A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium múlt hét pénteken közölte, hogy május elsejétől kilenc agglomerációs települést érintő autóbuszjáratokat vesz át a Volánbusz Zrt. a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK), illetve a BKV-tól. A szaktárca jogszabályi kötelezettségre hivatkozva hozta meg a döntést, mivel a személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és az erre vonatkozó uniós rendelet alapján a BKV belső szolgáltatónak minősül, ezért Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A változás Budakeszit, Budaörsöt, Diósdot, Gyált, Nagykovácsit, Pécelt, Solymárt, Szigetszentmiklóst és Törökbálintot érinti.
Az MTI által megkérdezett települések vezetői úgy nyilatkoztak, hogy főként a sajtóból szerzik az elővárosi közlekedés „megreformálásáról” szóló információkat, bár a múlt év végén mindannyiukat megkeresték a BKK-tól és a Volánbusztól is. A beszélgetésekből és a levelezésekből számukra úgy tűnt: a májusi „búcsú” a „kék buszoktól” csak egy elképzelés, nem pedig végleges döntés, ezért egyértelmű eligazítást, tájékoztatást, illetve egyeztetést várnak.
A csaknem 30 ezer lakosú Budaörs önkormányzata évi 250 millió forintot fizet a BKK-nak a „kék buszok” közlekedtetéséért – mondta Vágó Csaba kabinetfőnök. Közlése szerint ennél többet semmiképp sem szeretnének kiadni a jövőben, és a szolgáltatás minősége sem romolhat. Budaörs úgy érzi, hogy az ügy egymással „nem túl jó viszonyt” ápoló szereplői – például a kormányzat, a főváros, a BKK és a BKV – között ebben a helyzetben a Pest megyei város afféle statisztaszerepet tölt be – fogalmazott a kabinetfőnök. Tarlós István főpolgármesternek a Kossuth Rádióban szerdán tett kijelentésére reagálva, miszerint „ésszerű feltételezni, hogy egyes települések kérték a szakminisztériumot” a Volánbusz helyzetbe hozására, Vágó Csaba leszögezte: Budaörs biztosan nem kezdeményezett ilyet.
Pécel független polgármestere azt mondta, hogy a mintegy 12 ezer lakos közül sokan azért vettek a településen telket, mert a „kék buszos” közlekedés jó az ingázóknak (a közvetlen járat egészen a fővárosi Örs vezér térig megy). Szőllősi Ferenc közlése szerint a város 22 millió forintot fizet évente a BKK-nak a csúcsidőben 8 percenként közlekedő járatokért, amelyek kilenc helyen állnak meg Pécelen. A polgármester információi szerint a Volánbusz csak Rákoskeresztúrig vinné az utasokat, így csak átszállással tudnának továbbmenni, ami feltehetően drágítaná és kényelmetlenebbé is tenné az ingázást.