Tizennégy tűzoltó 10 órán át pakolta az M7-es autópályán vasárnap reggel felborult kamion huszonnégy tonnányi szállítmányát, aminek következtében harminc kilométer hosszan állt a kocsisor a tűző napsütésben. Amíg az olvasó a számok tengerében veszhet el, a várakozók többsége minden bizonnyal a türelmét is elvesztette valahol a gigantikus dugó közepén. Hogyan fordulhat elő, hogy majd egy napig – a negyed nyolctól délután háromig és este 7-től nyolcig tartó teljes útzár feloldását követően a forgalom csupán este 9 körül indult meg teljesen – gyakorlatilag járhatatlan az a „balatoni” sztráda, mely minden nyáron a legforgalmasabbnak ígérkezik vasárnap délután? Megfelelő ütemben, elégséges erőkkel zajlott-e a mentés? Az MNO megpróbált választ lelni a legégetőbb kérdésekre.
Ilyen dugóban még nem volt részem, vallja a gigantikus vasárnapi torlódás egyik közeli szemlélője. S. Dániel délután háromnegyed 6 körül indult Budapestre a Balaton partjáról, de nem jutott messzire. Nagyjából másfél kilométerre attól a ponttól, ahol az északi balatoni főút (71-es) keresztezi az M7-est, megállt a forgalom. „Az emberek viszonylag türelmesen vártak, kiszálltak az autójukból, megsétáltatták a kutyát. Később lépésben ugyan, de elindult a forgalom, viszont volt olyan, hogy fél órán keresztül tapodtat sem mozdultunk. A nagyjából 15 kilométeres szakaszt két, két és fél óra alatt tettük meg.” Informátorunk szerint legalább másfél órája ültek a dugóban, mire valamelyik rádióadó először bemondta, hogy mindenki kerülje el az M7-est.
Nem volt hova menekülni
Akiknek volt rá módja, az a 7-es főútra menekült vasárnap, de ott sem járt sokkal jobban, komoly volt a torlódás. Csakúgy mint a Balatontól északra futó 8-ason. A Várpalota előtti szakaszon és a városban például több mint húsz percen át lépésben haladt a kocsisor.
Természetesen nem ez volt az első kamionbaleset az autópályán, így adódik a kérdés, miért tartott 10 órán át a jármű elvontatása. A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől megkaptuk a választ. A teljes pályaszakaszt a reggel fél héttől zajló műszaki mentés ideje alatt zárták le, mégpedig azért, mert először ki kellett menteni a vezetőfülkébe beszorult sofőrt és utastársát. A második lépcsőben aztán következhetett a nagyobb munka, a kamion ugyanis kisméretű kartondobozokban szállított 24 tonnányi gyümölcsöt és zöldséget. A baleset során a gépjármű átszakította az elválasztó szalagkorlátot, és úgy fordult oldalra az úton, hogy az eleje a zöldterületen, vontatmánya viszont a pályaszakaszon landolt. A helyszínre kirendelt daru emelési kapacitását meghaladta a teljesen megpakolt nyerges vontató, így először kézzel ki kellett pakolni a rakteret, és csak az után tudták felállítani a kamiont.
– A munkát a helyszínre érkező 14 Fejér megyei tűzoltó végezte tíz másik emberrel karöltve, akiket a teherautó tulajdonosa küldött oda – adta tudtunkra Szabó-Bisztricz Anett szóvivő. Azt valószínűleg a kirendeltek is rögtön felmérték, hogy ennyi ember nem lesz elég az út gyors megtisztításához, így felmerül a kérdés: miért nem riadóztattak további munkatársakat? Roppant egyszerű: a kiemelt fokozatú riasztás ekkora erő kivonulását írja elő, vagyis ilyen esetben két tűzoltóautót és egy műszaki mentőszervet küldenek a helyszínre. Ez nem jelenthet mást, mint hogy nem feltétlenül az adott baleset körülményeit veszik alapul a kivezényelt egység számának, felszerelésének figyelembe vételekor, hanem a riasztási fokozat szintjét. Ahogy a szóvivő az MTI-nek nyilatkozta: a munka teljes egészében megfelelt a szakmai előírásoknak, és minden hasonló esetben ugyanígy járnának el.
Lassan szálltak vissza az autósok
Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. sem tenne másképp. A társaság kérdéseinkre egyértelmű választ adott: az ÁAK-nak ilyen esetekben a forgalomterelés segítése, a kitáblázás illetve a mentési munkálatokat követően a baleseti terület helyreállítása – takarítás, szalagkorlát megjavítása – a feladata. A tájékoztatás kapcsán kiemelték, hogy diszpécserük tíz alkalommal jelentkezett be élőben az együttműködő médiapartnereknél, ezenkívül az Útinformmal is tartották a kapcsolatot. Utóbbi már csak azért is érdekes, mert az általunk fent megszólaltatott várakozó a rádiós bejelentkezéssel kapcsolatban másfél óráról beszélt. Az autópálya-kezelő szerint egyébként az útzár feloldását követően azért indult el olyan lassan a közlekedés, mert a gépkocsikat elhagyták a tulajdonosaik a várakozás közben.
Tartják az ütemet
Arra is kíváncsiak voltunk, a dugóban órákat veszteglő autósok számíthatnak-e bármilyen ellentételezésre a kényelmetlenség miatt. Az ÁAK semmiféle lehetőséget nem lát erre, ugyanis a hatályos díjrendelet értelmében torlódás, baleset esetén a társaságnak nem áll módjában visszafizetni az úthasználati díjat.
Egybesöpörve az információmorzsákat: a kamion felborulása komoly közlekedési káoszt okozott a Dunántúl három kiemelt fontosságú közútján. A felborult nyergesvontató eltávolítása és az utasok kimentése a hatóságok bevallása szerint elfogadható ütemben, az előírások szerint zajlott. Az Autópálya Kezelő és a Katasztrófavédelem a következő hasonló esetben is ugyanígy, a kiemelt fokozatú riasztásnak megfelelően jár el. A hatóságok és az AÁK szerint a tájékoztatással sem volt gond, hiszen az együttműködő médiapartnerekkel folyamatosan tartották a kapcsolatot. Mindezek ellenére továbbra sem világos, hogy a reggel óta érvényben lévő, mintegy 8 órán át tartó útzár híre miért nem jutott el idejében a 30 kilométeresre duzzadt kocsisor sofőrjeihez. Több tízezren ugyanis az említett tájékoztatás ellenére is a sztrádát választották – vesztükre.