Tarlós: A felére csökkenhet a Fővárosi Közgyűlés létszáma

Tarlós István szerint az önkormányzatokat érintően idén még csak egyszerűbb módosítások lehetnek, a közigazgatási rendszer alapvető változásai 2014-től várhatók. A Fidesz fővárosi frakcióvezetője az MTI-nek adott interjúban azt mondta: úgy véli, a Fővárosi Közgyűlés akár már ősztől 34-35 plusz 1 taggal működhet. Beszélt arról is, az új parlamentnek az elsők között kell rendeznie a budapesti parkolás kérdését.

MNO
2010. 05. 12. 9:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A politikus, aki várhatóan a Fidesz főpolgármester-jelöltje lesz ősszel, Budapest legégetőbb problémái között említette a városüzemeltetést, a beruházások „újragondolását”, a város pénzügyi stabilitásának helyreállítását, valamint Budapest szellemiségének megváltoztatását. A városüzemeltetéssel kapcsolatban azt mondta: kiemelten kell foglalkozni a BKV-val, valamint a többi közszolgáltató céggel és azok privatizációjának körülményeivel is. A beruházásokról szólva Tarlós úgy fogalmazott: mindenki szereti a fejlesztéseket, de a főpolgármester – „talán azért, mert elég elvont, esszenciális humán értelmiségi” – igen sajátosan gondolkodik a fejlesztés és a működés arányairól. Hozzáfűzte: a beruházásokat felül kell vizsgálni, ahol lehet még, ott ésszerű korrekciókat kell végrehajtani.

Ősztől kevesebb képviselő lehet

Az önkormányzati képviselők létszámáról azt mondta: „életszerű” arra számítani, hogy már 2010 őszétől csökkentett létszámmal működhetnek a képviselő-testületek és a Fővárosi Közgyűlés. Utóbbiban – személyes véleménye szerint – a jelenlegi 66 plusz 1 képviselő helyett a 34-35 plusz 1 fős létszám lenne az indokolt. Rámutatott: az önkormányzati törvényt más ponton is módosítani kell, hiszen az Alkotmánybíróság megsemmisítette a jogszabály egy passzusát, és emiatt július 1-jétől ingyenes lenne a parkolás Budapesten. A formálódó javaslatot ismertetve elmondta: törvényben hatalmaznák fel a fővárost arra, hogy rendeletben szabályozza a parkolás és a parkolásgazdálkodás rendszerét, a kiemelten védett várakozási övezeteket és az alkalmazható várakozási díjak megállapítását, valamint a közterület-használatot és a közterület rendjét.

A kétszintű önkormányzás Tarlós István szerint „majdhogynem működésképtelen”. Megjegyezte ugyanakkor, hogy 2010 őszére még csak egyszerűbb intézkedések valósíthatók meg, a közigazgatási rendszer alapvető változásai pedig 2014-től várhatók. Azzal összefüggésben, hogy egyes hírek szerint bizonyos önkormányzati feladatok visszakerülnének az államhoz, a frakcióvezető azt mondta: nincs semmilyen döntés az ügyben, a gondolkodás szintjén szóba került az általános iskolai oktatás és az óvodák, valamint a szakoktatás finanszírozásának újragondolása. Szerinte azonban ez a kérdés is a nagyobb, hosszabb előkészítést igénylő csomaghoz tartozik, amelyben 2014-től várható lépés.

Tarlós: Hatékony és direkt kampányt tervezünk

A parlamenti mandátumot szerzett Tarlós István elmondta: az Országgyűlésben is fővárosi ügyekkel szeretne foglalkozni elsősorban. Beszámolt arról is, kezdeményezi, hogy a parlament önkormányzati bizottságának keretein belül hozzanak majd létre egy Budapest-munkacsoportot, amelynek a vezetését is vállalná. Az ősszel esedékes önkormányzati választás előtt rövid és hatékony, direkt kampányt terveznek.

Az MSZP főpolgármester-jelöltjének, Horváth Csabának a díjmentes közösségi közlekedéssel kapcsolatos felvetésére úgy reagált: ez a terv csak arra alkalmas, hogy „valaki szakmailag tökéletesen lejárassa magát”. „Csak olyan ember ígér ilyet, aki magában biztos benne, hogy nem lehet majd rajta számon kérni” – vélekedett. Emlékeztetett, a szocialista politikus néhány hónappal ezelőtt még indulatosan érvelt amellett, hogy a BKV-tarifákat évente legalább az infláció mértékével emelni kell. Tarlós szerint „nem ördögtől való gondolat” a dugódíj, amelyet Európa számos nagyvárosában már alkalmaznak, budapesti bevezetésének feltételei azonban jelenleg nem adottak, a magyar fővárosban ugyanis nagyon kevés a P+R pakoló, nincs egységes parkolási rendszer, és nincs befejezve például a 4-es metró sem.

Egységes tarifarendszerre van szükség

A BKV jegyárairól szólva a politikus kifejtette: egységes, regionális menetrendet és egységes, regionális tarifarendszert kellene kialakítani a MÁV-val és a Volánnal közösen. Szerinte mindezt egy év alatt meg is lehetne szervezni. Szerinte a buszközlekedés jelentős része megfelelő, garantált szerződésekkel kiszervezhető. Arra a kérdésre, hogy ha ő kerül a főpolgármesteri székbe, lesznek-e Budapesten szimbolikus beruházások, Tarlós István azt felelte: „lehet majd álmodozni”, de ahhoz a terepet elő kell készíteni, a működést stabilizálni kell. A politikus olyan, kisebb költségekkel járó beruházásokat szeretne, amelyek elsősorban a város forgalmának átalakítását és más, közérzetjavító célokat szolgálnak.

A kerékpárutakról szólva azt mondta: számos szervezet joggal tiltakozik amiatt, hogy nem kap lehetőséget ezek kialakításában, és ezért vannak „értelmetlen kedvezmények” a bicikliseknek, és olyan kerékpárútszakaszok, amelyek nem vezetnek sehová. Rendszerelven ki kell alakítani a kerékpározás infrastruktúráját és szabályait. Arra a felvetésre, ha főpolgármesterré választják, lemond-e országgyűlési mandátumáról, úgy válaszolt, mérlegelni fogja. „Ha a parlamentben maradok, kizárólag önkormányzati, elsősorban budapesti ügyekkel foglalkozom majd” – zárta Tarlós.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.