Pályadíj: lesznek, akik 17 százalékkal is többet fizetnek

Az autópályadíjak emelését javasolja a közlekedési tárca, de az átlag 8,6 százalékos drágításról, valamint az idei áfaemelés kompenzációjáról nincs döntés. A tarifák így leghamarabb februárban változhatnak, lesznek autósok, akik akár 15-17 százalékkal is többet fizetnek. A költségvetésnek milliárdokba kerül a halogatás.

MNO
2009. 12. 19. 12:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlekedési miniszter levélben kért segítséget a miniszterelnöktől az autópályadíjak emeléséhez. Javaslata ugyanis elakadt az egyeztetéseken. Nem tudni, a tarifamódosítási terveket ki gáncsolta el. Mindenesetre az már biztos, hogy a díjak januárban nem változnak. A késedelemre a költségvetés mindenképpen ráfizet, az autósok pedig akkor járnak jól, ha a huzakodáson a díjemelés terve elbukik – írja a Népszabadság.

Átlagosan 8,6 százalékkal emelné az autópálya-használati díjakat jövőre a közlekedési tárca. Ezt öt százalékkal fejelné meg a nyári áfaemelés hatásának kompenzálása. Amire azért lenne szükség, mert az áfa húszról huszonöt százalékra emelését idén az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. év közben nem érvényesíthette az e-matricák árában. A sztrádák forgalmának csökkenése mellett 2010-re várt díjbevétel így akár 45 milliárd forint is lehetne, az idei prognózisokban szereplő mintegy 42 milliárd forint után.

Az összesen 13,6 százalékos átlagos díjváltozás azonban nem egyformán érintené az autósokat – tudta meg a kormányközeli napilap. A tarifaemelés pontos mértéke az egyes járműkategóriákban ugyan még nem ismert, mindenesetre úgy tudják: ha a szaktárca javaslatát elfogadják, lesznek autósok, akik akár 15-17 százalékkal is többet fizetnek 2010-ben, mások pedig csak 2-3 százalék drágulást érzékelnek majd. A legnagyobb díjemeléssel feltehetőleg a négynapos e-matricát vásárló, az autópályákat csak ritkán használó autósoknak kellene megbarátkozniuk. A szakértők szerint azért nekik, mert ebben a kategóriában a legtöbb a külföldi úthasználó. Így az átlagot meghaladó díjemelés a várakozások szerint vagy a bevételeket növeli, vagy elriasztó hatása miatt az autópályák forgalmát csökkenti.

(nol.hu)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.