Kirángatnák a problémát a föld alól

Egy fővárosi egyesület nemrégiben olyan koncepciót tett le a BKV asztalára, mely évekre orvosolhatná a rogyadozó metró problémáit.

Gabay Balázs
2012. 01. 03. 11:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vagyunk egy páran a „pestiek” közül, akiknek a metró szó hallatán feláll a szőr a hátán. Annak ellenére, hogy a földalatti vasút még mindig a leggyorsabb közlekedési eszköz Budapesten, egyre bővül azon események sora, melyek lassan darabokra szaggatják a BKV így is erősen megtépázott renoméját. Nem záródó kocsiajtók, füstölve száguldó szerelvények és rongyosra használt sínpályák bizonyítják, a géppark cseréje nem tűr halasztást. Az adósságtengerben fuldokló, Tarlós István szerint a teljes csőd felé zakatoló közlekedési vállalat számára új reménysugár csillant fel. A Budapesti Metróért Egyesület (BUME) egy olyan koncepciójavaslatot tárt a BKV elé, melynek köszönhetően a járműpark cseréje „vállalható mértékű finanszírozási igény mellett akár közel egy évtizeddel is kitolható”. Az egyesület által kidolgozott tervezet leszögezi: a 3-as (észak-déli) metróvonal felújítási igénye 3-5 éven belül égető szükséggel fog jelentkezni.

2010-ben 43 Ev típusú metrókocsit vont ki a forgalomból a BKV. A járműveket 10 évvel ezelőtt nagymértékben felújították, a BUME ezért nem ért egyet a 40 évnél is idősebb kocsik „kivonásával”. A közlekedési vállalatnál érdeklődésünkre anyagfáradással magyarázták a döntést. A BKV által felkért külső szakértő egy teljes körű vizsgálat során megállapította, hogy „az M2 és M3-as vonal járműveinél alkalmazott karbantartási rendszer megfelelő a szerelvények műszaki állapotának szinten tartásához”. Megállapították, hogy a 30-35 éves kocsiknál háromévente, az ennél is idősebbeknél pedig kétévente kell majd megismételni a vizsgálatot.

Kifuttatnák a kocsikat

Az egyesület koncepcióját olvasva arra is kíváncsiak voltunk, a BKV a géppark cseréjét vagy annak felújítását tartja inkább megfelelőnek. A vállalattól azt a választ kaptuk, hogy a vonal infrastruktúrájának és a járműpark cseréjének a lehetőségeit folyamatosan vizsgálják, sőt már évekkel ezelőtt kidolgoztak egy „kifuttatási programot”. Ennek részeként az észak-déli vonalon leselejtezett szerelvények egy része átkerülne a 2-es (kelet-nyugati) vonalra. A BUME koncepciója megerősíti a program szükségességét, mivel a szovjet gyártású Ev3-as és 81-es típusú kocsik műszaki színvonala „alapvetően az 1930-as évek legjobb gyakorlatának felel meg”. Úgy fogalmaznak, azok korszerűtlen szerkezeti elemekkel, a karbantartás minimális szintjét sem minden esetben biztosító fenntartási rendszer szerint üzemelnek, így jelentősebb összeget nem is érdemes rájuk fordítani.

Prágát másolni jó?

A BUME a „prágai példát” is megvalósíthatónak tartaná, ahol a Budapesten is használt 81-es szerelvényeket a teljes körű mechanikai felújítást követően energiatakarékossá alakították. Azonban a beruházás alatt fellépő átmeneti szerelvényhiány és a kocsinkénti 200-250 millió forintos költség miatt nem ez tűnik a legideálisabb megoldásnak. Az egyesület ehelyett a részleges felújítás mellett teszi le voksát. A feladatok közé sorolják a kocsiszekrény tartóelemeinek homokfúvásos tisztítását, a borítólemezek javítását, a forgóvázak cseréjét vagy a teljes erősáramú vezérlés kiváltását szaggatóval. Ezek végrehajtásával, ahogy azt a prágai példa bizonyítja, 20-25 százalékkal is csökkenteni lehet a járművek energiafelhasználását.

2011 decemberében a BKV Zrt. úgy döntött, hogy az észak-déli metróvonalon 60 kilométer/órára csökkenti a szerelvények maximális haladási sebességét. A vállalat a változtatást firtató kérdésünkre úgy reagált: a pálya vasanyagán keletkezett kopások mértéke és a kialakuló körülmények miatt a korábbi maximális sebesség alkalmazása már nem ajánlott. A BKV saját forrásaiból 2012–2013-ban tervezi a leginkább elhasználódott – elsősorban az íves szakaszokon lefektetett – sínszálak cseréjét. Az eredeti végsebesség visszaállításához ez is kevés, az intézkedés csupán arra elegendő, hogy „a forgalmat a rekonstrukció megkezdéséig fenn lehessen tartani„.


A metróért egyesület egy ütemtervet is készített a tervezett beruházásra. A közbeszerzési eljárás előkészítése és lefolytatása eszerint 2012 januárjától májusig tartana, míg a jármű-korszerűsítést 2012 júniusa és 2013 augusztusa között végezhetné el a BKV.

Milliárdos spórolás

A közlekedési vállalattól a javaslattal kapcsolatos kérdésünkre kijózanító választ kaptunk. A BKV-nál úgy vélik, hogy a járműfelújítás költségei akár egy új kocsi árának felét is elérhetik, a beruházás pedig csupán néhány évvel hosszabbítaná meg a szerelvények élettartamát. A BUME ezzel szemben állítja: kocsinként kevesebb, mint 30 millió forint is elég lenne a korszerűsítésre, a fejlesztési program teljes költségvetése – 168 szerelvénnyel számolva – pedig mintegy 6,7 milliárd forintot tenne ki. Összehasonlításképpen: egy darab Alstom-szerelvény beszerzési költségigénye nagyjából 2 milliárd forint.

A BKV-nál érdeklődésünkre elismerték, hogy „az észak-déli metróvonal elérte azt az élettartamot, amikor átfogó rekonstrukcióra szorul”, azonban a vállalat saját fenntartási-beruházási forrása erre nem elegendő. A felújítás előkészítését elindították, „egy ilyen program tényleges megkezdéséig azonban 3-4 évre is szükség lehet.”

A Budapesti Metróért Egyesület koncepciója 30-40 százalékkal csökkentené a karbantartási igényeket, a menetkimaradások pedig akár 20 százalékkal ritkulnának, olvasható a javaslatban. Leszögezik: az esetleges átalakítások nem kiváltják, csupán elhalaszthatják az új járművek beszerzését.

A BKV válaszaiból kiderül, a vállalatnál nem lelkesednek az önjelölt mentőtervek iránt. Így a kitartó metrózóknak a teljes megújulásig azt javasoljuk, ne igyanak flakonból, ha felgyorsul a kocsi, és kapaszkodjanak erősen fékezéskor. Nehogy elhasaljanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.