Cél az új típusú, értékalapú nemzeti vagyongazdálkodás

Önálló ágazat lesz a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lesz az állami vagyongazdálkodás kizárólagos ágazati irányítója és felügyelője. A parlament által csütörtökön tárgyalt törvényjavaslat szerint megszűnik a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács, a Magyar Fejlesztési Bankhoz (MFB) kerül több cég vagyonkezelése és a törvény készíti elő az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) és a Vám- és Pénzügyőrség összevonását.

MNO
2010. 05. 20. 16:35
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosi kerületek közterületein, önkormányzati tulajdonú épületein elhelyezhető művészeti alkotásokkal összefüggő törvénymódosítási javaslatot nyújtott be a fideszes Pokorni Zoltán és Szabó Erika. A javaslatban rögzítik, hogy művészeti alkotás közterületen, valamint önkormányzati tulajdonú épületen elhelyezéséről, áthelyezéséről, lebontásáról a település önkormányzatának képviselő-testülete, Budapesten fővárosi tulajdonú közterület vagy épület esetében a fővárosi önkormányzat közgyűlése, a kerületi önkormányzat tulajdonában álló közterület vagy épület esetében a kerületi önkormányzat képviselő-testülete dönt, és gondoskodik fenntartásáról és felújításáról.


Fónagy János (Fidesz) az állami vagyonnal való felelős gazdálkodásért szükséges törvények módosításáról szóló javaslatról szóló expozéjában csütörtökön azt mondta: az előterjesztés célja, hogy új típusú, értékalapú nemzeti vagyongazdálkodás egységes rendszere jöjjön létre. Az új vagyongazdálkodás alappillére a hatékony, átlátható és takarékos gazdálkodás; ezt szolgálja az új szervezeti, intézményi rendszer megteremtése – fűzte hozzá. Elmondta még: az új rendszer keretében az állam gondos gazdaként felelősen megóvja, takarékosan működteti, gyarapítja a nemzeti vagyont. Az értékgyarapítás magába foglalhatja az állami vagyon üzleti alapú hasznosítását, értékesítését, növelését, a vagyoni kör bővítését is.

Az állami vagyonnal való gazdálkodást a jövőben az átlátható tervezés, a forráskezelés, a tevékenység optimalizálása, a takarékosabb, a hatékonyabb rendszer kialakítása, a következetes ellenzőzés, az egyértelműbb felelősségi viszonyok jellemzik majd, azok, amelyek most hiányoztak – rögzítette Fónagy János. A részletekről szólva kitért arra, hogy a jelenlegi törvények szerint az állami vagyon feletti tulajdonosi jogokat és kötelezettségeket a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács gyakorolja; a tanács a feladatait az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. útján, annak ügyvezető szerveként látja el, de e szabályozás azt jelenti, hogy a testület független, ugyanakkor polgári jogi értelemben rendezetlen jogállású.

A javaslatot egyik előterjesztőként jegyző Fónagy János leszögezte: ezen a közérdekre figyelemmel és a két év tapasztalatai miatt változtatni kell. Aláhúzta: a megszűnő vagyontanács helyett a jövőben a tulajdonosi jogokat a nemzeti fejlesztési miniszter gyakorolja majd az MNV Zrt. útján. Az MFB-ről azt mondta: az akkor képes a válságban, a beszűkülő pénzpiacokon forrásokat gyűjteni, hogy ha a törvénymódosítás az új kihívások kezelésére alkalmassá teszi. A fejlesztési bank nem profitorientált, nem versenyez a kereskedelmi bankokkal, de mint a pénz- és tőkepiaci forrásokat felvevő, azokat kihelyező szakosított hitelintézet nem tekinthet el a szokásos banki megtérülés követelményeitől – erősítette meg.

A politikus az elhúzódó gazdasági válság kedvezőtlen hatásainak kiküszöbölésével, a fejlesztési feladatok finanszírozási igényével magyarázta, hogy szűk körben kiegészülnek a fejlesztési hitel, és tőkefinanszírozással érintett területek elsősorban a turisztika, az agrárium, a vidékfejlesztés területén. A jövőben az MFB feladatai között hangsúlyosabban megjelenik, hogy a bank az állam nevében tulajdonosi jogokat gyakorol törvényben meghatározott állami tulajdonú gazdálkodó szervezetek esetében, nemzetgazdasági szempontból jelentős fejlesztések, beruházások megvalósítása, bővítése, hatékonyságának növelése, versenyképessége szempontjából – közölte a Fidesz képviselője. A törvénymódosítás rögzíti azt is, hogy a bank állami tulajdonú részesedést nem privatizálhat.

Kifejtette, hogy az MFB működésével kapcsolatban problémás az a hatályos szabályozás, amely szerint több vezérizgató alkalmazására is lehetőség van. A bank vezetésének vezérigazgatói szinten való megosztása miatt a működés, a szervezet nem átlátható, tisztázatlanak a felelősségi viszonyok – vélekedett. A törvény módosítása szerint vezető állású személyek, ügyvezetők megválasztásához, kinevezéséhez a jövőben nem kell majd a felügyelet engedélye, de az a kinevezést követően jogosult lesz annak a felmentését kezdeményezni, aki a törvényi előírásoknak nem felel meg; a felügyelet előzetes kontrollját utólagos kontroll váltja fel – érvelt.

Fónagy János elmondta még, hogy törvénytervezet az APEH és a Vám- és Pénzügyőrség összevonását is előkészíti: a nemzeti bevételek egy szervezetben történő kezelése elősegíti az állami bevételi célok hatékonyabb teljesülését, lehetővé teszi az adórendszer hatékonyságának növelését, az eljárások egyszerűsítését, gyorsítását, átláthatóságát.

(mti)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.