Az Országgyűlés hétfőn este a kormánypártok, valamint a Jobbik és az LMP igen, illetve a szocialista képviselők nem szavazatai mellett fogadta el az ágazatot érintő változtatásokat. A zárószavazás előtti pillanatokig változó törvényjavaslat végleges szövege alapján a közlekedési hatóság engedélye alapján zárt rendszerű elektronikus formában, interneten keresztül is elvégezhető a közúti járművezetői tanfolyam elméleti képzése; ugyanakkor a járművezetői vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzése szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekbe terelődik.
A képviselők döntése értelmében a közúti ellenőrzés során a gyorshajtás, vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása, illetve a tilos jelzésen való áthaladás és az ittas vezetés esetén is 10 ezer forinttól 300 ezer forintig terjedő helyszíni bírság szabható ki. A törvény emellett megtiltja mindenféle reklámhordozó elhelyezését a közutak közvetlen környezetében, illetve a lakott területen kívül az úttest mellett is. A tilalom utóbbi esetben csak a négy négyzetméternél kisebb reklámtáblákra, valamint a benzinkutak cégjelzéseire és a közlekedés biztonságát szolgáló közérdekű tájékoztatásokra nem vonatkozik. A közlekedési hatóság a rendelkezéseket megszegő ingatlantulajdonosokat a szabálytalanul elhelyezett reklámok eltávolítására, illetve félmillió forintos bírságra kötelezheti.
A változtatások az autóbusz- és vasúttársaságok számára is lehetővé teszik az elektronikus biztonságtechnikai felvételek készítését a járműveken és a megállókban. A jogalkotók ettől alkalmazottaik és az utasok, valamint a vagyontárgyak és poggyászok biztonságát remélik. A jogszabályban rögzítik, hogy a szolgáltatók csak a bíróság, illetve más hatóság számára adhatják át az általuk készített felvételeket, a hatósági eljárásra ki nem kért felvételeket pedig legfeljebb három napig őrizhetik meg. A felvételkészítés minden esetben csak akkor engedélyezett, ha a jogsértések más eszközökkel nem deríthetők fel, illetve megelőzésükre nincs más mód.
A légügyi törvény változtatásai alapján rendőrség átveheti a légi közlekedés védelmével kapcsolatos feladatokat a nyilvános repülőtér üzemben tartójától, amennyiben utóbbi nem tartja be a magyarországi és európai uniós szabályokat. A reptér üzemeltetőjének ebben az esetben meg kell fizetnie a hatóság költségeit a közbelépés után.
Hatályba léphet Riz Levente, a főváros XVII. kerületének fideszes képviselője által a zárószavazás előtt benyújtott módosítása is, amely alapján a zajgátló védőövezet által érintett településeket is be kell vonni a légi közlekedési bírság szabályozásáról, illetve felhasználásáról való döntésbe. A repülési ágazatot érintő módosítások emellett részletesebben szabályozzák a légi közlekedés védelme során szükséges képzési feltételeket is.
A törvényhozók a vasúttársaságok működési feltételeire is kitérnek és például előírják, hogy a turistavasutak, valamint a sífelvonók és a saját célú vasúti pályahálózat működtetőinek nem kell külön vasútbiztonsági engedélyt beszerezniük.
(MTI)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.