A munka minőségét helyezik előtérbe a közoktatásban

A Klik szerint a köznevelésben véget kell vetni az aránytalan munkateherrel járó, igazságtalan jövedelmi helyzetet eredményező, a gyermekek érdekeit kevéssé szolgáló rendszernek.

WL
2013. 07. 31. 19:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hangsúlyozták: a pedagógus életpályamodell alapján az új szabályozás korlátozza a túlmunka lehetőségét, felszámolja az átláthatatlan viszonyokat és kiegyenlítettebbé teszi az óraterheket. Megteremti a minőségi munkavégzés feltételeit, ily módon is elismerve a pedagógushivatás fontosságát.

A pedagógus életpályamodell bevezetésével a korábbinál kiszámíthatóbb, a pedagógushivatást támogató bérrendszert alakított ki a kormány, amely 2013 szeptemberétől 2017-ig minden tanév kezdetén a pedagógusok számára béremelkedést jelent. Kitértek arra, hogy a korábbi rendszerben egyes köznevelési intézmények nem minden álláshelyet töltöttek be, hanem túlóra-kifizetésekkel kompenzálták az alacsony béreket. Így néhány pedagógus magasabb jövedelemhez jutott, ugyanakkor pályakezdő fiatalok állás nélkül maradtak. Akik ezt az utat követték, nemcsak a jogszabályi túlóramaximumot sértették meg, hanem a pedagógusok túlterhelésével a színvonalas munkavégzést nehezítették – jegyezték meg.

Példaként említették a közleményben, hogy egy dunántúli város általános iskolájának igazgatója a kötelező négy órája helyett heti 43 órát látott el, munkatársai között a kötelező 21 óra helyett 47-49 órában dolgozó gyógypedagógusokat is találtak. Volt, aki egyszerre öt helyen dolgozott heti 50 órában a kötelező 22 helyett. Több általános iskolai tanár túlórája meghaladta a havi száz órát, és akadt olyan középiskolai pedagógus, akinek 172 óra túlmunkát számoltak el. Azok, akik ilyen túlzott mértékű többletjövedelemhez jutottak, értelemszerűen a jövőben ezekre a kiegészítő, minőséget nem tükröző juttatásokra nem számíthatnak – olvasható a Klik közleményében.

Hangsúlyozták: a köznevelés megújításának legfőbb célja, hogy minden gyermek jó óvodába, iskolába járjon. Ehhez pedig a gyerekekre összpontosító, hivatását magas színvonalon gyakorló pedagógusokra van szükség.
Emlékeztettek arra, hogy a jelenleg hatályos heti kötelező óraszám fogalmát a neveléssel-oktatással lekötött munkaidő veszi át. Ez a 40 órás heti munkaidő összesen 55-65 százaléka lehet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.