Fogságba estek az autópályán, de miért?

Hiába a több mint 8 órás autópályás útzár és gigadugó a vasárnapi kamionbalesetet követően, a hatóságok pontosan ugyanígy járnának el hasonló esetben.

Gabay Balázs
2012. 06. 26. 8:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizennégy tűzoltó 10 órán át pakolta az M7-es autópályán vasárnap reggel felborult kamion huszonnégy tonnányi szállítmányát, aminek következtében harminc kilométer hosszan állt a kocsisor a tűző napsütésben. Amíg az olvasó a számok tengerében veszhet el, a várakozók többsége minden bizonnyal a türelmét is elvesztette valahol a gigantikus dugó közepén. Hogyan fordulhat elő, hogy majd egy napig – a negyed nyolctól délután háromig és este 7-től nyolcig tartó teljes útzár feloldását követően a forgalom csupán este 9 körül indult meg teljesen – gyakorlatilag járhatatlan az a „balatoni” sztráda, mely minden nyáron a legforgalmasabbnak ígérkezik vasárnap délután? Megfelelő ütemben, elégséges erőkkel zajlott-e a mentés? Az MNO megpróbált választ lelni a legégetőbb kérdésekre.

Ilyen dugóban még nem volt részem, vallja a gigantikus vasárnapi torlódás egyik közeli szemlélője. S. Dániel délután háromnegyed 6 körül indult Budapestre a Balaton partjáról, de nem jutott messzire. Nagyjából másfél kilométerre attól a ponttól, ahol az északi balatoni főút (71-es) keresztezi az M7-est, megállt a forgalom. „Az emberek viszonylag türelmesen vártak, kiszálltak az autójukból, megsétáltatták a kutyát. Később lépésben ugyan, de elindult a forgalom, viszont volt olyan, hogy fél órán keresztül tapodtat sem mozdultunk. A nagyjából 15 kilométeres szakaszt két, két és fél óra alatt tettük meg.” Informátorunk szerint legalább másfél órája ültek a dugóban, mire valamelyik rádióadó először bemondta, hogy mindenki kerülje el az M7-est.

Nem volt hova menekülni

Akiknek volt rá módja, az a 7-es főútra menekült vasárnap, de ott sem járt sokkal jobban, komoly volt a torlódás. Csakúgy mint a Balatontól északra futó 8-ason. A Várpalota előtti szakaszon és a városban például több mint húsz percen át lépésben haladt a kocsisor.


Természetesen nem ez volt az első kamionbaleset az autópályán, így adódik a kérdés, miért tartott 10 órán át a jármű elvontatása. A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivőjétől megkaptuk a választ. A teljes pályaszakaszt a reggel fél héttől zajló műszaki mentés ideje alatt zárták le, mégpedig azért, mert először ki kellett menteni a vezetőfülkébe beszorult sofőrt és utastársát. A második lépcsőben aztán következhetett a nagyobb munka, a kamion ugyanis kisméretű kartondobozokban szállított 24 tonnányi gyümölcsöt és zöldséget. A baleset során a gépjármű átszakította az elválasztó szalagkorlátot, és úgy fordult oldalra az úton, hogy az eleje a zöldterületen, vontatmánya viszont a pályaszakaszon landolt. A helyszínre kirendelt daru emelési kapacitását meghaladta a teljesen megpakolt nyerges vontató, így először kézzel ki kellett pakolni a rakteret, és csak az után tudták felállítani a kamiont.

– A munkát a helyszínre érkező 14 Fejér megyei tűzoltó végezte tíz másik emberrel karöltve, akiket a teherautó tulajdonosa küldött oda – adta tudtunkra Szabó-Bisztricz Anett szóvivő. Azt valószínűleg a kirendeltek is rögtön felmérték, hogy ennyi ember nem lesz elég az út gyors megtisztításához, így felmerül a kérdés: miért nem riadóztattak további munkatársakat? Roppant egyszerű: a kiemelt fokozatú riasztás ekkora erő kivonulását írja elő, vagyis ilyen esetben két tűzoltóautót és egy műszaki mentőszervet küldenek a helyszínre. Ez nem jelenthet mást, mint hogy nem feltétlenül az adott baleset körülményeit veszik alapul a kivezényelt egység számának, felszerelésének figyelembe vételekor, hanem a riasztási fokozat szintjét. Ahogy a szóvivő az MTI-nek nyilatkozta: a munka teljes egészében megfelelt a szakmai előírásoknak, és minden hasonló esetben ugyanígy járnának el.

Lassan szálltak vissza az autósok

Az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. sem tenne másképp. A társaság kérdéseinkre egyértelmű választ adott: az ÁAK-nak ilyen esetekben a forgalomterelés segítése, a kitáblázás illetve a mentési munkálatokat követően a baleseti terület helyreállítása – takarítás, szalagkorlát megjavítása – a feladata. A tájékoztatás kapcsán kiemelték, hogy diszpécserük tíz alkalommal jelentkezett be élőben az együttműködő médiapartnereknél, ezenkívül az Útinformmal is tartották a kapcsolatot. Utóbbi már csak azért is érdekes, mert az általunk fent megszólaltatott várakozó a rádiós bejelentkezéssel kapcsolatban másfél óráról beszélt. Az autópálya-kezelő szerint egyébként az útzár feloldását követően azért indult el olyan lassan a közlekedés, mert a gépkocsikat elhagyták a tulajdonosaik a várakozás közben.

Tartják az ütemet

Arra is kíváncsiak voltunk, a dugóban órákat veszteglő autósok számíthatnak-e bármilyen ellentételezésre a kényelmetlenség miatt. Az ÁAK semmiféle lehetőséget nem lát erre, ugyanis a hatályos díjrendelet értelmében torlódás, baleset esetén a társaságnak nem áll módjában visszafizetni az úthasználati díjat.

Egybesöpörve az információmorzsákat: a kamion felborulása komoly közlekedési káoszt okozott a Dunántúl három kiemelt fontosságú közútján. A felborult nyergesvontató eltávolítása és az utasok kimentése a hatóságok bevallása szerint elfogadható ütemben, az előírások szerint zajlott. Az Autópálya Kezelő és a Katasztrófavédelem a következő hasonló esetben is ugyanígy, a kiemelt fokozatú riasztásnak megfelelően jár el. A hatóságok és az AÁK szerint a tájékoztatással sem volt gond, hiszen az együttműködő médiapartnerekkel folyamatosan tartották a kapcsolatot. Mindezek ellenére továbbra sem világos, hogy a reggel óta érvényben lévő, mintegy 8 órán át tartó útzár híre miért nem jutott el idejében a 30 kilométeresre duzzadt kocsisor sofőrjeihez. Több tízezren ugyanis az említett tájékoztatás ellenére is a sztrádát választották – vesztükre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.