Július 2-án jelentette be az aktuális miniszter, hogy két hetet ad a MÁV új elnökének a 40 milliárdos MÁV-csomag kidolgozására – emlékeztet a VEKE, hozzátéve: azóta öt hét telt el, mégis gyanúsan nagy a csend. A közlekedési minisztertől és csapatától hetek óta egyetlen értékelhető mondatot sem hallani a vasút jövőjéről, a megszorítások mibenlétéről – írja a közlemény.
A VEKE szerint a hetek óta kínosan halogatott színvallás jól mutatja, hogy a vállalás lehetetlen volt: „40 milliárd forintot nem lehet csak úgy elvenni a vasúttól, főleg nem a szakértelem teljes hiányával. Mivel azonban a bonyolult szervezeti és korrupciós viszonyoktól megijedvén mindig ugyanoda nyúlnak a döntéshozók, így félő, hogy megismétlődik a tavalyi eset: 2010-ben is kevesebb vonat közlekedhet, de ugyanannyi pénzből és ugyanakkorra pazarlással” – olvasható a szervezet közleményében.
A VEKE emlékeztet: 2008 őszén még a megszorítások tényét is tagadták, az utasok két héttel a decemberi menetrendváltás előtt szembesülhettek a járatritkításokkal, melyekről bebizonyosodott, hogy semmilyen megtakarítást nem eredményeztek, kizárólag a vasút hatékonyságát rontották. Eközben a korrupció, a féktelen pénzpazarlás mit sem változott, a vasúti szolgáltatás tehát olcsóbb nem lett, csak rosszabb. Hiába kap tehát évről évre több pénzt a MÁV, a szolgáltatás színvonala és a hatékonyság csak romlik – véli az egyesület. Bár az elmúlt években többször próbálkoztak a járatok ritkításával, egyszer sem lehetett kimutatni a költségek csökkenését, csak a csökkenő utasszámot. A VEKE szerint mindez jól mutatja, hogy a kormány és a MÁV vezetői nem tanulnak: takarékosság címén csak a járatok ritkítását tudják elképzelni, a hatékonyság növelését, felesleges munkafázisok kiiktatását, az országos ütemes menetrend, a közlekedési szövetségek és hatékony vasúti technológia bevezetését nem.
A VEKE június 26-án mutatta be országos menetrendi elképzelését, amely az utolsó személykocsi napi beosztásáig levezetve elemezte a rendszer átalakítási lehetőségeit. Mint írják, hiába találtak óriási üzemi tartalékokat a MÁV működésében – a hatékony munkavégzést akadályozó adminisztratív apparátus fenntarthatatlanságáról nem is beszélve –, a minisztérium és a MÁV reakciója elmaradt. A szervezet ezért felszólítja a MÁV új vezetését és a közlekedésért felelős minisztert: álljanak elő a konkrétumokkal, ne titkolják tovább, hogy mire készülnek. A VEKE attól tart, hogy a 40 milliárdos megtakarítás a vidéki vonalak jelentős részének bezárásán túl a járatok harmadának törlését jelentené, még a zsúfolt budapesti elővárosi és balatoni szerelvényeket is beleértve. Nem véletlen, hogy ezt a rombolást nem merik bejelenteni – véli a VEKE. Épp ezért azt javasolja a vasúti megszorításon dolgozó kormányzati szereplőknek: lássák be, hogy vállalásuk lehetetlen volt, ismerjék ezt be, és kezdjenek végre azon dolgozni, hogy a MÁV végre egy hatékony európai vasúttársaság legyen.
Az egyesület szerint a kitörésnek egyetlen útja van: jobb szolgáltatás, ütemes menetrend, a szervezeti szintű pazarlás és a korrupció megszüntetése, az ingatlanvagyon elkótyavetyélése helyett annak hasznosítása és így egy hatékonyabb, olcsóbb és nagyobb bevételt termelő vasút megteremtése.

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.