÁV új vezetését és a közlekedésért felelős minisztert: álljanak elő a konkrétumokkal, ne titkolják tovább, hogy mire készülnek. A VEKE attól tart, hogy a 40 milliárdos megtakarítás a vidéki vonalak jelentős részének bezárásán túl a járatok harmadának törlését jelentené, még a zsúfolt budapesti elővárosi és balatoni szerelvényeket is beleértve. Nem véletlen, hogy ezt a rombolást nem merik bejelenteni – véli a VEKE. Épp ezért azt javasolja a vasúti megszorításon dolgozó kormányzati szereplőknek: lássák be, hogy vállalásuk lehetetlen volt, ismerjék ezt be, és kezdjenek végre azon dolgozni, hogy a MÁV végre egy hatékony európai vasúttársaság legyen.

Az egyesület szerint a kitörésnek egyetlen útja van: jobb szolgáltatás, ütemes menetrend, a szervezeti szintű pazarlás és a korrupció megszüntetése, az ingatlanvagyon elkótyavetyélése helyett annak hasznosítása és így egy hatékonyabb, olcsóbb és nagyobb bevételt termelő vasút megteremtése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.