Szigorúbb kontroll jöhet a 4-es metró beruházása fölött

Szigorúbb kontrollt gyakorolna a kormány a 4-es metró beruházása fölött, a projekt felügyelete pedig a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által irányított Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez kerülne az Országgyűlés gazdasági bizottságának a jövő évi költségvetést megalapozó törvényekhez benyújtott módosító indítványa szerint – írja a Népszabadság a csütörtöki számában.

NT
2011. 11. 17. 5:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Módosítanák az állami támogatás nagyságáról és a folyósítás feltételeiről Budapesttel kötött szerződést is. A lap megjegyzi, hogy a módosító javaslatot a Rogán Antal vezette gazdasági bizottság nyújtotta be.

A Népszabadságban megjelent írás szerint átírnák a Kelenföld és Bosnyák tér közötti szakasz állami támogatásáról szóló 2005-ös jogszabályt. Egyrészt a támogatás összegét a helyi önkormányzatok fejezetből az uniós fejlesztések fejezetébe kívánja áthelyezni. A projekt felügyelete pedig az államháztartásért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumtól a fejlesztési minisztériumhoz kerülne.

A lap felidézi, hogy 2003-ban fogadták el a metrótörvényt, amelyben az első szakasz megépítéséhez 154 milliárd forintot szavaztak meg. A jogszabályt két év múlva Demszky Gábor polgármester sürgetésére módosították azzal az indokkal, hogy a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti új metróvonal 300 milliárd forintra becsült költsége 15 százalékkal csökkenthető lenne.

A módosított szerződésben nettó 208,8 milliárd forint támogatást vállalt az állam, s az ellenőrzési jogok gyakorlását segítő szakértői szolgáltatásra további 50 milliót szavaztak meg. A költségek mégis elszálltak. Tavaly már 370 milliárdra becsülték az első szakasz költségét, míg a Gazdagrét és Bosnyák tér közötti teljes vonal megépítését „cirka” 533 milliárdra.

Ezt veti fel javaslatának indoklásában a gazdasági bizottság is utalva arra, hogy az Állami Számvevőszék már többször jelezte a 4-es metróval kapcsolatos aggályait. A bizottság szerint a feltárt gondok veszélybe sodorhatják a beruházás befejezését és azt a lehetőséget, hogy uniós pénzből finanszírozhassák, s ezért módosítsák a fővárossal kötött szerződést. A Budapestnek nyújtandó pénzügyi támogatást – korábban törvényben rögzített összegét – a javaslat elfogadása esetén az új szerződésben határoznák meg.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.