Három évig egyetlen kapavágás sem lesz a 3-as metróban

Gigantikus beruházásra készül a BKK. Teljesen újjávarázsolnák a 3-as metró vonalát, és Káposztásmegyerig tolnák ki az északi végállomást. Kérdés, hogy bírják-e addig a sínek és a vonatok.

Gabay Balázs
2013. 07. 25. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapesti Közlekedési Központ elővette a legalsó fiókból, és leporolta az M3-as metró meghosszabbításának aktáját. Az eredeti nyomvonaltervek az újpesti István teret és a kispesti Vörös Csillag Traktorgyárat kívánták összekapcsolni. A végső döntés nyomán az északi végállomás Káposztásmegyerre, a déli pedig Kőbánya-Kispestre került. Utóbbi ma is a 3-as vonal utolsó megállója, míg Káposztásmegyeren egy betonkerítéssel körbevett terület jelzi, hogy valamikor ide is elér majd a metró. Egyelőre azonban Újpest-központnál mindenkinek el kell hagynia a vonatot.

Mint a megváltóra, úgy vár a 2014–20 között Magyarországra érkező európai uniós forrásokra a Budapesti Közlekedési Központ. A BKK ugyanis EU-támogatásból tervezi felújítani a teljes pályát, és ebből a büdzséből fedezné a vonal meghosszabbítását is Káposztásmegyerig. Kérdésünkre a társaság kifejtette, alig fél évvel a Tarlós-féle új városvezetés hivatalba lépését követően, 2011 áprilisában fordultak a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz, hogy Közop-forrásból kezdhessék el a beruházást. A kívánt összeget 2012 végén elnyerte Budapest, így megkezdődhet az előkészítési-tervezési fázis. Örömteli hír, hogy az M3-as projekt benne van abban a 27 uniós beruházásban, amelyre 50 millió euró feletti összeget fordít az unió.

A BKK az elképzelések szerint gyakorlatilag teljesen kipucolja a 3-as metró vonalát. Megújulnak az állomások, a mozgólépcsők, az utastájékoztatás, kicserélik a teljes pályarendszert, és leszigetelik az alagutat. Új infokommunikációs rendszert telepítenek, és a szellőztetés problémáit is orvosolják.

A tervek nagyívűek, és minden bizonnyal nagyszerű érzés lesz majd utazni a 3-as vonalon. A BKK azonban elfeledkezik egy apróságról: a szerelvények és pálya jelenlegi állapota nem teszi lehetővé, hogy a főváros éveket várjon a felújítással. A tervezésre kiírt pályázat idén lezárul, és a vállalat ígérete szerint novemberben aláírja a beruházásról szóló szerződést a győztessel. A munka dandárja viszont csak ekkor kezdődik. A létesítési, illetve egyéb hatósági engedélyek megszerzése, a tenderdokumentáció műszaki köteteinek összeállítása, vagyis a komplex tervezési szakasz egészen 2015-ig húzódik. Uniós források egyelőre csupán erre a feladatra állnak rendelkezésre. Magának a beruházásnak egyelőre semmilyen fedezete nincs, ehhez előbb még egy káprázatos tervet kell majd meglobogtatni az uniós kasszánál.

Ha az összes ha szertefoszlik, akkor megejthetik az első kapavágást az M3-as vonalán, de erre 2016 előtt semmiképpen nem kerül sor. Addig a BKK szakértőkkel vizsgáltatja a pályát, és éjszakánként cserélik a legelrongyolódottabb síneket. Ráadásul a szerelvények cseréjéről még egyetlen szó sem esett a beruházás kapcsán. Jobb híján a kevésbé szétrohadt, korábban a 2-es vonalon használt régi kocsikat használják az észak–déli alagútban. Eközben Újpest-központnál a visszafordulóban jelenleg 20 kilométer/órás csúcssebességgel halad a metró, Újpest-városkapu és a Gyöngyösi út, illetve a Nagyvárad tér és a Népliget között 40 km/h a maximum. Ha a szerelvények állapota és a sínpálya lehetővé tenné, akár 80-nal is száguldhatnának a vonatok, ez a szerelvény végsebessége. Az áldatlan állapotokról korábban itt és itt írtunk bővebben.

A komolyabb infrastrukturális átalakítás még ebben a helyzetben is pénzkidobásnak tűnik, ha valóban megkezdik majd a gigantikus beruházást. Már csak abban kell reménykedni, hogy az éjszakai műszak bírja a strapát. A szovjet vas pedig a rozsdát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.