Félmillió embert csábítana hajóra a BKV

Jövőre a Duna is bekapcsolódik a budapesti tömegközlekedés vérkeringésébe: három új kikötő épül, ötöt pedig felújítanak.

Gabay Balázs
2011. 12. 08. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régi terv, hogy a Dunát aktívabban kihasználja a főváros közlekedése, hangzott el a BKV csütörtöki sajtótájékoztatóján. Somodi László, a Budapesti Közlekedési Központ stratégiai igazgatója kifejtette: az Európai Unió által biztosított forrásból számos fejlesztés valósult meg a korábbi években a Duna mentén, a mostani beruházás is ide tartozik majd.

Nem férünk hozzá a folyóhoz

A Duna budapesti szakasza kihasználatlan, erősíteni lehet a folyó személyszállítási, szabadidős célú szerepét is, magyarázta Somodi. Vannak hátráltató tényezők, ezek közé sorolható a vegyes tulajdonlás és az infrastrukturális lehetőségek. Az alsó rakpart, a 2-es villamos vonala gyakorlatilag elzárják a város lakóitól a Dunát, sokan egyszerűen nem férnek hozzá a folyóhoz, tette hozzá.

A problémák között kiemelkedő helyet foglal el a kikötők hátrányos helyzete. Ami megépült, nincs kihasználva, illetve sok helyen egyszerűen hiányzik a kikötő a 30 kilométeres szakaszon. Mindössze 30-40 millió forint folyik be az államkasszába évente a kikötőforgalomból, miközben a fővárosba érkező turisták tíz százaléka az itt horgonyzó hajókon tölti el vendégéjszakáit. A Duna belvárosi szakasza ma látványos, de ennél is jóval több lehetőség rejlik a parthasználatban, szögezte le a stratégiai igazgató. Ennek érdekében a BKK ötletpályázatot hirdetett a Budapesti Építész Kamara szervezésében. Remélhetőleg másfél év alatt használható javaslatokat kap majd a közlekedési központ, megfogalmazódnak az igények, és az építő jellegű folyamszabályozási észrevételek.

Az elővárosiakat is bekapcsolnák

Az Újpesttől Ferencvárosig tartó szakaszon a szolgáltatás fejlesztése lesz a most induló projekt célja, illetve a következő lépésben a hajópark felújítását tervezik. Fontos cél, hogy olyan tömegközlekedési lehetőséget kínáljanak a Dunán, amely helyi bérlettel, avagy alacsony felárral igénybe vehető a legszélesebb tömeg számára. Ezt egészítené ki az elővárosi hajós közlekedés: az agglomerációs lakosságot szintén bekapcsolná a BKK a tömegközlekedés régi-új csatornájába.

Újpesttől a Ferencvárosig utazhatunk majd

Támogatásként 450 millió forintot kap a főváros, ehhez kell csupán hozzátenni az 50 milliós önrészt – vezette be hallgatóságát a számok rengetegébe Nemecz Gábor, a BKV szakigazgatója. 8 kikötőhelyet érint majd a tervezett projekt: 5 meglévő hajókikötőt (Boráros tér, Petőfi tér, Jászai Mari tér, Batthyányi tér, Meder utca) felújítanak majd, hármat (Újpest, Árpád híd, Millenniumi Városközpont) pedig az alapoktól építenek fel. Újpesttől a Ferencvárosig folyik majd az építkezés.

100-150 fős személyszállító hajók közlekednek jelenleg a Dunán, a tervek szerint csúcsforgalom idején akár 20 perc alatt juttatnák el az embereket délről északra, és visszafelé. Az emberek többsége úgy véli, a hajóközlekedés lassú, azonban sokan elfelejtik, hogy itt nincsenek lámpák, körforgalmak vagy felbontások, melyek lassítanák a haladást, magyarázta Nemecz Gábor. Hajóval bizony sok esetben gyorsabban eljutnánk úti célunkhoz, mint villamossal vagy busszal

500 ezer utas a cél

A kikötőknél autóparkolókat, kerékpártárolókat építenek majd, a zöld területeket pedig a tervek szerint parkrendezési beruházással újítják meg.

A projekt egyik megálmodója elmondta: a '80-as évek végén mintegy 1 millió embert szállítottak a hajók a budapesti Duna-szakaszon. Ha ennek felét sikerül elérni, az már hatalmas siker lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.