Lázár: Holnap reggel betiltanám, ha lehetne

Ha tehetné, már „holnap reggel” betiltaná a dohányzást Lázár János, aki a trafikügyi átalakítás kérdésében már három éve győzködte Orbán Viktort, mire a kabinet belevágott.

BuL
2013. 05. 09. 10:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hét éve képviseli a dohányzás betiltásának ügyét Lázár János, 2006-ban hódmezővásárhelyi polgármesterként először a közintézményekben, majd a közterületeken érte el a füstölés visszaszorítását a nullára. – Ha rajtam múlna, holnap reggel betiltanám – mondta személyes országos törekvéséról Lázár a Heti Válasz csütörtöki számában a trafiktörvény ügye kapcsán megjelent interjújában.

Lázár nem látja úgy, hogy egy ország égne lázban a trafikpályázatok dolgában, szerinte tipikus újságírói túlzás erről beszélni vagy írni. Arra a felvetésre, hogy egy-egy család kezébe számtalan dohányárusító hely működtetési joga kerülhetett, azt mondta, összesen 120 olyan pályázó volt az ötezerből, aki megnyerte a maximum 5 trafikot, ráadásul ő személyesen szigorúbb szabályozást javasolt, nevesül, hogy családonként legfeljebb 1-2-t lehessen nyerni. – Az eredményes pályázatok esetében ez megvalósult – kerekítette le ezzel kapcsolatos gondolatát Lázár.

A politikus kijelentette, egy 90 százalékban problémamentes eljárást hajtott végre a kormány, ez pedig „messze áll a botránytól”. – Az volt a lényeg, hogy a multiktól magyar vállalkozásokhoz, lehetőleg kisvállalkozásokhoz kerüljön a dohányárusítás joga – tette hozzá. Felidézte, a baloldali sajtó talált jó néhány jobboldali kötődésű nyertest, majd a baloldali kötődésű nyerteseket listázták a jobboldali orgánumok, vagyis „cigarettát árulhatnak jobboldaliak, baloldaliak, meg olyanok, akiket a politika hidegen hagy”.

A trafikpályázatok előéletéről szólva elmondta, „három éve győzködöm a miniszterelnököt, hogy az osztrák mintára szervezett árusítási rendszert be kell vezetni, mert egyedül ez akadályozhatja meg a dohányzás terjedését a fiatalok körében”. Kiemelte, az átalakítás legfőbb és egyetlen igazi ellensége a Philip Morris dohánycég volt, amelynek nincs hazai gyártókapacitása, mégis uralja a piac 35-40 százalékát, és „súlyosan sérti az érdekeit” az, amit Lázárék csináltak. A politikus ismer is jó néhány újságírót, akit kiutaztattak Amerikába a cég érdekében, egy „kis” kampányra „nem számít néhány száz millió forint”.

Végeredményben szerinte majd nem csak a trafikrendszert egyébként romba döntő Philip Morris jár rosszul, hanem a magyar gyártó is, mert minden cég termékéből kevesebb fog fogyni. „A kötelező kereskedelmi árrés 10 százalékosra növelése szintén kedvezőtlen a gyártók és a nagykereskedők számára, mert átlátható rendszert teremt, és a multik rovására garantálja a trafikosok hasznát. Lázár tudja, 1417 kistelepülési trafik sorsát még rendeznie kell a kormánynak, de nem szabad szem elől téveszteni azt sem, hogy hazánkban 18 percenként meghal egy ember valamely dohányzás okozta betegség miatt.

A parlament költségvetési bizottsága tovább bővítené a trafikokban kapható termékek körét, lehetővé téve, hogy fagylaltot és jégkrémet is árulhassanak. A tavaly szeptemberben elfogadott trafiktörvény alapján a dohányboltokban a dohánytermékeken kívül mást nem lehetett volna kapni, a parlament azonban már decemberben bővítette a termékkört, engedélyezve, hogy lottót és sorsjegyeket is árusítsanak. A jogszabály idén februárban elfogadott újabb módosítása után pedig szeszes és energiaitalt, kávét, ásványvizet, üdítőket és újságot is kínálhatnak a július 1-jén megnyitó trafikok.

Közben a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. megtagadta, hogy az MSZP-s Tóth Csaba betekintsen a trafikpályázatokba, mondván, a vállalat nem minősül állami szervnek. A szocialista politikus szerdán arra hivatkozva próbálta megnézni az általa gyanúsnak ítélt dohányboltpályázatokat, hogy országgyűlési képviselőként joga van erre. Rogán Antal, a Fidesz parlamenti frakcióvezetője szerdán Orbán Viktorral egyetértésben leszögezte, aki eddig cigarettakereskedésből tartotta fenn magát, tehát valóban trafikot üzemeltetett, és indult a pályázaton, de nem nyert, azt kompenzálni kell. Erről beszélt korábban Lázár János is. Mesterházy Attila MSZP-elnök és -frakcióvezető megígérte, el lesznek véve a koncessziók, ha kormányváltás lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.