Pálinkás: Eleget beszéltek már, cselekvésre van szükség

A legszélesebb körű nemzeti egyetértésre, társadalmi összefogásra van szükség az oktatás ügyében, nem elegendő pusztán a politikai egyetértés – mondta Pálinkás József, a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnöke csütörtökön Budapesten a Hogyan lehet a felívelést segítő igazi szárny az oktatás? című konferencia köszöntőjében. • Sólyom: Semennyi pénzt nem szabad sajnálni az oktatástól

MNO
2010. 05. 20. 11:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatásnak vannak olyan központi kérdései, amiket feltétlenül meg kell oldanunk, ehhez eljött a cselekvés ideje. „Elég stratégia készült már, elég sok gondolatot megbeszéltünk már ezen a területen, cselekvésre van szükség” – fogalmazott Pálinkás a négytagú, szakértőkből álló Bölcsek Tanácsa által készített Szárny és teher című könyvhöz kapcsolódó konferencián.

Középpontban az oktatás

Az oktatás van a középpontban – mondta a Nemzeti Erőforrás Minisztériumának kijelölt vezetője az oktatás megújításáról tartott konferencián az Akadémián Budapesten csütörtökön.

A Bölcsek Tanácsa Alapítvány által szervezett konferencián Réthelyi Miklós kiemelte: az oktatás mellett az egészségügy, a szociális biztonság, a kultúra és a sport irányításáért felelős minisztériumban minden erejével azon lesz, hogy a különböző területek egymásban szövetségest lássanak. A tárca feladata lesz, hogy biztosítsa az emberek testi, lelki, szellemi jólétének, fejlődésének feltételeit. Az államfő felkérésére a Bölcsek Tanácsa által készített Szárny és teher című tanulmánnyal összhangban a miniszter hangsúlyozta, hogy szükség van a fenntartható fejlődés pedagógiájára, egy új viselkedéskultúrára, közösségformálásra, a demokratikus társdalom működésében való részvételre nevelésre, szociális érzékenységre, küzdőképességre és terhelhetőségre, illetve rendszerben gondolkodásra.

Csermely Péter professzor, a Bölcsek Tanácsának tagja szerint „nemes visszafogottsággal”, a kapkodást elkerülve, az értékeket megőrizve, de alapjaiban kell újjáépíteni a magyar oktatási rendszert. A szakember előadásába elmondta: a tanulmány készítői a valóságból, az iskolák mindennapjaiból indultak ki, és először azt vizsgálták, hogyan változott az iskolát körülvevő világ az elmúlt két évtizedben. A legfontosabb átalakulások közé sorolták az információs robbanást, és annak nyomán az információk ellenőrzésének hangsúlyosabbá válását, az emberi kapcsolatok átalakulását, a közösségek bomlását, az értékrend elbizonytalanodását, a társadalmi különbségek fokozódását, az iskolát érő demográfiai hullámzásokat – ami megjelent a felsőoktatás eltömegesedésében, majd a gyermeklétszám csökkenésében a közoktatásban –, és végül a pedagógusi pálya elértéktelenedését.

A magyar oktatási rendszer hiányosságai közé tartozik a szakember szerint a koncepcionális és konszenzusos stratégia hiánya, a tisztázatlan igazgatási és finanszírozási rendszer és a kudarc-, illetve hátránycentrikus iskolai gyakorlat. Ez utóbbira példaként említette a kutató, hogy szakemberek szerint az egészséges emberi kapcsolatokban, így a tanár-diák viszonyban is 3-5-ször több dicséret, mint szidás van. A magyar pedagógus azonban főként arra kíváncsi, mit nem tanult meg a gyermek, nem arra, hogy mit tud. Ezért aztán főként szidja, esetenként meg is alázza a tanulót, ami törvényszerűen vonja maga után a kudarcok sorozatát.

Csermely Péter fontos feladatnak nevezte a pedagógusok helyzetének átfogó javítását, kezdve a pálya presztízsének, a képzés színvonalának emelésétől a minőségarányos teljesítménybérezésen át a hatékony szakfelügyeleti rendszerig és továbbképzésig. Az előadó megjegyezte, hogy a felmérések szerint egy pedagógus átlagosan heti több mint 60 órát dolgozik, ebből tanítással 20 órát, készüléssel 12 órát, továbbképzéssel 6 órát, adminisztrációval pedig 13 órát foglalkozik, és ez utóbbi elfogadhatatlanul sok.

Egy másik felmérés szerint a tanárokat az elégtelen szülői támogatásnál és az eltúlzott munkaterheknél is sokkal jobban bántja a központi oktatásirányítás kiszámíthatatlansága. A szakember arra figyelmeztetett, hogy nem gyors eredményeket, hanem következetességet kell várni az oktatás irányítóitól, mert lehet, hogy az eredmények csak 10-20 év múlva jelentkeznek. Csermely Péter azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor öt nagy területet emelt ki a nemzeti konzultációk témájaként – a rendet, a gazdaságot, a szociális biztonságot, az egészségügyet és a demokráciát – megjegyezte, hogy azt kéri: kerüljön be a kiemelt nemzeti ügyek közé az oktatás is. A hallgatóság nagy tapssal fogadta az előadó felvetését.

Csapó Benő oktatáskutató előadásában hangsúlyozta, hogy egy jól működő közoktatás óriási lehetőségeket jelent az országnak. Egyes felmérések szerint ha a következő 20 évben a magyar közoktatás színvonala olyan lenne, mint a finn, akkor a nemzeti össztermék, a GDP 584 százalékkal növekedhetne. Jelenleg egy OECD-felmérés szerint a magyar közoktatás stagnál, a természettudományos képzés a fejlett országok átlagánál még kicsivel jobb, a matematikai képzés átlagos, az olvasás és szövegértés azonban átlag alatti. A szakember szerint a pedagógusképzés egyenesen válságban van.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.