Vagyunk egy páran a „pestiek” közül, akiknek a metró szó hallatán feláll a szőr a hátán. Annak ellenére, hogy a földalatti vasút még mindig a leggyorsabb közlekedési eszköz Budapesten, egyre bővül azon események sora, melyek lassan darabokra szaggatják a BKV így is erősen megtépázott renoméját. Nem záródó kocsiajtók, füstölve száguldó szerelvények és rongyosra használt sínpályák bizonyítják, a géppark cseréje nem tűr halasztást. Az adósságtengerben fuldokló, Tarlós István szerint a teljes csőd felé zakatoló közlekedési vállalat számára új reménysugár csillant fel. A Budapesti Metróért Egyesület (BUME) egy olyan koncepciójavaslatot tárt a BKV elé, melynek köszönhetően a járműpark cseréje „vállalható mértékű finanszírozási igény mellett akár közel egy évtizeddel is kitolható”. Az egyesület által kidolgozott tervezet leszögezi: a 3-as (észak-déli) metróvonal felújítási igénye 3-5 éven belül égető szükséggel fog jelentkezni.
2010-ben 43 Ev típusú metrókocsit vont ki a forgalomból a BKV. A járműveket 10 évvel ezelőtt nagymértékben felújították, a BUME ezért nem ért egyet a 40 évnél is idősebb kocsik „kivonásával”. A közlekedési vállalatnál érdeklődésünkre anyagfáradással magyarázták a döntést. A BKV által felkért külső szakértő egy teljes körű vizsgálat során megállapította, hogy „az M2 és M3-as vonal járműveinél alkalmazott karbantartási rendszer megfelelő a szerelvények műszaki állapotának szinten tartásához”. Megállapították, hogy a 30-35 éves kocsiknál háromévente, az ennél is idősebbeknél pedig kétévente kell majd megismételni a vizsgálatot.
Kifuttatnák a kocsikat
Az egyesület koncepcióját olvasva arra is kíváncsiak voltunk, a BKV a géppark cseréjét vagy annak felújítását tartja inkább megfelelőnek. A vállalattól azt a választ kaptuk, hogy a vonal infrastruktúrájának és a járműpark cseréjének a lehetőségeit folyamatosan vizsgálják, sőt már évekkel ezelőtt kidolgoztak egy „kifuttatási programot”. Ennek részeként az észak-déli vonalon leselejtezett szerelvények egy része átkerülne a 2-es (kelet-nyugati) vonalra. A BUME koncepciója megerősíti a program szükségességét, mivel a szovjet gyártású Ev3-as és 81-es típusú kocsik műszaki színvonala „alapvetően az 1930-as évek legjobb gyakorlatának felel meg”. Úgy fogalmaznak, azok korszerűtlen szerkezeti elemekkel, a karbantartás minimális szintjét sem minden esetben biztosító fenntartási rendszer szerint üzemelnek, így jelentősebb összeget nem is érdemes rájuk fordítani.
Prágát másolni jó?
A BUME a „prágai példát” is megvalósíthatónak tartaná, ahol a Budapesten is használt 81-es szerelvényeket a teljes körű mechanikai felújítást követően energiatakarékossá alakították. Azonban a beruházás alatt fellépő átmeneti szerelvényhiány és a kocsinkénti 200-250 millió forintos költség miatt nem ez tűnik a legideálisabb megoldásnak. Az egyesület ehelyett a részleges felújítás mellett teszi le voksát. A feladatok közé sorolják a kocsiszekrény tartóelemeinek homokfúvásos tisztítását, a borítólemezek javítását, a forgóvázak cseréjét vagy a teljes erősáramú vezérlés kiváltását szaggatóval. Ezek végrehajtásával, ahogy azt a prágai példa bizonyítja, 20-25 százalékkal is csökkenteni lehet a járművek energiafelhasználását.
Matteo Salvini: Európa működésképtelen
