Szigorúbb kontroll jöhet a 4-es metró beruházása fölött

Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött, a projekt felügyelete pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által irányított Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kerülne az Országgyűlés gazdasági bizottságának a jövő évi költségvetést megalapozó törvényekhez benyújtott módosító indítványa szerint – írja a Népszabadság a csütörtöki számában.

NT
2011. 11. 17. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Módosítanák az állami támogatás nagyságáról és a folyósítás feltételeiről Budapesttel kötött szerződést is. A lap megjegyzi, hogy a módosító javaslatot a Rogán Antal vezette gazdasági bizottság nyújtotta be.

A Népszabadságban megjelent írás szerint átírnák a Kelenföld és Bosnyák tér közötti szakasz állami támogatásáról szóló 2005-ös jogszabályt. Egyrészt a támogatás összegét a helyi önkormányzatok fejezetből az uniós fejlesztések fejezetébe kívánja áthelyezni. A projekt felügyelete pedig az államháztartásért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumtól a fejlesztési minisztériumhoz kerülne.

A lap felidézi, hogy 2003-ban fogadták el a metrótörvényt, amelyben az első szakasz megépítéséhez 154 milliárd forintot szavaztak meg. A jogszabályt két év múlva Demszky Gábor polgármester sürgetésére módosították azzal az indokkal, hogy a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti új metróvonal 300 milliárd forintra becsült költsége 15 százalékkal csökkenthető lenne.

A módosított szerződésben nettó 208,8 milliárd forint támogatást vállalt az állam, s az ellenőrzési jogok gyakorlását segítő szakértői szolgáltatásra további 50 milliót szavaztak meg. A költségek mégis elszálltak. Tavaly már 370 milliárdra becsülték az első szakasz költségét, míg a Gazdagrét és Bosnyák tér közötti teljes vonal megépítését „cirka” 533 milliárdra.

Ezt veti fel javaslatának indoklásában a gazdasági bizottság is utalva arra, hogy az Állami Számvevőszék már többször jelezte a 4-es metróval kapcsolatos aggályait. A bizottság szerint a feltárt gondok veszélybe sodorhatják a beruházás befejezését és azt a lehetőséget, hogy uniós pénzből finanszírozhassák, s ezért módosítsák a fővárossal kötött szerződést. A Budapestnek nyújtandó pénzügyi támogatást – korábban törvényben rögzített összegét – a javaslat elfogadása esetén az új szerződésben határoznák meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.