Első ütemben 2014-re megújulhat a Széll Kálmán tér

Elfogadta a budapesti Széll Kálmán tér átépítésével kapcsolatos koncepciót szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Szintén döntöttek arról, hogy módosították a Móricz Zsigmond körtér területrendezését, és a jelenleg folyó munkákat azonnal felfüggesztik.• Elfogadta a közgyűlés a BKV konszolidált üzleti jelentését

MNO
2011. 08. 31. 15:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elfogadta a budapesti Széll Kálmán tér átépítésével kapcsolatos koncepciót szerdai ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Hutiray Gyula főpolgármester-helyettes előterjesztését a képviselők 24 igen szavazattal, 10 tartózkodás mellett fogadták el. Az előterjesztő a vitában azt hangsúlyozta, hogy a korábbi több tízmilliárdos tervekkel ellentétben a pár milliárd forintból megvalósítható programmal szeretnék megoldani a Széll Kálmán tér területrendezési problémáját.

Somfai Ágnes (LMP) azt sérelmezte, hogy hivatalosan nem értesült a koncepciótervekről, és hiányolta az ötletpályázat kiírását. Hozzátette: a javasolt koncepciót támogatják. Bihary Gábor (MSZP) úgy véli, szerény javaslatról van szó, „az előterjesztő mert kicsit álmodni”. Szerinte abban az esetben, ha e koncepció alapján valósul meg a Széll Kálmán tér felújítása, akkor a közlekedési csomóponton kívül építészeti és köztéri „értékei” nem lesznek a három kerület határán elhelyezkedő térnek.

Az elfogadott előterjesztés szerint 2010-ben 3 milliárd forintot különítettek el a tér felújítására, a térség közösségi közlekedési kapcsolatainak fejlesztésére, a fogaskerekű felújítására, annak a Széll Kálmán térre való vezetésére. A január 31-i közgyűlésen megszavazták, hogy készüljön koncepció a Széll Kálmán tér – a volt Moszkva tér – átrendezéséről, azt végül a Főmterv készítette el. A koncepció lényege, hogy a felújítás ütemezését, nagyságrendjét tisztázzák mind közlekedési, mind városépítészeti szempontból.

A koncepcióterv tartalma szerint az első ütemben átalakítanák a gyalogosfelületeket, megújítanák az utcabútorokat és akadálymentesítik a teret, mozgólépcsőket helyeznének el a Várfok utca irányában. Emellett a gyalogoskapcsolatokat is fejlesztenék több zebra kijelölésével. A közlekedés szempontjából fontos elem, hogy a kerékpáros-közlekedési kapcsolatokat javítanák, illetve csökkentenék a közösségi közlekedés helyigényét; a tér forgalmi kapacitásait nem növelnék, de ennek csökkentése sem cél.

A metróállomás teljes átépítése is szándékában áll a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) és a városvezetésnek is, a kereskedelmi funkciókat ellátó épületszárny bontásával együtt. A közösségi közlekedési kapcsolatok javítása szintén kiemelt feladat, a budai fonódó villamosvonalak projektjének Széll Kálmán téri ágát szeretnék megvalósítani, illetve az átszállási kapcsolatokat javítanák. A munkálatok első üteme a számítások szerint 2,5-3 milliárd forintba kerül, de a későbbi munkákhoz 1,5 milliárdos fővárosi forráskiegészítés szükséges a kivitelezés 2013-as beindításához. A BKK tervei szerint az első ütem kivitelezési munkálatai várhatóan 2014-ig fejeződhetnek be.

Egy évvel csúszik a körtér átadása

Módosul a Móricz Zsigmond körtér területrendezése, a jelenleg folyó munkákat azonnal felfüggesztik, miután a képviselők elfogadták az erre vonatkozó előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén. A javaslatot 34 igen szavazattal egyhangúlag szavazták meg.

Az elfogadott javaslat szerint a Móricz Zsigmond körtéren a 4-es metró építkezésével kapcsolatos felszíni rendezés korábbi terveit egy korábbi közgyűlési döntés nyomán felülvizsgálta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), és új alternatívákat fogalmazott meg. A szakemberek azt javasolják, hogy a körteret úgy építsék át, hogy megszűnjön a Fehérvári út felől a gépjárműforgalom, és a Váli utca és a 6-os villamos végállomása között díszburkolattal ellátott gyalogoszónát alakítsanak ki. Északról továbbra is biztosított marad a járműforgalom, a módosítások a buszforgalmat nem érintik.

A módosítás miatt mintegy egy évvel csúszik majd a körtér átadása, így csak 2012 közepére valósulhat meg, és a becslések szerint 420-430 millió forintos többletköltség jelentkezik. Ezzel szemben viszont javulnak a kerékpáros- és gyalogoskapcsolatok. Jelenleg az előterjesztés szerint a tér 4-es metró állomásához kapcsolódó felszínrendezés munkálatai 90 százalékos készültségi szinten vannak, ezért szükséges a kivitelezés azonnali felfüggesztése. A döntés után a Budapesti Közlekedési Központ és a DBR Metró Projekt Igazgatóság további részletes vizsgálatokat fog elvégezni a jogi, pénzügyi és ütemezési következményekről.

Átadják a társaságot a BKK-nak

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tulajdonába kerül a Budapest Szíve Nonprofit Kft., miután a Fővárosi Közgyűlés szerdán 19 igen szavazattal, 12 tartózkodás mellett, ellenszavazat nélkül elfogadta az erről szóló előterjesztést. A fővárosi önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló társaságot 11,3 millió forintért adják át a BKK-nak szeptember 30-i határidővel.

A tulajdonosi jogok átruházását a városvezetés azzal indokolta, hogy a Budapest szíve program projektjei nagymértékben kötődnek a főváros közlekedési rendszereihez, így a projektek szakmai előkészítése és lebonyolítása szorosan kapcsolódik a közlekedési társaság szakmai feladatainak ellátásához.

(MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.