A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt hét pénteken közölte, hogy május elsejétől kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat vesz át a Volánbusz Zrt. a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), illetve a BKV-tól. A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti.
Az MTI által megkérdezett települések vezetői úgy nyilatkoztak, hogy főként a sajtóból szerzik az elővárosi közlekedés „megreformálásáról” szóló információkat, bár a múlt év végén mindannyiukat megkeresték a BKK-tól és a Volánbusztól is. A beszélgetésekből és a levelezésekből számukra úgy tűnt: a májusi „búcsú” a „kék buszoktól” csak egy elképzelés, nem pedig végleges döntés, ezért egyértelmű eligazítást, tájékoztatást, illetve egyeztetést várnak.
A csaknem 30 ezer lakosú Budaörs önkormányzata évi 250 millió forintot fizet a BKK-nak a „kék buszok” közlekedtetéséért – mondta Vágó Csaba kabinetfőnök. Közlése szerint ennél többet semmiképp sem szeretnének kiadni a jövőben, és a szolgáltatás minősége sem romolhat. Budaörs úgy érzi, hogy az ügy egymással „nem túl jó viszonyt” ápoló szereplői – például a kormányzat, a főváros, a BKK és a BKV – között ebben a helyzetben a Pest megyei város afféle statisztaszerepet tölt be – fogalmazott a kabinetfőnök. Tarlós István főpolgármesternek a Kossuth Rádióban szerdán tett kijelentésére reagálva, miszerint „ésszerű feltételezni, hogy egyes települések kérték a szakminisztériumot” a Volánbusz helyzetbe hozására, Vágó Csaba leszögezte: Budaörs biztosan nem kezdeményezett ilyet.
Pécel független polgármestere azt mondta, hogy a mintegy 12 ezer lakos közül sokan azért vettek a településen telket, mert a „kék buszos” közlekedés jó az ingázóknak (a közvetlen járat egészen a fővárosi Örs vezér térig megy). Szőllősi Ferenc közlése szerint a város 22 millió forintot fizet évente a BKK-nak a csúcsidőben 8 percenként közlekedő járatokért, amelyek kilenc helyen állnak meg Pécelen. A polgármester információi szerint a Volánbusz csak Rákoskeresztúrig vinné az utasokat, így csak átszállással tudnának továbbmenni, ami feltehetően drágítaná és kényelmetlenebbé is tenné az ingázást.
Pápai Mihály, Gyál fideszes polgármestere is ingázóik aggodalmát, az elővárosi közlekedésért eddig fizetett évi 70 milliós önkormányzati hozzájárulást emelte ki, illetve – szerinte – az elővárosi járatokra fordított önkormányzati költség csökkenése vagy „eltűnése” lenne igazságos. Az ok: a helyi vállalkozók zöme a fővárosban „termel”, oda fizet adót is – mondta.
Az elővárosi közlekedés ügyében Törökbálint egyeztetést kezdeményezett az érintett településekkel, jelenleg a szervezés zajlik – tette hozzá a gyáli polgármester. A 35 ezer lakosú Szigetszentmiklós polgármestere, Szabó József (Fidesz–KDNP) elmondta, hogy a településen a BKV és a Volánbusz is „jelen van”, ám az előbbi járatai nem mennek be a városközpontba, az utóbbi buszai pedig ritkán járnak. Szerinte az egyre több ingázó közül sokan választanák a tömegközlekedést, ha az rugalmasabb és gyorsabb lenne, ezért már korábban egyeztetést kezdeményeztek az illetékesekkel a lakosság jobb ellátása érdekében.