Az biztos, hogy az elöljáró nem ért egyet a Bús Balázs, Óbuda polgármestere által javasoltakkal, miszerint Budapest városhatárától számítsák a zónát. Tarlós szerint ugyanis ez azt jelentené, hogy 2013 közepétől mindenkinek a pénztárcájához kellene nyúlnia, aki beteszi Budapestre a lábát. Így a városvezetés egy, a „Hungária-gyűrűnél” szűkebb területben gondolkodik, céljuk, hogy a belső városrészek tehermentesítéséből adódó pakolási igény ne a peremkerületekben összpontosuljon. Az is biztos, hogy ha lesz is dugódíj vagy hídpénz, az nem arról szól, hogy bárki sarcot vetne ki. „Ha nem üres kasszával lenne itt a város, és az állam nem akarna kivonulni a finanszírozásból, akkor nem lenne probléma, de a BKV működési költsége évente 130-140 milliárd forint” – érvel Tarlós.
Hangulatkeltés van, döntés még nincs
Hogy melyik elképzelés valósul meg, tehát a főváros hídjain való áthaladáskor, vagy bizonyos zónákat érintve kell-e majd fizetni, még nem dőlt el. Óbuda egykori polgármestere 400-500 forint közötti tételekről beszél, és elutasítja sajtó fix, 500 forintos interpretációját. A mérleg arra az oldalra dőlhet, amelyik nagyobb bevételt generál. A kérdés tehát az: a hídpénz hozhat-e annyit a konyhára, mint a dugódíj. Hangulatkeltés van, döntés még nincs – véli Tarlós.
A hangulatkeltésről írt hétfőn a Facebookon a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület is. Szerintük a főpolgármester teszteli a közvéleményt, mert a dugódíjnak nagy az elutasítottsága. Kicsi beruházás, sok pénz – olvasható a bejegyzésben, amelyben Tarlós a Népszavának tett, a hídpénzzel kapcsolatos nyilatkozatára reagál az egyesület. A VEKE felhívja a figyelmet, hogy már Széchenyi korában is szedtek ilyen vámot, azóta ismert ez a finanszírozási rendszer, valamint a „fejlett Nyugaton” is alkalmazzák azt. Tarlós egyébként nem a legnagyobb magyart, hanem New Yorkot hozza fel példának a hídvám kapcsán, szerinte az itthon, Budapesten is olyan jól működne, mint az amerikai metropoliszban.
Hídpénz
Budáról Pestre munkanapokon több mint 33 ezer gépjármű halad át az Erzsébet hídon, és 24 ezer autó a nemrég felújított Margit hídon – ez derül ki abból az MNO birtokába került dokumentumból, amiben a közúti forgalom adatait összesítette 14 mérési pont alapján egy cég. A vizsgálatot egy új technológiával, a forgalomfigyelő kamerák segítségével végezték, a motorkerékpárokat kizárva, kizárólag a gépjárműveket alapul véve.