A Volán zsúfolt buszai miatt emelte fel a szavát az ombudsman

Az utasok folyamatosan panaszolják, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint pedig komoly kockázatokkal fenyeget, hogy egyes Volán járatokra a csúcsforgalom idején az ülőhelyek számát meghaladó mennyiségű menetjegyet adnak el.

MNO
2009. 12. 19. 16:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezzel sérülhet a távolsági helyközi buszjáratok állva szállított utasainak testi épséghez, jogbiztonsághoz, és tisztességes eljáráshoz való alapvető joga – figyelmeztetett az ombudsman. Akinek nem jut ülőhely, akár több száz kilométeres távolságot is utazhat állva, az utasbiztonság alapvető feltételeinek hiányában komoly baleset- és életveszélynek kitéve. Szabó Máté ombudsman megállapította, a Volán társaságok menetrend szerinti, belföldi távolsági (helyközi) autóbuszjáratainak „Utazási feltételei” nem szabályozzák megfelelően az álló utasok biztonságos szállításának körülményeit, a biztonsági övek használatát, a háttér jogszabályok pedig nem kellően részletesek.

Az ombudsman, aki 2009-ben kiemelt projektben vizsgálta a közösségi közlekedés feltételeit, a helyzet áttekintése után felhívta a közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztert, hogy az utasbiztonság szempontjából kirívó szabályozási hiányosság orvoslására kezdeményezze a jogszabályi rendelkezések felülvizsgálatát.

Szabó Máté ombudsman szerint sérülhet a gyerekek élethez és a testi épséghez való joga azzal, hogy változatlan feltételekkel közlekedhetnek tovább az őket szállító buszok, s az is kifogásolható, hogy egyes Volán társaságok több jegyet adnak el a távolsági buszokra, mint ahány ülőhely van.

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosának hivatala az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében felhívta a figyelmet arra: átnevezés és szerződésmódosítások után változatlan feltételekkel közlekedhetnek a gyermekeket szállító buszok annak ellenére, hogy 2009. szeptember 1-jétől érvényesek a KRESZ gyermekeket védő előírásai. E szerint az iskolabuszokon a gyerekeket bekapcsolt biztonsági övvel, 135 centiméteres magasság alatt külön gyermekbiztonsági rendszerben kell szállítani.

Ezeknek a feltételeknek azonban számos társaság nem tudott időre megfelelni, ezért a közlekedési minisztériummal egyeztetve megváltoztatták a szolgáltatás elnevezését. Így a szállítás feltételei változatlanok maradtak, tehát az iskolabuszokra előírt biztonsági felszerelések nélkül szállíthatnak gyerekeket. Mint a közleményben olvasható, a jogszabályi rendelkezéseket 2007-ben fogadták el, alkalmazásuk előkészítésére két év állt rendelkezésre. Szabó Máté, aki egyúttal gyermekjogi biztos is, úgy látja, hogy az új előírások bevezetésére szabott határidő ésszerűbb megválasztásával, a megfelelő járművek és biztonsági eszközök beszerzésének támogatásával elkerülhető lett volna ez a visszás helyzet. Az ombudsman szerint az élethez és a testi épséghez való jog, valamint a gyermekek kiemelt védelemhez való joga is veszélybe került. Hangsúlyozta: a közlekedési kormányzat a jogbiztonság alapvető alkotmányos követelményével ellentétesen olyan alternatív jogértelmezési lehetőséget kínált az érintett közszolgáltatóknak, amelynek alkalmazásával kibújhatnak törvényes kötelezettségük alól.

Az országgyűlési biztos észrevételeit írásban eljuttatta a közlekedési miniszternek. Szabó Máté állást foglalt egyes Volán társaságok azon gyakorlata ellen is, hogy a távolsági járatokra csúcsforgalom idején több jegyet adnak el, mint amennyi ülőhely van a buszon.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.