„A BKV egy szocialista nagyvállalatnak tűnt”

Egy tanú szerint 2007-ben nem rendelkezett megfelelő szervezeti kultúrával a BKV.

KG
2013. 10. 24. 20:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A projektmenedzseléssel, valamint szervezet- és működésfejlesztéssel foglalkozó AAM Zrt.-nél a vád időszakában vezető tanácsadóként dolgozó tanú a tárgyaláson elmondta: cégük azt követően világította át a metróberuházást, hogy 2007 januárjában ötvenmillió forint keretösszegű szerződést kötött a BKV-val a projekt koordinációs feladatainak támogatására.

Kifejtette: erre azért volt szükség, mert addigra már a közlekedési vállalat számára is nyilvánvalóvá vált, vannak problémák az építkezés előkészítésével és szervezésével, amelyeket „rendbe kellett rakni”. Jelezte: kisebb megbízások alkalmából az AAM Zrt. akkor már évek óta együttműködött a BKV-val, amellyel 2007 decemberében két újabb – a januárihoz hasonló és a közlekedési vállalat kiemelt programjainak szakértői támogatásáról szóló – szerződést is kötött.

A periratok szerint a két megbízás esetében a keretösszeg öt évre 2,5 milliárd forint lett volna. A tanú közlése szerint a tanácsadói tevékenységről óradíjas elszámolás alapján állítottak ki teljesítésigazolást. A tarifákat a szakmában elfogadott szempontok alapján határozták meg.

Egyes kollégák kiemelkedő teljesítésének magyarázata pedig a kezdeti időszakban jelentkező feladatok nagy mennyiségében és a rövid határidőkben keresendő – tette hozzá.

A tanú védői kérdésekre válaszolva hangsúlyozta: Magyarország legnagyobb beruházása, a 4-es metró projekt 2006 végén műszaki, szakmai és menedzsment szempontból egyaránt „romokban hevert”. A gondokat alapvetően az okozta, hogy nem volt egységes a beruházás, és hiányoztak a lefolytatásához elengedhetetlen kidolgozott eljárások is.

Példaként említette – többek között – a jogi és szabályozási háttér rendezetlenségét, a hatás- és szerepkörök, illetve a felelősségi viszonyok meghatározatlanságát, valamint a rendszerszerű ellenőrzési folyamatok és az erőforrások hiányát.

Ezeket a hibákat rövid időn belül „tűzoltó” jelleggel kellett orvosolnia az AAM Zrt.-nek – fogalmazott a társaság munkatársa, jelezve, hogy a közlekedési vállalattal 2007-ben együttműködve olyan érzése volt, az egy „szocialista nagyvállalat”, amely nem rendelkezett ilyen horderejű beruházás levezényléséhez kellő szervezeti kultúrával.

Felidézte: az Állami Számvevőszék (ÁSZ) 2010-ben készített jelentést a metróprojektről, amelynek tartalma nagyrészt megegyezik az AAM Zrt. 2007-es megállapításaival. Aláhúzta: éppen ezért felelős és indokolt döntés volt a BKV irányítói részéről külső szakértőt bevonni a munkába.

Ez a lépés már korábban is hasznos lett volna – tette hozzá, jelezve, hogy egy-egy „baki” akár milliárdos többletköltséggel növelte az akkor már csaknem egy évtizede indult, ám érdemben mégis előkészítetlen projekt kiadásait.

A vádirat szerint a BKV számára „szükségtelen szolgáltatásokra” kötött szerződések alapján az AAM-nek – a megállapodás Balogh Zsolt negyedrendű vádlott, megbízott vezérigazgató általi, 2008. április 22-én történt felmondásig – 133,5 millió forintot fizettek ki.

A főügyészség szerint a Hagyó Miklós vezetésével működő bűnszervezet 2008 augusztusáig megközelítőleg 1,5 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a BKV-nak. A bizonyítási eljárás október 29-én újabb tanú kihallgatásával folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.