Kirángatnák a problémát a föld alól

Egy fővárosi egyesület nemrégiben olyan koncepciót tett le a BKV asztalára, mely évekre orvosolhatná a rogyadozó metró problémáit.

Gabay Balázs
2012. 01. 03. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vagyunk egy páran a „pestiek” közül, akiknek a metró szó hallatán feláll a szőr a hátán. Annak ellenére, hogy a földalatti vasút még mindig a leggyorsabb közlekedési eszköz Budapesten, egyre bővül azon események sora, melyek lassan darabokra szaggatják a BKV így is erősen megtépázott renoméját. Nem záródó kocsiajtók, füstölve száguldó szerelvények és rongyosra használt sínpályák bizonyítják, a géppark cseréje nem tűr halasztást. Az adósságtengerben fuldokló, Tarlós István szerint a teljes csőd felé zakatoló közlekedési vállalat számára új reménysugár csillant fel. A Budapesti Metróért Egyesület (BUME) egy olyan koncepciójavaslatot tárt a BKV elé, melynek köszönhetően a járműpark cseréje „vállalható mértékű finanszírozási igény mellett akár közel egy évtizeddel is kitolható”. Az egyesület által kidolgozott tervezet leszögezi: a 3-as (észak-déli) metróvonal felújítási igénye 3-5 éven belül égető szükséggel fog jelentkezni.

2010-ben 43 Ev típusú metrókocsit vont ki a forgalomból a BKV. A járműveket 10 évvel ezelőtt nagymértékben felújították, a BUME ezért nem ért egyet a 40 évnél is idősebb kocsik „kivonásával”. A közlekedési vállalatnál érdeklődésünkre anyagfáradással magyarázták a döntést. A BKV által felkért külső szakértő egy teljes körű vizsgálat során megállapította, hogy „az M2 és M3-as vonal járműveinél alkalmazott karbantartási rendszer megfelelő a szerelvények műszaki állapotának szinten tartásához”. Megállapították, hogy a 30-35 éves kocsiknál háromévente, az ennél is idősebbeknél pedig kétévente kell majd megismételni a vizsgálatot.

Kifuttatnák a kocsikat

Az egyesület koncepcióját olvasva arra is kíváncsiak voltunk, a BKV a géppark cseréjét vagy annak felújítását tartja inkább megfelelőnek. A vállalattól azt a választ kaptuk, hogy a vonal infrastruktúrájának és a járműpark cseréjének a lehetőségeit folyamatosan vizsgálják, sőt már évekkel ezelőtt kidolgoztak egy „kifuttatási programot”. Ennek részeként az észak-déli vonalon leselejtezett szerelvények egy része átkerülne a 2-es (kelet-nyugati) vonalra. A BUME koncepciója megerősíti a program szükségességét, mivel a szovjet gyártású Ev3-as és 81-es típusú kocsik műszaki színvonala „alapvetően az 1930-as évek legjobb gyakorlatának felel meg”. Úgy fogalmaznak, azok korszerűtlen szerkezeti elemekkel, a karbantartás minimális szintjét sem minden esetben biztosító fenntartási rendszer szerint üzemelnek, így jelentősebb összeget nem is érdemes rájuk fordítani.

Prágát másolni jó?

A BUME a „prágai példát” is megvalósíthatónak tartaná, ahol a Budapesten is használt 81-es szerelvényeket a teljes körű mechanikai felújítást követően energiatakarékossá alakították. Azonban a beruházás alatt fellépő átmeneti szerelvényhiány és a kocsinkénti 200-250 millió forintos költség miatt nem ez tűnik a legideálisabb megoldásnak. Az egyesület ehelyett a részleges felújítás mellett teszi le voksát. A feladatok közé sorolják a kocsiszekrény tartóelemeinek homokfúvásos tisztítását, a borítólemezek javítását, a forgóvázak cseréjét vagy a teljes erősáramú vezérlés kiváltását szaggatóval. Ezek végrehajtásával, ahogy azt a prágai példa bizonyítja, 20-25 százalékkal is csökkenteni lehet a járművek energiafelhasználását.

2011 decemberében a BKV Zrt. úgy döntött, hogy az észak-déli metróvonalon 60 kilométer/órára csökkenti a szerelvények maximális haladási sebességét. A vállalat a változtatást firtató kérdésünkre úgy reagált: a pálya vasanyagán keletkezett kopások mértéke és a kialakuló körülmények miatt a korábbi maximális sebesség alkalmazása már nem ajánlott. A BKV saját forrásaiból 2012–2013-ban tervezi a leginkább elhasználódott – elsősorban az íves szakaszokon lefektetett – sínszálak cseréjét. Az eredeti végsebesség visszaállításához ez is kevés, az intézkedés csupán arra elegendő, hogy „a forgalmat a rekonstrukció megkezdéséig fenn lehessen tartani„.


A metróért egyesület egy ütemtervet is készített a tervezett beruházásra. A közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása eszerint 2012 januárjától májusig tartana, míg a jármű-korszerűsítést 2012 júniusa és 2013 augusztusa között végezhetné el a BKV.

Milliárdos spórolás

A közlekedési vállalattól a javaslattal kapcsolatos kérdésünkre kijózanító választ kaptunk. A BKV-nál úgy vélik, hogy a járműfelújítás költségei akár egy új kocsi árának felét is elérhetik, a beruházás pedig csupán néhány évvel hosszabbítaná meg a szerelvények élettartamát. A BUME ezzel szemben állítja: kocsinként kevesebb, mint 30 millió forint is elég lenne a korszerűsítésre, a fejlesztési program teljes költségvetése – 168 szerelvénnyel számolva – pedig mintegy 6,7 milliárd forintot tenne ki. Összehasonlításképpen: egy darab Alstom-szerelvény beszerzési költségigénye nagyjából 2 milliárd forint.

A BKV-nál érdeklődésünkre elismerték, hogy „az észak-déli metróvonal elérte azt az élettartamot, amikor átfogó rekonstrukcióra szorul”, azonban a vállalat saját fenntartási-beruházási forrása erre nem elegendő. A felújítás előkészítését elindították, „egy ilyen program tényleges megkezdéséig azonban 3-4 évre is szükség lehet.”

A Budapesti Metróért Egyesület koncepciója 30-40 százalékkal csökkentené a karbantartási igényeket, a menetkimaradások pedig akár 20 százalékkal ritkulnának, olvasható a javaslatban. Leszögezik: az esetleges átalakítások nem kiváltják, csupán elhalaszthatják az új járművek beszerzését.

A BKV válaszaiból kiderül, a vállalatnál nem lelkesednek az önjelölt mentőtervek iránt. Így a kitartó metrózóknak a teljes megújulásig azt javasoljuk, ne igyanak flakonból, ha felgyorsul a kocsi, és kapaszkodjanak erősen fékezéskor. Nehogy elhasaljanak.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.