Legyőzte a nagy sportszergyártót

Elismerte a Fővárosi Ítélőtábla, hogy egy magyar feltaláló szellemi tulajdona volt az irányítósávos sportcipő, amelyet az Adidas több termékének kifejlesztéséhez is felhasznált.

LM
2012. 05. 31. 2:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem egy évtizedes jogi csatározás után legyőzte az Adidas céget egy magyar feltaláló. A Fővárosi Törvényszék három héttel ezelőtt ismerte el, hogy Oroszi László találta fel 1995–1996-ban az irányítósávos sportcipőt. Oroszi szerint az Adidas 2000–2001-ben több olyan terméket dobott piacra (Predator Precision, Predator Mania), amelynél a cég az általa kitalált és megalkotott speciális modellt vette alapul. Ennek lényege, hogy az orr-részen keménygumiból készített sűrű bordázatot tartalmazó irányítósávok helyezkednek el, és ezek segítik a játékosnak a labda adott irányba rúgását és javítják a találati pontosságot. Oroszi László – aki először használati minta formájában védte a ma már szabadalmaztatott modellt – 2002 októberében találmánya jogellenes hasznosítása miatt pert indított az Adidas Magyarország Kft. ellen a Fővárosi Bíróságnál. Válaszként az alperes és tulajdonos cége, az Adidas International Marketing BV 2003 februárjában közösen támadást indított Oroszi László kizárólagos joga ellen. Ez utóbbi eljárás zárult le a Fővárosi Ítélőtáblán 2012 áprilisában.

Oroszi László elmondta, hogy eredetileg Martfűn, a Tisza cipőgyár egyik utódcégénél fejlesztették ki munkatársaival a lábbelit, és nem állt szándékukban eladni a találmányt. Ezért is lepődtek meg, amikor az Adidas fejlesztési igazgatója ellátogatott hozzájuk. A feltaláló szerint az óriáscég képviselője előbb arról beszélt, hogy szeretnének Martfűn cipőtalpakat gyártani, majd egyre nagyobb érdeklődést mutatott a speciális cipő iránt. Kérte, hogy küldjenek neki mintadarabot az irányítósávos sportcipőből, és jelezte, ha a céget érdekli a szabadalom megvásárlása, akkor jelentkeznek.

– Teltek a hónapok, és nem történt semmi, majd döbbenten láttuk, hogy David Beckham reklámozza a cipőnket az Adidas hirdetésein – mondta Oroszi László. A feltaláló szerint addigra munkatársaival már 70-80 millió forintot fordítottak a cipő gyártásának beindítására. Az Adidas azt állította, hogy a Predator termékcsalád korábbi modelljeinél már alkalmaztak hasonló megoldásokat. „Először elkeseredtünk, hogy így alakultak a dolgok, de nem lehetett szó nélkül hagyni az igazságtalanságot! Nem engedhetjük, hogy elvigyék szellemi termékeinket” – fejtette ki a feltaláló.

További részletek a Magyar Nemzet csütörtöki számában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.