Fónagy János parlamenti államtitkár december 11-én a Fehérgyarmat–Zajta és a Kocsord alsó–Csenger, Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár pedig december 12-én az Esztergom–Almásfüzitő vonal megnyitását ünnepli együtt az utasokkal. A vasárnapi üzemkezdéssel az Esztergom–Almásfüzitő, Börgönd–Sárbogárd, Godisa–Komló, Abaújszántó–Hidasnémeti, Fehérgyarmat–Zajta és Kocsord alsó–Csenger vonalakon, összesen 165 kilométeren indul újra a személyszállítás. A döntéssel 43 település mintegy 135 ezer lakosának közlekedési lehetőségei bővülnek.
A júliusi első körben újraindított öt viszonylattal (Székesfehérvár–Komárom, Csorna–Pápa, Veszprém–Zirc, Lajosmizse–Kecskemét és Karcag–Tiszafüred) együtt az idei változások nyomán összesen mintegy 375 kilométeren közlekedhetnek újra vonatok. A nagyvárosoktól a Kecskemét környéki tanyavilágig így 75 település összesen mintegy 485 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat úti célja eléréséhez – áll a közleményben.
Mint írják, az intézkedésekkel a kormány a vidék lakosságmegtartó képességét kívánja erősíteni, az érintett térségeket, településeket a gazdaság vérkeringésében tartani. A szaktárca a további forgalomszüneteltetett vonalakon is vizsgálja az újranyitás lehetőségét. Az eredeti tervek szerint a decemberi menetrendváltással egy Heves megyei szakaszon is újraindulhatott volna a személyforgalom. A tavaszi-nyári rendkívüli esőzések és árvíz azonban súlyos károkat okoztak a Szilvásvárad–Putnok viszonylaton. A biztonságos vonatközlekedés feltételeinek maradéktalan biztosítása itt további beavatkozásokat igényel. A szakasz a rendbehozatala után, várhatóan a jövő évben nyílhat majd meg.
A közleményben emlékeztetnek: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium vasút melletti elkötelezettsége más intézkedéseiben is megmutatkozik. A tárca az Országgyűlés által tárgyalt közlekedési törvénycsomagban a 14 hazai kisvasút és megközelítőleg 8000 iparvágány működtetésének érdemi egyszerűsítését kezdeményezte. A turisztikai célú, keskeny nyomtávú vasutak és a saját célú pályahálózatok üzemeltetőinek a javaslat elfogadása esetén a jövőben nem kell működési engedéllyel és vasútbiztonsági tanúsítvánnyal rendelkezniük. A közlekedésbiztonsági megfelelőséget a szakhatóság továbbra is ellenőrzi majd. A régóta várt változással a tárca szerint az érintettek adminisztratív terhei és költségei jelentősen csökkennek. Az intézkedés jótékonyan hat a belföldi turizmus fejlődésére, mérsékli a kötöttpályás megoldások versenyhátrányát a közúti alternatívákkal szemben. 2011-ben a helyközi közösségi közlekedés teljes, a szervezeti, szabályozási és finanszírozási kérdésekre is kiterjedő megújítása várható, egyebek mellett a közlekedési holding létrehozásával és a személyszállítási törvény megalkotásával – zárul a tárca kommunikációs főosztálya által jegyzett közlemény.
(MNO)

Kóros elmeállapotú nő akart bírót és rendőrkapitányt ölni
A hivatalokat is megfenyegette.