„Lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése”

Lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése – írja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közleményében, utalva a hétfő reggeli állapotokra. Az egyesület arra kéri a főpolgármestert és a BKV vezérigazgatóját, hogy mihamarabb jussanak az utasok érdekében eredményes, legalább átmeneti megállapodásra a szakszervezetekkel a felszíni közlekedés stabilizálására. Úgy vélik, a helyzet tűrhetetlen és tarthatatlan. • Összeomlás határán a BKV? – Kiszámíthatatlan a menetrend + Videó• Gázolás: a 3-as metrót most inkább kerülje el!

MNO
2010. 01. 04. 11:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

2010 első munkanapjának reggelén lényegében összeomlott Budapest buszközlekedése: egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (például 27-es, 112-es, 136E, 203-as, 233E, 272-es stb.) lényegében be sem indult reggel a közlekedés, vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra – olvasható a VEKE közleményében.

A garázsok között jelentős különbségekről tudni: míg Kelenföldön és Dél-Pesten a buszok nagy része nem állt forgalomba, addig az óbudai garázsban a kimaradások száma nem sokkal haladta meg a más téli napokon előforduló mértéket – áll a kommünikében. Tekintettel arra, hogy a hideg időjárás az egyes garázsokat elvileg ugyanannyira sújtotta, a sokszoros eltérést mutató járatkimaradási számok a VEKE szerint arra utalnak, hogy „a BKV-nál a valóban tűrhetetlen műszaki állapotokra immáron a sztrájkhelyzet előszele is rárakódik, ezzel lehetetlenítve el teljesen a felszíni közlekedést”. Iskolaidőszak kezdődik, a helyzet tehát így nem maradhat, Budapest buszközlekedés nélkül nem működhet – vélik.

A VEKE ezúton kéri a főpolgármestert és a BKV vezérigazgatóját, hogy mihamarabb jussanak az utasok érdekében eredményes, legalább átmeneti megállapodásra a szakszervezetekkel a felszíni közlekedés stabilizálására, hisz egyik félnek sem lehet érdeke – bejelentett sztrájkon kívüli időszakban – a budapesti tömegközlekedés megbénítása. A VEKE arra kéri a járművezetőket, szállítsák el a megállókban fagyoskodó utasokat és keressenek más eszközöket munkajogi harcukhoz. A VEKE szerint a BKV járműparkja gyalázatos állapotban van, a munkakörülmények sok esetben nem ütik meg az elvárható mértéket és joggal adhatnak okot a felháborodásra. A helyzeten sürgősen változtatni kell, ezzel a VEKE maximálisan egyetért most is, ahogy eddig is.

Az egyesület szerint azonban a meglepetésszerű leállás rossz eszköz a célok elérése érdekében és nem alkalmas arra, hogy maguk mellé állítsák az utasokat. A közösségi közlekedésben dolgozók és a közösségi közlekedés utasai valójában azonos érdekűek, mind azt szeretnék, ha a BKV pontos, tiszta, megbízható és megfizethető szolgáltatást nyújtana mindenki megelégedésére, és a cég korrupciómentesen működne – írják a közleményben. A VEKE szerint azonban eredményt is csak együtt tudnak elérni, a szükséges változtatásokat csak együtt tudják kikényszeríteni. A ma reggeli akció címzettjeit, a szolgáltatásért és a BKV-nál uralkodó körülmények javításáért felelősöket ugyanis az egész láthatólag nem érdekli – áll a kommünikében.

Mint írják, „a főpolgármester hallgat, a kormánybiztos pedig már decemberben megmondta, hogy ő mindent megoldott a BKV-nál, a címzettek így az utasok lettek, akik viszont a legkevésbé tehetnek arról, ami a BKV-nál folyik”. A VEKE felszólítja a BKV-t, hogy a rendkívüli helyzet elhárításának idejéig javítsák az utastájékoztatást, erősítsék meg az elérhetetlen telefonos ügyfélszolgálatot. Hozzanak létre a BKV honlapján olyan rovatot, ahol vonalról vonalra nyomon követhető az egyes vonalakon kialakult közlekedési rend. Mivel nincs hivatalosan bejelentett sztrájkhelyzet, a budapestiek nem értesülhettek arról, hogy nem érdemes az autóbuszokra várakozniuk. Elfogadhatatlan, hogy az egyáltalán nem is közlekedő vonalakról sincs tájékoztatás, így a hideg időben az utasok csak a megállóban eltöltött fél óra után érzékelhetik, hogy nincs értelme várakozni, és más járatot vagy más közlekedési módot kell keresniük – szögezték le. Tekintettel arra, hogy a BKV alvállalkozóinak (VT-Transman, Nógrád Volán) autóbuszai fennakadás nélkül közlekednek, sem műszaki hiba, sem sztrájkveszély nem fenyegeti a közlekedésüket, a VEKE azt kéri, hogy azokról a vonalakról, ahol csak alvállalkozói autóbuszok közlekednek, csoportosítsanak át járműveket azon járatokra, ahol jelentősebb a fennakadás.

A VEKE egyúttal kéri az utazóközönséget, hogy teljesen jogos haragjukat ne azokon a járművezetőkön töltsék ki, akik felveszik a munkát és kimennek dolgozni. A fővárosi buszközlekedés egyre komolyabb kiszámíthatatlansága – különösen a hideg téli időszakban – komoly utasvesztő hatást gyakorolhat, főleg a céltalan és káros jegyáremelés hatásával párosulva – írják. A VEKE elítéli az öncélú közlekedéskorlátozást, az utasok türelmével és kiszolgáltatottságával való visszaélést, a budapesti tömegközlekedés leromlását, szándékos rombolását, a BKV teljes erkölcsi és anyagi elzüllését.

(MNO)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.