A nevelés az új közoktatási törvény alapvető célja

A nevelést tekinti alapvető céljának az új közoktatási törvény pénteken kora délután nyilvánosságra kerülő koncepciója – mondta Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a dokumentumot és a pedagógus-életpályamodell tervezetét bemutató sajtótájékoztatón Budapesten. • Vita az emelt szintű érettségiről

MNO
2010. 12. 03. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hoffmann szerint az utóbbi évek alatt sajnos háttérbe szorult a nevelés az oktatási intézményekben, ami azt eredményezte, hogy a „gyerekek nem találták meg jól a helyüket” az iskolában, ahol a szerepüket túldimenzionáló néhány szülő is sokszor megengedetlen módon lépett fel a pedagógusokkal szemben.

Az új közoktatási törvény koncepciója egyértelműen körülhatárolja és harmóniába hozza a pedagógusok, a diákok, valamint a szülők kötelezettségeit és jogait, továbbá a jelenlegi jogszabály szolgáltató jellegével szemben közszolgáltatásként tekint a közoktatásra – fejtette ki az államtitkár.

Kiemelte: a leszakadás megakadályozása és a tehetségek egyidejű fejlesztése szerintük az egyéni bánásmód előtérbe helyezésével hozható összhangba, ezért két új elemet is létrehoznak a kis csoportokban történő fejlesztés segítésére. Az egyik ilyen az iskola megkezdése előtti úgynevezett „nulladik év”, amelyre azért van szükség, hogy a még iskolára nem érett gyerekek ne maradjanak nyolcéves korukig az óvodában. Ők kis csoportokban, egyéni fejlesztő munkával iskolai körülmények között szokhatnak hozzá ahhoz, hogy mit jelent például a csengetés vagy a minimális mértékű házi feladat elkészítése – mutatott rá Hoffmann Rózsa.

A fentiek analógiájára egy „korrekciós lehetőséget” is beépítettek azon tanulóknak, akik például betegség vagy egyéb lemaradás miatt nem nyertek felvételt a középszintű oktatásba. Ez az úgynevezett „híd program” képes lehet az életutak korai kisiklásának megakadályozására – jegyezte meg a szakpolitikus. Hozzátette: a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokkal szemben is komoly kritériumokat kívánnak felállítani annak érdekében, hogy csak a valóban sikeres tehetséggondozást végző intézmények maradhassanak fenn.

Hoffmann aláhúzta továbbá, hogy a törvénykoncepcióban visszatérnek az 1995-ös nemzeti alaptanterv gyakorlatához, vagyis minimális szinten meghatározzák azokat a tartalmakat, amelyeket kötelezően át kell adni a gyerekeknek a nemzeti és egyetemi műveltségből.

Az oktatásért felelős államtitkár elmondta továbbá, hogy a pedagógusok bértábláját nem összegekben, hanem a mindenkori minimálbérhez viszonyított százalékokban határozzák meg, ezzel biztosítva a tanári fizetések bérszínvonal emelkedésével arányos növekedését.

Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kiemelte ugyanakkor, hogy nem bérkorrekcióról van szó, hanem egyfajta minőségbiztosításról, vagyis a pedagógusoknak komoly szakmai kihívásoknak kell megfelelniük, amit az állam a jelenleginél magasabb és differenciáltabb színvonalon kíván finanszírozni.

Hoffmann Rózsa megjegyezte: a miniszteri értekezlet által jóváhagyott törvénykoncepciók szakértői csoportokra támaszkodva készültek, de további észrevételek leadására is lehetőség van december 30-ig. Az államtitkár szerint a dokumentumok a tavaszi hónapokban kerülhetnek az Országgyűlés elé a felsőoktatási törvény koncepciójával együtt, és reményei szerint még a nyár előtt elfogadják azokat, hogy a következő tanév már az azokban foglalt szellemiség alapján kezdődhessen el. A törvénytervezetek pénteken kora délutántól elérhetők a Nemzeti Erőforrás Minisztérium honlapján.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.