A főváros fellebbez és egy új tender kiírását is mérlegeli

A főváros megfellebbezi a francia bíróság határozatát, de mérlegeli egy új tender kiírását is – jelentette be Tarlós István főpolgármester szerdai sajtótájékoztatóján. A BKV-n kívül további három fővárosi cég lehet csődközelben: a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., a szippantást végző Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft., valamint a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt.

MNO
2010. 12. 22. 9:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nanterre-i bíróság kedden kihirdetett határozatában helybenhagyta a budapesti metrókocsik gyártója, az Alstom kérelmét, amelyben a cég azt indítványozta, hogy a hatóságok tiltsák meg a BKV-nak a bankgaranciák lehívását.

Tarlós István főpolgármester jelezte: folytatják a tárgyalást a francia céggel, részben kármentési szándékkal, részben pedig azért, mert nem szeretnék rombolni a két állam közötti kapcsolatot, „de erősen mérlegeli a főváros egy új tender kiírását is”.

Kérdésre válaszolva elmondta: a napokban ismét tárgyal Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszterrel, s az egyeztetés után döntik el, meddig és milyen módon egyeztessenek tovább az Alstommal. Jelezte: minden, a 4-es metróval kapcsolatos döntést egyeztetnek az állammal, hiszen az állam is részt vállal a beruházás finanszírozásában.

Közölte azt is, felveszik a kapcsolatot Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztossal, hogy vizsgálja meg: a metrókocsik szállításáról 2006-ban megkötött szerződés mennyiben felel meg a város érdekeinek, mennyiben okozott vagy okozhatott kárt, az milyen mértékű, és van-e az ügynek felelőse.

Felidézte: 2006-ban az előző városvezetés kötött szerződést az Alstommal 37 metrószerelvény gyártására, ebből 22-nek 2009 májusáig Budapestre kellett volna érkeznie, a többinek pedig az év októberéig. Ezzel szemben jelenleg három szerelvény van az országban. Felidézte: a szerződésben a francia bíróság illetékességét, valamint a legfeljebb 10 százalékos kötbért kötötték ki, ami azt jelenti, hogy ha ez a 10 százalék kimerül, akkor bármennyit késhet a szállító, „nincs további szankcióra még elméleti lehetőség sem”. Azt is kikötötték a szerződésben, hogy vis maiornak minősül és nem róható fel a szállítónak, ha nem tudja megszerezni a szükséges vasúthatósági engedélyt, és „minden teljesítés nélkül” előlegbe kifizettek 30 milliárd forintot – sorolta Tarlós István. Szavai szerint az előző városvezetés – csaknem két év alatt – semmit nem tett azért, hogy a szerződés teljesüljön.

Hozzátette: a francia szállító a mai napig nem tudta megszerezni a vasúthatósági engedélyt. A közgyűlés pedig úgy döntött, a BKV-nak fel kell bontania a szerződést, amit a BKV vezérigazgatója végrehajtott.

„Utána valóban megpróbáltunk kármentést végezni, elmondtuk, hajlandók vagyunk egyeztetni az Alstommal”, a francia szállító pedig bírósághoz fordult – mondta a főpolgármester, aki hangsúlyozta: a per nem a metrószerelvényekről szól, hanem a 30 milliárdos bankgarancia lehívásáról.

Tarlós úgy fogalmazott: a bíróság indoklása „francia jogászok szerint is enyhén szólva meghökkentő”, mert – mint mondta – például olyan mellékmondat is van benne, hogy a főváros az oroszokkal akarna üzletet kötni az Alstom helyett, vagy hogy a BKV folyó kiadásainak biztosítására akarnák fordítani a garanciális összeget.

Felhívta a figyelmet arra: tíz éve mindenki tudja, hogy a BKV nehéz helyzetben van, de a garanciális pénzből egy fillér sem fordítható a közlekedési cég folyó kiadásaira, ugyanis az EIB-pénzből származik, amellyel „az utolsó fillérig” el kell számolni.

Tarlós István egy kérdésre válaszolva közölte: ha az Alstom kijavítja a szerelvények hibát és megszerzi a szükséges engedélyt, akkor a BKV átveszi a járműveket, bár – jegyezte meg – azt nem tudja, mi lesz a késedelemmel.

Három fővárosi cég lehet csődközelben

A BKV-n kívül további három fővárosi cég lehet csődközelben: a Budapest Gyógyfürdői és Hévízei Zrt., a szippantást végző Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi Kft., valamint a Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. – közölte a főpolgármester a Főváros Közgyűlés szerdai ülése előtt tartott sajtótájékoztatón.

Tarlós elmondta: a gyógyfürdőcég azért van nehéz helyzetben, mert mintegy 700 millió forint hiánya van. Ez az oka annak, hogy délelőttre összehívták a testület rendkívüli ülését – közölte. A szándék az, hogy a céget valahogy kihúzzák a „hihetetlen pénzügyi csávából” – tette hozzá. A főpolgármester elmondta, az új fővárosi vezetés nemcsak a BKV és a metróproblémát örökölte meg, hanem még három olyan céget is, amelyek közvetlen csődközelben vannak.

Kérdésre válaszolva közölte azt is: még nem dőlt el véglegesen, hogy a fővárosi kórházak a jövőben hová fognak tartozni, így az sem, hogy amennyiben az önkormányzatnál maradnak, akkor létrehoznak-e egy holdingot. „Valamilyen formában talán igen” – fogalmazott Tarlós István.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.