Legyőzte a nagy sportszergyártót

Elismerte a Fővárosi Ítélőtábla, hogy egy magyar feltaláló szellemi tulajdona volt az irányítósávos sportcipő, amelyet az Adidas több termékének kifejlesztéséhez is felhasznált.

LM
2012. 05. 31. 2:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem egy évtizedes jogi csatározás után legyőzte az Adidas céget egy magyar feltaláló. A Fővárosi Törvényszék három héttel ezelőtt ismerte el, hogy Oroszi László találta fel 1995–1996-ban az irányítósávos sportcipőt. Oroszi szerint az Adidas 2000–2001-ben több olyan terméket dobott piacra (Predator Precision, Predator Mania), amelynél a cég az általa kitalált és megalkotott speciális modellt vette alapul. Ennek lényege, hogy az orr-részen keménygumiból készített sűrű bordázatot tartalmazó irányítósávok helyezkednek el, és ezek segítik a játékosnak a labda adott irányba rúgását és javítják a találati pontosságot. Oroszi László – aki először használati minta formájában védte a ma már szabadalmaztatott modellt – 2002 októberében találmánya jogellenes hasznosítása miatt pert indított az Adidas Magyarország Kft. ellen a Fővárosi Bíróságnál. Válaszként az alperes és tulajdonos cége, az Adidas International Marketing BV 2003 februárjában közösen támadást indított Oroszi László kizárólagos joga ellen. Ez utóbbi eljárás zárult le a Fővárosi Ítélőtáblán 2012 áprilisában.

Oroszi László elmondta, hogy eredetileg Martfűn, a Tisza cipőgyár egyik utódcégénél fejlesztették ki munkatársaival a lábbelit, és nem állt szándékukban eladni a találmányt. Ezért is lepődtek meg, amikor az Adidas fejlesztési igazgatója ellátogatott hozzájuk. A feltaláló szerint az óriáscég képviselője előbb arról beszélt, hogy szeretnének Martfűn cipőtalpakat gyártani, majd egyre nagyobb érdeklődést mutatott a speciális cipő iránt. Kérte, hogy küldjenek neki mintadarabot az irányítósávos sportcipőből, és jelezte, ha a céget érdekli a szabadalom megvásárlása, akkor jelentkeznek.

– Teltek a hónapok, és nem történt semmi, majd döbbenten láttuk, hogy David Beckham reklámozza a cipőnket az Adidas hirdetésein – mondta Oroszi László. A feltaláló szerint addigra munkatársaival már 70-80 millió forintot fordítottak a cipő gyártásának beindítására. Az Adidas azt állította, hogy a Predator termékcsalád korábbi modelljeinél már alkalmaztak hasonló megoldásokat. „Először elkeseredtünk, hogy így alakultak a dolgok, de nem lehetett szó nélkül hagyni az igazságtalanságot! Nem engedhetjük, hogy elvigyék szellemi termékeinket” – fejtette ki a feltaláló.

További részletek a Magyar Nemzet csütörtöki számában.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.