A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) az MTI-hez eljuttatott közleményében kiemeli, hogy a projektfinanszírozási szerződés keretében az EIB a költségvetési kiadások kedvező feltételekkel való finanszírozásán keresztül jelentős mértékben hozzájárul a 2010-ben vörösiszap-katasztrófa sújtotta terület rehabilitációjához, és az árvíz, valamint a szélsőséges időjárási viszonyok által okozott károkat megelőző beruházásokhoz.
Az EIB támogatásával megvalósított magyarországi beruházások elsősorban a környezetvédelmet, a közlekedési infrastruktúra fejlesztését érintették, továbbá az ipar, az energetika, a telekommunikáció és az oktatás megújulását segítették.
A nemzetközi fejlesztési intézmények közül az Európai Beruházási Bank fejti ki Magyarországon a legaktívabb projektfinanszírozási tevékenységet, az elmúlt több mint húsz évben az EIB közel 14,6 milliárd euró összegben biztosított forrást magyarországi fejlesztések finanszírozásához. Az utóbbi két évben az Európai Beruházási Bankkal több mint 1,1 milliárd euró összegben született megállapodás hitel nyújtásáról állami projektek finanszírozására, és Magyarország szintén 1,1 milliárd eurót hívott le a meglévő állami hitelszerződések alapján.
A kedvező pénzügyi feltételek mellett az EIB fontos szerepet játszik az uniós támogatásokból megvalósuló beruházások területén az abszorpciós kapacitás javításában, ezáltal a gazdaság dinamizálásában is – olvasható az NGM közleményében.
Nemcsak visszaállít, meg is előz
A beruházási bank MTI-hez eljuttatott közleményében idézi Wilhelm Molterert, aki üdvözölte, hogy az EIB forrásai olyan intézkedéseket finanszíroznak, amelyek nemcsak visszaállítják a Magyarországot az utóbbi években ért katasztrófák előtti állapotot, hanem elkerülni is segítik a hasonló katasztrófákat a jövőben azzal, hogy az emberek és vagyonuk hatékonyabb védelmét biztosítják.
A vörösiszap tárolására szolgáló, megrongálódott gátat illetően a projekt olyan lépéseket támogat, amelyek az anyag hatásainak korlátozását szolgálják az érintett területen. Ezek az intézkedések főként a további vörösiszap-kiömlés megelőzését, a közösségi infrastruktúra, ezen belül egy híd és a vasútvonalak helyreállítását és pótlását, sok ház lebontását, rekonstrukcióját vagy újak építését jelentik.