Egy új légitársaságot kizárólag piacképes, a regionális és nemzeti igényeket is kielégítő, pénzügyi szempontból fenntartható üzleti modell mentén érdemes létrehozni – mondta Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter. Az új légitársaság felállításához elsősorban egy az Európai Unió számára is elfogadható üzleti tervre, flottatervre, útvonalhálózat kidolgozására van szükség.
Nyitottak a tárgyalásra
Egy másik kérdésre, amely a Malév iránt korábban érdeklődő kínai vevőjelölt visszalépését firtatta, Matolcsy György azt válaszolta, mivel az üzlet létrejötte érdekében támasztott feltételek elfogadása Magyarország számára nem lett volna előnyös, így a tervezett együttműködés meghiúsult. Hozzátette: a Nemzetgazdasági Minisztérium és Nemzeti Fejlesztési Minisztérium nyitott a tárgyalásokra.
A Bérgarancia Alap segít
A Malév-dolgozók bérének kifizetését érintő kérdésre Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszter ismertette: a volt dolgozók teljes követelésének összege a járulékokkal együtt meghaladja a hatmilliárd forintot. Ezek kielégítésére a felszámolási eljárás szabályai szerint van lehetőség.
Az áprilisi és az időközben esedékessé vált felmondási időre járó átlagkeresetre, végkielégítésre, szabadságmegváltásra a felszámoló a Bérgarancia Alapból 484,5 millió forintot igényelt, a munkaviszony megszüntetésével kapcsolatos járandóságok fedezetére 100–150 millió forint áll rendelkezésre.
A leányok túlélhetik
Az MNV csütörtöki közlése szerint tovább működhetnek a Malév leányvállalatai, miután a felszámolás alatt álló Malév Zrt., a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt., valamint az állami tulajdonban lévő Tiszavíz Vízerőmű Kft. szerződést kötött csütörtökön a Malév leányvállalatai részesedéseinek tulajdonszerzéséről és a velük kapcsolatos követelések, tartozások átvállalásáról, a tervezett tőkerendezéssel összefüggésben.
A Malév az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleménye szerint a nem nyilvános, közvetlen tárgyalásos eljárásban való értékesítés mellett a leányvállalatok likviditási helyzete és a pályázati eljárás valószínűsíthető sikertelensége miatt döntött a felszámoló.
A Malév GH Földi Kiszolgáló Zrt. (GH) és Aeroplex Közép-Európai Légijármű Műszaki Központ Kft. (ACE) ezáltal kikerült a felszámolás alatti Malév leányvállalati köréből, tevékenységüket normál üzletmenetben, a tőkehelyzet folyamatban lévő megerősítése mellett végzik – húzza alá az MNV.
Az államnak fontos
A vagyonkezelő közleményében hangsúlyozza: az állam kiemelten kezeli a Malév leányvállalatainak sorsát, és eltökélt szándéka, hogy a Malév felszámolása miatt nehéz helyzetbe került GH és ACE működését stabilizálja.
A Népszabadság csütörtöki számában azt írta, hogy továbbra is adósa mintegy 450 dolgozójának a Malév GH, de mivel ez működő cég, a pénzükre váró alkalmazottakon az Országos Bérgarancia Alap nem segíthet, ugyanis ennek az a feltétele, hogy a cég felszámolás alá kerüljön.
A cégek munkavállalóinak járandóságait az állami tulajdonszerzést követően teljesítik, a munkahelyek megtartását az államnak sikerül biztosítania – közölte az MNV Zrt.